پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عنوان مطلب

عنوان مطلب





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷

پیام ما بررسی می کند؛ کرمان در رتبه نخست افزایش نزاع/ چرا اول شدیم؟

فروردین ماه امسال بود که خبرگزاری فارس طبق گزارشی که از پزشکی قانونی گرفته بود، استان هایی را که بیشترین درگیری را در سال 93 طبق مراجعه به پزشکی قانونی داشتند، مشخص کرد. نکته نگران کننده این آمار، افزایش آمار درگیری در کرمان به نسبت سال 92 بود که این افزایش از همه استان های کشور بیشتر بود. براساس آمار 11 ماه اول سال 1393 که از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده است، از این تعداد، 157 هزار و 421 نفر زن و 353 هزار و 447 نفر مرد هستند. مطابق این آمار تهران با ثبت 91 هزار و 228 نفر رکورددار ثبت نزاع در کشور محسوب می‌شود. در حالی که نسبت به جمعیت، تهران در رده‌ی یازدهم قرار دارد. آمار نشان می‌دهد که کم نزاع‌ترین استان کشور در سال گذشته سیستان و بلوچستان است که به ازای هر 369.4 نفر، یک مورد نزاع در آن استان به ثبت رسیده است. در استان چهارمحال و بختیاری به ازای هر 98.4 نفر، یک پرونده ثبت شده است که استانی با بیش‌ترین نزاع در سطح کشور محسوب می‌گردد. بر اساس آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در حالی‌که آمار کل نزاع در کشور با کاهش 2.2 درصدی همراه بوده است اما نزاع در تهران 3.1 درصد رشد را نشان می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که بیشترین افزایش نزاع در کشور مربوط به استان کرمان با 5.4 درصد رشد و بیش‌ترین کاهش نیز مربوط به استان خراسان رضوی با 11.6 درصد کاهش است. در حالی که استان کرمان از نظر میزان درگیری و مراجعه به پزشکی قانونی در رتبه سیزدهم قرار دارد، اما از نظر افزایش رتبه اول کشوری را داراست. درحالی که با افزایش سطح فرهنگی مردم می بایست میزان نزاع و درگیری کم شود، در کرمان اوضاع برعکس شده است.
درگیری نتیجه بی اطلاعی است
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کرمان به «پیام ما» گفت: متاسفانه بدلیل عدم اطلاع مردم از قوانین درگیری ها پیش می آید و اگر افراد از تبعات درگیری باخبر باشند قطعا آمار درگیری کاهش می یابد. حمید خالقی افزود: معمولا در این درگیری ها افراد به صورت ناگهانی تصمیم می گیرند و همین باعث بوجود آمدن مشکل می شود. افراد اگر بدانند دعوا کردن و ضرب و جرح یک نفر چه تبعات حقوقی دارد و شامل محرومیت های اجتماعی می شود قطعا دعوا نمی کند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال فقط یک خراش روی صورت بدون خونریزی بیش از 2 میلیون تومان دیه دارد. حالا اگر کسی این میزان دیه را بداند دیگر هوس دعوا به سرش می زند؟
درگیری های دسته جمعی بسیار کم شده است
خالقی اظهار داشت: ضرب و جرح بار روانی برای جامعه دارد، بخصوص درگیری های دسته جمعی که خوشبختانه این نوع درگیری ها در کرمان کم شده است. وی ادامه داد: عمده نزاع ها در شهر کرمان به خاطر موارد جزئی است و به ندرت درگیری دسته جمعی پیش می آید. معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کرمان باز هم به عدم آگاهی کافی اشاره کرد و گفت: اگر افراد بدانند که مثلا با چاقو فردی را مضروب کنند، حتما حبس در پی خواهد داشت و این حبس بعدا موجب محرومیت های اجتماعی می شود هیچوقت چاقو با خود حمل نمی کنند اما متاسفانه کمتر این را می دانند.
باید همه نهادها آگاهی مردم را افزایش دهند
حمید خالقی راهکار کم شدن نزاع و درگیری را در آگاهی مردم دانست و گفت: صرفا آگاهی نمی تواند جلوی درگیری ها را بگیرد اما نقش اساسی در کاهش آن دارد. وی به خاطره جالبی هم اشاره کرد و گفت: فردی در یک پرونده به دلیل اختلاف یک نفر را با ماشین زیر گرفته بود و در پاسخ به چرایی کارش می گفت ماشین من بیمه دارد و بیمه دیه را می دهد. این فرد نمی دانست فقط موضوع دیه نیست و محرومیت های اجتماعی هم در پی دارد.
کم شدن جرائم در ماه رمضان قبلا
محسوس تر بود
خالقی با اشاره به کاهش جرم و جنایت در ماه های محرم، صفر و رمضان گفت: در این ایام میزان جرم و جنایت کمتر می شود اما قبلا این کاهش جرم محسوس تر بود. البته نه اینکه الان محسوس نباشد اما سال های پیش میزان کاهش جرم بیشتر بود و کاملا حس می شد.
از نظر تعداد پرونده ها رتبه 29 را داریم
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: نه فقط در مورد نزاع بلکه در مجموع استان کرمان از نظر تعداد پرونده های قضایی رتبه 29 را دارد و وضعیت خوبی داریم گرچه که باید از این میزان هم اوضاع بهتر شود. حمید خالقی در پاسخ به این سوال که شاید کمتر بودن پرونده های تشکیل شده قضایی در کرمان به این دلیل باشد که مردم کمتر به قانون مراجعه می کنند گفت: اینطور نیست. بخصوص در مورد نزاع و درگیری افراد بدنبال اعاده حیثیت هستند. شاید در جرائم کوچک مثل فحاشی و توهین مراجعه نکنند اما در دیگر موارد به قانون رجوع می کنند.
حمل سلاح سرد در افزایش درگیری ها
تاثیر دارد
خالقی با اشاره به خطرات حمل سلاح سرد گفت: طبق قانون اگر کسی در دعوا از چاقو استفاده کند، باید بازداشت شود. وی افزود: تصور کنید فردی در تاریکی بخواهد برود قطعا با چراغ قوه احساس آرامش می کند، برخی هم با حمل چاقو احساس امنیت می کنند در حالی که نمی دانند همین چاقو می تواند زندگی شان را پایان دهد. وی تصریح کرد: در پرونده ای، پسر جوانی با چاقو دوستش را کشته بود و می گفت بهترین دوستم (چاقو) باعث شد هم یکی را بکشم و هم خودم کشته شوم. معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: متاسفانه در اکثر درگیری هایی که منجر به قتل شده اند، چاقو وجود داشته و معمولا افرادی که برای اولین بار از چاقو استفاده می کنند باعث قتل می شوند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *