پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چرخه تولید و توزیع کتاب معیوب است

چرخه تولید و توزیع کتاب معیوب است





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹

چرخه تولید و توزیع کتاب معیوب است

حسین سبزه صادقی شاعر، روزنامه نگار و مدیر مسوول نشر فرهنگ عامه است. دبیری، برگزیدگی و داوری بسیاری از جشنواره های فرهنگی، ادبی نظیر شعر رضوی، مادر، مطبوعات، پژوهشگران فرهنگ از جمله فعالیت های اوست. چاپ مجموعه شعر و یک مجموعه مقاله از آثار مکتوب اوست. با سبزه صادقی درباره وضعیت روزنامه نگاری استان کرمان گفت و گویی انجام داده ایم.
جناب سبزه صادقی شما بیش از یک دهه سابقه سردبیری نشریات موثری مانند رودبار زمین و فردوس کویر را در کارنامه خود دارید. اگر بخواهید خیلی کوتاه وضعیت مطبوعات را در کرمان توصیف کنید چه می گویید؟
درود بر شما جناب سیستانی و بر تیم حرفه ای روزنامه پیام ما. به لحاظ کمیت مشخص است که استان کرمان بیش از 150 نشریه دارد؛ اما مردم کرمان لذت روزنامه ای مثل خراسان که خراسانی ها دارند یا صبح ساحل که هرمزگانی ها دارند را هنوز تجربه نکرده اند. روزنامه ای که آیینه اوضاع و احوال مردم مهربان این سامان باشد. در حوزه هفته نامه اما نشریات موفقی دارد به خصوص هفته نامه های پرتیراژ سیرجان. امیدواریم «پیام ما» در آستانه دهه حذف مطبوعات کاغذی بتواند «خراسان» ی شود برای برآورده کردن نیاز روزنامه ای مردم استان کرمان.
جناب سبزه صادقی به عنوان کسی که هم مولف هستید و هم ناشر. می خواهم وضعیت کتاب را در استان کرمان از زبان تان بشنوم.
کتاب علیرغم این که قدیمی ترین رسانه هاست؛ اما امروز نه تنها در استان کرمان بلکه در کل کشور بسیار مظلوم است که ریشه در نرخ پایین مطالعه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. چرخه تولید، توزیع و مصرف کتاب در کشور ما چرخه ای معیوب است و این نابسامانی در شهرستان ها به اوج خود می رسد. چرا که در این چرخه دسترسی ناشران به حوزه پخش و توزیع کتاب که در پایتخت مستقر است به دلیل مافیایی بودن برخی از مراکز پخش غیر ممکن است. لذا نشر در شهرستان دشواری های بی شماری دارد. به همین سبب است که علیرم فعالیت بیش از پیش چرخه انتشاراتی در استان کرمان عملا ما با چهار پنج نشر نیمه حرفه ای رو به رو هستیم که در تلاش اند به جمع ناشران حرفه ای کشور اضافه شوند.
برای بهبود وضعیت نشر کتاب چه پیشنهادی دارید؟
ناشران استان کرمان با سه میلیون جمعیت و نرخ پایین مطالعه و عدم دسترسی به مراکز پخش کتاب برای حرفه ای شدن دو راه پیش رو دارند. یکی راه اندازی دفتر تولید و پخش در تهران و یا فعال کردن تعاونی ناشران جنوب شرق که می تواند با تعامل ناشران با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان مراکز پخش و فروش خود را در جغرافیایی گسترده با جمعیت بیش تر گسترش دهند و از انزوا خارج شوند. حتی این تعاونی می تواند خود به یک مرکز تولید و پخش حرفه ای کتاب در جنوب شرق تبدیل شود. برگزاری نمایشگاه های کتاب، جلساتی برای تبلیغ و معرفی کتاب نیز از برنامه های آن باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر