پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماموریت فضایی زنانه

ماموریت فضایی زنانه





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۴۸

ماموریت فضایی زنانه
شش زن فضانورد روسی یک آزمایش ۶ روزه را در یک فضاپیمای شبیه سازی شده، شروع کرده اند. این آزمایش انجام میشود تا ببینند چطور یک تیم کاملا زنانه میتوانند با توجه به فیزیک و روانشناسی متفاوتی که نسبت به مردان دارند ماموریت های طولانی فضایی را بگذرانند.
این تیم ۱۰ آزمایش علمی را از سر خواهد گذراند تا فشار کار در یک پرواز فضایی به ماه و برگشت، شبیه سازی شود. آنها روزی ۱ ساعت و نیم زمان آزاد برای دیدن فیلم، خواندن و ارتباط با هم دارند و تمامی فعالیتهایشان توسط دوربین ها ضبط میشود. این زنان که بین ۲۲ تا ۳۴ سال دارند، همگی کارشناسانی درزمینه های دارو، روانشناسی و بیوفیزیک هستند.
خوب است بدانید والنتینا ترشکوا زن کیهان نوردی بود که دو سال بعد از یوری گاگارین، به فضا سفر کرد. از آن زمان تاکنون ۴۰ زن به فضا رفته اند.
در کنفرانس خبری که قبل از این آزمایش انجام شد، سوالهایی از این قبیل از این تیم پرسیده شد:”چطور میتوانید هشت روز بدون آرایش را تحمل کنید؟ ” یا “چطور میتوانید تحمل کنید که هیچ مردی دورتان نباشد؟”
جوابهایی که این تیم زنانه دادند بسیار جالب است: “ما بدون آرایش خیلی زیبا هستیم” و “ما داریم کار میکنیم، وقتی کار میکنید به مرد و زن فکر نمیکنید.”
این اولین باری نیست که موضوع تبعیض جنسیتی در ماموریت های فضایی مورد توجه قرار می گیرد. ایلناسرووا، اولین زن روسی که به ایستگاه بین المللی فضایی سفر کرد همیشه از دست سوالهای کلیشه و بی موردی که از او درباره سفرهایش به فضا می پرسیدند گلایه می کرد. این آزمایشها برای این انجام میشود که موسسه های فضایی اعتقاد دارند به زودی باید شاهد حضور مساوی زن ها و مردها در ماموریت های فضایی باشیم.
نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکووا کیهان‌نورد روسی است که در ۶ مارس ۱۹۶۳ میلادی با فضاپیمای وستک-۶ به فضا رفت.
نخستین فضانورد زن که اقدام به راهپیمایی فضایی کرد، اسوتلانا ساویتسکایا کیهان‌نورد روسی است که در ۲۵ ژوئیه ۱۹۸۴ پس از خروج از ایستگاه فضایی سالیوت-۷ به مدت ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه در مدار زمین به راهپیمایی پرداخت. وی همچنین دومین فضانورد زن جهان است.
انوشه انصاری درحال نمایش گیاهی که در بخش ازوزدا در ایستگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش یافته است
نخستین فضانورد و گردشگر فضایی ایرانی نیز یک زن بود. انوشه انصاری، که با پرداخت حدود ۲۰ میلیون دلار با فضاپیمای روسی سایوز تی‌ام‌ای ۹ در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶ به مدار زمین رفت، اقامت ۱۱ روزه خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز نمود. انوشه انصاری ترجیح می‌دهد در مورد خود از عنوان «فضانورد همراه» بجای واژه «توریست فضایی» استفاده کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *