سایت خبری پیام ما آنلاین | منابع طبیعی استان کرمان؛ متنوع، وسیع، اقتصادی و اشتغالزا

منابع طبیعی استان کرمان؛ متنوع، وسیع، اقتصادی و اشتغالزا





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳

منابع طبیعی استان کرمان؛ متنوع، وسیع، اقتصادی و اشتغالزا

استان کرمان بعنوان پهناورترین استان ایران در وسعتی به اندازه تمام جغرافیا و در تاریخی به عمق تمام تاریخ گسترده است و وسعت آن به اندازه ای می باشد که مسئولان امر را متقاعد کند که بسیاری از امور حاکمیتی را در قالب ادارات کل و سازمانهای مستقل شمال و جنوب مدیریت نمایند و ادارات کل منابع طبیعی شمال و جنوب استان کرمان متولی مدیریت وسیعترین پهنه منابع طبیعی استان ایران می باشند. «گزارش حاضر مختصر ترین گزارش از وضعیت منابع طبیعی تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان می باشد».
شمال استان کرمان با مساحتی در حدود 4/14 میلیون هکتار دارای اقلیم های متنوعی از آب و هوای کویری، بیابانی، استپی تا کوهپایه ای و استوایی است و از ویژگیهای مهم اقلیمی استان وجود دو نوع آب و هوای معتدل کوهستانی و جلگه ای گرمسیری در فاصله ای نسبتا نزدیک است. و همین تنوع اقلیمی باعث بوجود آمدن تنوع چشمگیری در پوشش گیاهی و زیست محیطی گردیده به نحوی که گرمترین نقطه روی کره ارض ( منطقه گندم بریان شهداد کرمان) در فاصله نزدیکی از بام ایران با شبهایی به سردی ثبت سردترین نقطه ایران قرار گرفته است.
از این رو نقش حفاظت از عرصه های طبیعی تجدید شونده برای حفظ و تقویت پوشش گیاهی اعم از مرتعی، جنگلی و حتی بیابانی از سیاست های اجرائی منابع طبیعی محسوب می گردد.
1 میلیون هکتار عرصه جنگلی و 2/6 میلیون هکتار عرصه مرتعی و 6/6 میلیون هکتار مساحت بیابانهای استان در کنار عرصه های وسیعی از آبخیزها و وجود چندین سد مخزنی موجود و در دست ساخت، و وجود بسیاری از چالشهای پیش روی طبیعی مثل پدیده فرسایش بادی و بیابان زائی، و چرای مفرط دام بیش از ظرفیت مرتع، افت سطح آبهای زیر زمینی و پدیده خشکسالی، تهدید دریاچه سدهای بزرگ توسط رسوب ناشی از فرسایش آبی و وابستگی 90 درصد بخش صنعت شرب و کشاورزی به منابع آبهای زیرزمینی، و … می طلبند که مدیریت منابع طبیعی و اجزائ آن مثل آب و خاک و گیاه و همچنین سیاست گذاری در این عرصه از حساسیت بالایی برخوردار باشد و در همین راستا با رویکردی فرابخشی ، ملی و منطقی اصول زیر را پی گیری و تعقیب کند.
1- حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تجدید پذیر و اعمال حاکمیت قانونی دولت بر این عرصه ها
2- احیاء و توسعه پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی
3- اعمال مدیریت جامع بر حوزه های آبخیز در جهت کاهش فرسایش و مدیریت آب و خاک در این حوزه ها
4- احیاء اراضی بیابانی، کنترل و تثبیت شن های روان در مناطق بیابان ( بیابان زدائی)
5- آموزش مجریان طرحهای مرتعداری، مدیریت جنگل و آبخیزداری و بیابان زدائی و توانمند سازی جوامع محلی
6- تلاش در جهت ترویج فرهنگ منابع طبیعی و تبدیل این فرهنگ به معارف عمومی
7- تفکیک و ممیزی انفال ( تفکیک اراضی ملی و دولتی از مستثنیات مردم و اخذ اسناد و اراضی دولتی)
استان کرمان دارای جاذبه های منحصر بفردی از منابع طبیعی است که هر کدام از آن می تواند چشم نواز، چشمهای طبیعت دوست و فرصت سرمایه گذاری برای دوستداران سرمایه گذاری پاک و سود آور باشد.
کلوتهای شهداد، پارک نبکاهای شهداد و فهرج، دره راگه رفسنجان، جنگلهای منحصر بفرد، مراتع مرغوب و دشتهای ریواس شهر بابک و کوهبنان، بیابانهای زیبا و شبهای پرستاره و هزاران نوع از این دست از جاذبه های منابع طبیعی اند که می توانند در صورت شناساندن به مردم بزرگترین فرصت های سرمایه گذاری باشند.
استان کرمان را به لحاظ تنوع وسعت به بهشت گیاهان داروئی مثال زده اند و وجود 386 گونه گیاه داروئی به ارزش اقتصادی بالغ بر 950 هزار میلیون ریال این استان را به یک منطقه بی نظیر جهت سرمایه گذاری در این مقوله تبدیل نموده است. و زیره کرمان خود را در ادبیات و تاریخ و جغرافیای ایران به گونه ای جای داده است که تمام ایران ، کرمان را علاوه بر قالی و پسته و معادنش به زیره اش می شناسند.
استان کرمان میزبان دو پروژه بین المللی مهم است:
1- پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته و با تاکید ویژه بر اراضی حساس به فرسایش بادی و خاکهای شور (RFLDL ) با همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان خوار و بار جهانی ملل متحد (FAO ) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF ) در منطقه ریگان.
2- پروژه ترسیب کربن با هدف توانمند سازی جوامع محلی در منطقه شهداد کرمان.
علاوه بر این تمامی پتانسیل ها، استان پهناور کرمان بدلیل همجواری به کویر، مناطق مستعد و متعددی جهت اجرای پروژه های سدهای زیر زمینی دارد که طی آن میتوان با یک تکنولوژی ساده و ارزان حجم وسیعی از آبهای زیر سطحی منتهی به کویر را که فاقد هرگونه استفاده وحقابه ای می باشند مهار نموده و در جهت کشاورزی و یا صنایع استفاده نمود.
و اجرای موفق سدهای زیرزمینی طی سنوات گذشته در مناطق میان رود راور، گلباف شهداد، و کندر کهنوج و … از این نمونه اند.
تهیه وارسال:روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وابخیزداری استان کرمان

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *