سایت خبری پیام ما آنلاین | فرماندار بم در سمینار بم، زلزله و میراث جهانی:بم دروازه تمدن ایران است

فرماندار بم در سمینار بم، زلزله و میراث جهانی:بم دروازه تمدن ایران است





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷

فرماندار بم در سمینار بم، زلزله و میراث جهانی:بم دروازه تمدن ایران است

ناهیدقرایی
در روز دوم جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان، سمینار بم، زلزله و میراث جهانی در تالار همایش های برج میلاد برگزار شد.
این مراسم با حضور رضا اشک؛ فرماندار شهرستان بم، رحیمی نژاد؛ مسئول کارگروه بم، حجت الاسلام والمسلمین دانشی؛ امام جمعه بم، اسماعیل نجار استاندار سابق کرمان، علی اکبر سلطانی؛ مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.
باید بم را محکم تر از گذشته بسازیم
در ابتدای این مراسم رحیمی نژاد، مسئول کارگروه بم، زلزله و میراث جهانی ضمن تشکر از بانیان این جشنواره فرهنگی اقتصادی گفت: در بهمن ماه سال 1393 هنگامی که سنگ بنای برگزاری این جشنواره زده شد، ما اصرار داشتیم که بم باید یک برنامه ویژه و مستقل داشته باشد و تاکید کردیم که باوجود بازسازی های انجام شده زلزله بم فراموش شدنی نیست و مردم پایتخت عمق این بلای طبیعی را درست درک نکرده اند و ما باید با برگزاری این همایش هموطنان را با ابعاد مختلف این زلزله آشنا کنیم.
وی افزود: زلزله بم مانند ارگ آن جهانی است. در ساعت های اولیه زلزله 36 کشور جهان و بعد از 72 ساعت 80 کشور جهان برای کمک و امدادرسانی آمدند و این نشان دهنده شهرت شهرستان بم نزد جهانیان است.
رحیمی نژاد در خصوص نارسایی ها و کمبودهای این شهرستان اظهار داشت: سال 1386 پایان بازسازی بم اعلام شد، اما بعد از گذشت 12 سال از وقوع زلزله و 8 سال از پایان بازسازی ما شاهد نارسایی هایی هستیم. به طور مثال هنوز 700 کوچه و خیابان فرعی این شهرستان بدون آسفالت و تعمیرات مانده است.
مسئول کارگروه بم،زلزله و میراث جهانی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به ساخته شدن هرچه بهتر این شهرستان گفت: سرلوحه کارهای ما این سخن ارزشمند مقام معظم رهبری است، که گفته اند» بم را محکمتر و زیباتر از گذشته می سازیم»
بم شهر دارالصابرین است
سپس حجت الاسلام و المسلمین دانشی، امام جمعه بم در ادامه این همایش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که «از دل این ویرانه ها شهری مستحکم باید ساخته شود» گفت: شهر بم ساخته شد و به حق از جانب حضرت آقا لقب دارالصابرین را که شایسته مردم این خطه است، را گرفته است.
امام جمعه بم در خصوص مشکلات این شهرستان افزود: مردم بم بسیار قدردان هستند، اما در عین حال آنها توقعات و انتظاراتی هم دارند. یکی از مشکلات این شهرستان بحث مساجد و حسینیه ها است که با وجود تخریب در زلزله، هنوز اقداماتی برای ساخت صورت نگرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین دانشی در ادامه تاکید کرد: زلزله بم ضمن اینکه غم بزرگی برای ما بود اما درس های زیادی به ما داد. ما ادعای مدینه فاضله بودن این شهر را نداریم اما در کنار مشکلات و کاستی هایمان در حوزه فرهنگی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم. به طور مثال مراسم های مذهبی تاسوعا و عاشورا که در این شهرستان برگزار می شوند آوازه جهانی پیدا کرده اند و تبدیل به نماد همدلی و وحدت بمی ها شده است.
بم دروازه تمدن ایران است
همچنین رضا اشک؛ فرماندار شهرستان بم در ادامه این همایش ضمن تشکر و قدرانی از برگزارکنندگان این جشنواره و شرکت کنندگان حاضر در این مراسم ابراز امیدواری کرد: این گردهمایی ها می تواند در انتقال پیام بم بسیار مفید باشد.
وی افزود: سخن از زلزله بم، سخن از حادثه ای عظیم در تاریخ شهری کهن است. شهری که دروازه تمدن ایران است.
اشک، در زمینه شرایط شهرستان بم در قبل از زلزله بم یادآور شد: شهرستان بم، با حدود 21 هزار کیلومتر مربع و 4 بخش و 5 شهر و با جمعیتی بالغ بر 320 هزار نفر و دارا بودن ظرفیت های اقتصادی از جمله کشاورزی و دامداری و جاذبه های گردشگری فراوان و غیره همچون نگینی سبز در دل کویر میدرخشید و شتاب اقتصادی فزاینده ای در جهت ارتقا جایگاه خود نیز بود. تا اینکه به تقدیر پروردگار در سحرگاه پنجم دی ماه سال 1382 زلزله، این بلای طبیعی نه تنها باعث شد که روند تحول و پیشرفت این شهرستان متوقف شود بلکه بسیاری از داشته های آن را هم ویران کرد.
فرماندار بم در ادامه با اشاره به مسائل سالهای ابتدای پس از زلزله افزود: این زمان در واقع شامل امداد، آواربرداری و شروع بازسازی می شود. دوره ای که هرکدام باید مجددا بازبینی شده و از تجربیات مثبت و منفی آن برای خطرات احتمالی آینده استفاده کرد.
وی با بیان اینکه احساسات پاک مردم بم در آن زمانها بسیار جریحه دار شد, گفت: مردم داغدیده بم ناملایمات عظیمی را تحمل کردند. اما دولتمردان ما با همکاری و مجاهدت بسیار در راه برداشته شدن موانع تلاش بسیار کردند. به عنوان مثال سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان و رسیدگی دلسوزانه به امورات مردم و مشخص نمودن راهبردهای اصلی امید را در دل مردم زنده نگاه داشت.
وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که مردم قهرمانان اصلی این حادثه هستند. و به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ بم را از دل ویرانه های آن بیرون کشیدند.
اشک، افزود: ابتکار مشارکت مردم در امر بازسازی منازل و ایجاد اشتغال برای مردم داغدیده بم گردید. این امر باعت شکل گیری روحیه تلاش برای ادامه زندگی و تحرک در جامعه بم شود.
فرماندار بم با اشاره به ناملایمات پیش آمده برای مردم این شهرستان گفت: برخورد احساسی با برخی بروژه ها باعث عقب ماندن ما از اجرای به موقع آنها شد. به نحوی که هم اکنون برای اجرای این پروژه ها به اعتباراتی بالغ بر 385 میلیارد تومان نیاز است. که انتظار داریم مسئولین مربوطه بخشی از این اعتبارات را فراهم نمایند.
همچنین قول های احساسی و بی پایه از جانب برخی مسئولان باعث سردرگمی بیشتر مردم شد. وفشار آن بیشتر بر مسئولان محلی بود.اما با این وجود بم همچنان نمادی از همدلی و هم زبانی ملت و دولت است و یکی از مدیریت های موفق نظام جمهوری اسلامی شده است.
وی همچنین درخصوص شرایط حال این شهرستان خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال و همت مردم و مسئولین، شهر از دل خاک برخاست و در حال ارتقا و پیشرفت جایگاه خود است.
اشک افزود: امروزه شهرستان بم بزرگ و به 4 شهرستان ریگان،فهرج،بم و نرماشیر تبدیل شده است. هم اکنون شهرستان بم دارای 7 واحد دانشگاهی و 10 هزار دانشجو است. همچنین با حضور کارخانه جات خودرو سازی و صنایع مرتبط به یکی از قطب های اقتصادی تبدیل شده است.
وی در زمینه طرح های در دست اجرا گفت: بم افق های اقتصادی روشنی را در پیش روی خود می بیند. طرح های بزرگی همچون تامین آب آشامیدنی سالم، گاز رسانی و احیاء صنعت گردشگری و پروژه تجاری صنعتی اطلس سنتر، و مرمت و ساخت ارگ قدیم و باغ شهر بم، در دست اجرا هستند.
فرماندار بم در پایان گفت: با تمام اقدامات و کارهای انجام شده؛ اما باز هم بم نیاز به همیاری و همدلی مردم و دولتمردان، هم برای کسری اعتبارات عمرانی برای بازسازی و هم احیا ارگ باستانی بم که محور گردشگری شرق کشور است، دارد. ما نیز همچون پدرانمان باید نگهدار این میراث ارزشمند باشیم.
مردم قهرمان حادثه زلزله بم بودند
در ادامه مراسم کریمی، استاندار سابق کرمان گفت: با اینکه مدت هاست در مجامع عمومی کمتر حضور پیدا می کنم، اما بخاطر علاقه و عشقی که به شهرستان بم دارم، هرکجا که اسم بم باشد حتما حضور می یابم.
وی همچنین ضمن تشکر از محبت ها و تلاش های مردم بم افزود: اگر بخواهیم مروری کوتاه بر آنچه گذشت، داشته باشیم باید بگویم، کشور در مقابل چنین حادثه تلخی آمادگی های لازم را چا از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ تجهیزاتی نداشت، اما ما بعد از زلزله بم هر چه را که مقدور بود با اخلاص کامل انجام د ادیم.
کریمی افزود: ما در روزهای اول مشکلات بسیاری را داشتیم، از جمله توزیع چادر . اما ما با لطف و فداکاری مردم توانستیم از پس مشکلات برآییم و در واقع مردم قهرمان این حادثه هستند.
استاندار سابق بم در خصوص احیا و بازسازی ارگ قدیم نیز اظهار داشت: ارگ میراث بسیار بزرگی برای بم است. اعتراف میکنم که ما نتوانستیم آنطور که شایسته است از آن مراقبت کنیم. ما امیدواریم بتوانیم از شرایط پیش آمده اخیر برای مرمت هرچه بهتر بم استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از درسهایی که ما از زلزله بم گرفتیم، مربوط به سازمان مدیریت بحران است، ادامه داد: این درست نیست که ما بعد از رخ دادن حادثه به دنبال تشکیل سازمان مدیریت بحران باشیم. بلکه با توجه به شرایط کشور ما،باید این سازمان بصورت انعطاف پذیر و جامع وجود داشته باشد.
کریمی در پایان خاطر نشان کرد: در شهرستان بم ما توانستیم کارهای ویژه ای از جمله تقسیم بندی منظم سه مرحله ای کار امداد، نجات و اسکان را انجام دهیم و تجربیات بسیار ارزنده ای را در این زمینه به دست آوردیم. بم همچنان استوار مانده و خواهد ماند و به یاری خداوند کمبودها هم برطرف خواهند شد.
بم مقام اول مقاوم سازی را دارد
در ادامه این مراسم علی اکبر سلطانی؛ مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان، ضمن تقدیر از هنر مشارکت مردم در زلزله بم گفت: هم اکنون به لطف خدای متعال 200هزار منزل مسکونی در استان مقاوم سازی شده است.اما به لحاظ اینکه کرمان مخفیگاه گسل های فراوانی است، باید تلاش کنیم که در افق سند چشم انداز این فرایند مقاوم سازی را به حد اعلای خود برسانیم و این باعث افتخار است که هم اکنون شهرستان بم مقام اول مقاوم سازی را دارد و این نقطه عطفی است که شما ترویج کرده اید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *