پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در همایش تمدن هلیل در برج میلاد مطرح شد/ هلیل؛ پدر پیر تمدن جهان

در همایش تمدن هلیل در برج میلاد مطرح شد/ هلیل؛ پدر پیر تمدن جهان





۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰

در همایش تمدن هلیل در برج میلاد مطرح شد/ هلیل؛ پدر پیر تمدن جهان
همایش تمدن هلیل در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد با حضور رزم حسینی استاندار کرمان و جمعی از پژوهشگران تاریخی و دیگر مسئولان کرمان و علاقمندان به تمدن هلیل برگزار شد.
هلیل، پدر پیر تمدن
محی الدین طیبی رئیس کارگروه تمدن هلیل اولین سخنران همایش تمدن هلیل بود. طیبی گفت: چه سخت است سخن راندن از تمدن هلیل.هلیل امروزه توجه جهان را به خود جلب می کند. هلیل یک تمدن خفته در خاک است. وی افزود: درود به وارثان این تمدن. درود بر شهدای هلیل رود. سپاس از یاران هلیل. کسانی که امروز در راستای حفظ این تمدن کهن لحظه ای از پا ننشستند تا به نیاکان خود ثابت کنند که ادامه دهنده راه آنان هستند. وی سپس خطاب به تمدن هلیل گفت: تو این پدر پیر تمدن، چه نسل هایی که ندیده ای.
طیبی اظهار داشت: قدردانی ویژه می کنم از استاندار کرمان که با حساسیت از تمدن هلیل حمایت کرده است. قدردانی می کنم از مسئولین جشنواره خصوصا آقای سلیمانی که به نوعی ایشان خود را جیرفتی می خواند و ما هم او را جیرفتی می دانیم. وی در پایان ضمن تشکر از مسئولان جیرفت از جمله امینی روش فرماندار جیرفت و تنی چند از مسئولان و شورای شهر جیرفت گفت: از استاندار می خواهم نگذارد کاوش ها در منطقه متوقف شود.
معرفی تمدن هلیل باید در برنامه ششم توسعه قرار بگیرد
استاندار کرمان دومین سخنران همایش تمدن هلیل بود. رزم حسینی گفت: قبل از اینکه از تمدن هلیل بگوییم باید از شهدای هلیل بگوییم. شهدای غواصی که در کرمان در حال تشییع هستند و مخصوصا شهدای جنوب که افتخارات زیادی آفریدند. وی افزود: بر اساس مسئولیت قانونی و شرعی که داشتیم نگاهی بر پایه عدالت به استان کرمان داریم و شمال و جنوب برای ما فرق ندارد. وی تصریح کرد: وقتی جدول برنامه های جشنواره را تنظیم می کردیم گفتیم مخصوص تمدن هلیل هم باید یک برنامه خاص بگذاریم. معتقدیم باید توجه ویژه ای در جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمدن جیرفت کرمان صورت بگیرد. استاندار کرمان اظهار داشت: حدود شش ماه پیش موافقت نامه سه جانبه ای را امضا کردیم که در سال آینده کنفرانس بین المللی جیرفت کرمان را در کرمان و تهران برگزار کنیم. معرفی تمدن هلیل در دستور کار برنامه ششم توسعه هم باید قرار بگیرد و نمایندگان هم کمک کنند. استاندار کرمان ادامه داد: امیدواریم این تمدن کهن و دیرینه معرفی شود. جیرفت مرکز مهمی برای محصولات کشاورزی وصنایع تبدیلی و اخیرا هم در حوزه معادن و میراث فرهنگی است. امیدواریم این همایش بخشی از ظرفیت های جیرفت را معرفی کند. استقبال خوب شما هم نشان دهدنه اهمیت تمدن هلیل است. رزم حسینی ابراز داشت: جیرفت باید از آسیب های جریانات سیاسی بدور باشد. وحدت به توسعه جیرفت می تواند کمک کند. در خصوص توسعه جیرفت نباید اختلاف های سیاسی باعث عقب ماندگی شود. وی ادامه داد: چندین ماه برای این جشنواره کار شده است و این جشنواره جزو مثلث توسعه است. برای اولین بار است که با این حجم به فرهنگ و اقتصاد توجه شده است. استاندار کرمان در پایان گفت: جیرفت را باید در سایه وحدت ساخت.
کاوش ها ادامه دارد
مدیر اکتشافات حوزه هلیل سخنران بعدی این همایش بود. علیدادی گفت: بسیاری از مستشرقینی که جنوب شرق ایران را مورد مطالعه قرار داده بودند، این ناحیه از ایران را خالی از تمدن می دانستند. اما امروز کرمان بواسطه همین بیابان ها یکی از بهترین جاذبه های گردشگری را دارد. وی افزود: مستشرقین یک نسخه را برای جنوب شرق ایران پیچیده بودند که تمدن ندارد. اما ما صحبت از حوزه ای می کنیم که با بخش های شمالی کرمان متفاوت است. تعریفی که از حوزه جنوب کرمان داریم حوزه درون فرهنگی جنوب را داریم. وی تصریح کرد: تمدن هلیل برمولفه هایی از جمله آب، خاک حاصلخیز و محصولات متنوع استوار است. وی به طور گذرا پیشینه باستان شناسی جنوب شرقی ایران را بررسی کرد و گفت: ما اکنون مشغول کاوش در تپه گاو کشی هستیم و در حال سال یابی هستیم و کاوش ما ادامه دارد. علیدادی اظهار داشت: ما ارتباط بسیار نزدیکی را بین جیرفت و بین النهرین داریم و می توانیم بگوییم تمدن هلیل با تمدن های بزرگ عصر خود در ارتباط بوده است. وی ادامه داد: شواهدی از وجود کارگاه اشیا هنری در کنارصندل و منطقه تمدن هلیل وجود دارد و همچنین رگه هایی از سنگ مس هم دیده شده است و ظروف فلزی هم از آن دوران پیدا شده است. مدیر اکتشافات حوزه هلیل ابراز داشت: ما فکر می کنیم یک دوره خلا وجود دارد که تا دوره هخامنشی می تواند شکل گرفته باشد. ما فرض می کنیم منطقه به یک مدت طولانی دچار خشکسالی شده است و از دوران هخامنشی دوباره شکل گرفته است. علیدادی در پایان گفت: تا به الان که بررسی های ما کامل نشده بیش از 2200 بنای تاریخی در حوزه تمدن هلیل مورد شناسایی قرار گرفته است.
در این همایش کلیپی هم از صحبت های پروفصور مجیدزاده پخش شد.
دکتر میری مدیر پیشین باستان شناسی حوزه هلیل پیامی را از طرف پروفسور مجیدزاده خواند. مجیدزاده بدلیل جراحی چشم نتوانست به این همایش بیاید. دکتر میری در زمان حضور پروفسور مجیدزاده در ایران معاون وی بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *