سایت خبری پیام ما آنلاین | تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت





۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱

ناثیر ماست
بر فشار خون
متخصصان تغذیه و سلامت می گویند: زنانی که در هفته پنج وعده یا بیشتر ماست مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. به گزارش ایسنا، در این مطالعه که روی صدها هزار نفر انجام گرفته، مشخص شد مصرف ماست می تواند خطرابتلا به فشار خون بالا را تا یک پنجم کاهش دهد.همچنین متخصصان مشاهده کردند تاثیر مثبت ناشی از مصرف پنج وعده ماست در هفته زمانی بیشتر می شود که افراد در کنار آن مقدارزیادی میوه، سبزی و خشکبار در وعده های غذایی خود بگنجانند. به گفته متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، همچنین افزودن ماست به رژیم های غذایی سالم، به کاهش خطرات طولانی مدت فشارخون بالا در زنان کمک می کند. یکی از کارشناسان این مطالعه گفت: بررسی انجام شده اولین تحقیق در نوع خود است که به ارزیابی تاثیرات ماست روی فشار خون پرداخته است. در واقع مصرف روزانه مواد لبنی مخصوصا ماست، خطر ابتلا به فشار خون بالا را پایین می آورد به گزارش روزنامه دیلی میل، متخصصان دانشگاه بوستون در مورد چگونگی فرآیند تاثیرگذاری ماست بر جلوگیری از افزایش فشار خون توضیحی ندادند هر چند بررسی های پیشین حاکی از آن است که باکتری موجود در ماست نقش مهمی در کمک به کاهش کلسترول بازی می کند. همچنین ممکن است در کنترل قند خون نقش مفید داشته باشد.

کاهش فشار خون با مصرف آب آلبالو
کارشناسان پزشکی معتقدند نوشیدن آب آلبالو همچون مصرف دارو می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به گزارش ایسنا، در این بررسی مشخص شد نوشیدن 60 میلی لیتر آب آلبالو در مدت سه ساعت میزان فشار خون را هفت درصد پایین می آورد. به گفته پزشکان انگلیسی این مقدار مصرف آب آلبالو برای کاهش 38 درصدی خطر سکته مغزی و 23 درصدی بیماری های قلبی مناسب است. همچنین مصرف این نوشیدنی می تواند.اثرگذاری مشابهی با داروهای کاهش فشار خون داشته باشد.
در انگلیس حدود پنج میلیون نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند که عدم درمان آن خطر سکته و نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و زوال عقلی را افزایش می دهد. دراین بررسی که روی 15 فرد با علائم اولیه فشارخون بالا انجام گرفت، مشخص شد مصرف 60 میلی لیتر آب آلبالو، میزان فشار خون را هفت درصد کاهش می دهد. به گزارش روزنامه دیلی میل، به گفته کارشناسان وجود میزان بالایی از اسیدهای فنولیک در آلبالو علت تاثیرگذاری آن بر کاهش فشارخون است.

نشانه های فشار خون بالا
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرفشاری خون، می تواند به صورت سردرد همراه با احساس فشار و پری در سر، یا احساس کشیدگی عروق، یا سرخی چشم ها و صورت، و یا شنیدن صدایی همهمه وار در گوش ها همزمان با جهش نبض، و علائم گوناگون دیگر ظاهر شود. به گزارش تسنیم, مجید انوشیروانی درباره فشار خون اظهار داشت:.برخلاف تصور عمومی، فقط خوراکی های شور نیستند که می توانند فشار خون را بالا ببرند.به گفته وی کسانی که مستعد افزایش فشار خون هستند، ممکن است با زیاده روی در مصرف شیرینی، حتی شیرینی های طبیعی مانند ارده و شیره، یا عسل، یا خرما و شیرۀ خرما، دچار پرفشاری خون شوند. انوشیروانی افزود: چنین فردی ممکن است دچار غلظت خون نیز باشد و در این حال مصرف داروهای ضدفشار خون ادرار آور موجب وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد. وی بیان داشت: توصیه ما این است که افراد فربه پرخون، در فصل بهار از مصرف بیش از حد شیرینی پرهیز کنند و به سوی خوراکی هایی با مزۀ ترش ملایم طبیعی بروند.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: زرشک, آلو, آلبالوی خشک, برگۀ زردآلوی ترش, شیرین و لواشک های ترش طبیعی، نمونه های خوبی از این خوراکی ها هستند.

قلب سالم
ورزش منجر می شود عضله قلب شما قوی تر شود. قلب قوی تر مقدار بیشتری خون را با تلاش کمتری تلمبه می کند. اگر قلب شما بافشار کمتری بتواند خون را تلمبه کند، نیروی وارد بر شریان ها کاهش می یابد و فشارخون پایین می آید.
ورزش های کششی و قدرتی بخش مهمی در یک برنامه کلی تناسب اندام هستند، اما با این حال ورزش های هوازی باعث کاهش فشارخون می شوند و برای انجام این ورزش ها لازم نیست که حتما هر روز چند ساعت را در سالن ورزشی بگذرانید. افزودن فعالیت جسمی با شدت متوسط به برنامه روزانه زندگی هم می تواند تاثیربخش باشد. در حقیقت هر فعالیتی که سرعت ضربان قلب و تنفس شما را افزایش دهد یک تمرین هوازی شمرده می شود. کارهای خانه مانند چمن زنی، سابیدن کف اتاق، جمع کردن زباله ها و…، ورزش های فعال مانند بسکتبال و تنیس، بالا رفتن از پله ها، پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری، شنا همه وهمه میتواند در کاهش فشار خون تاثیر گذار باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *