پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به بهانه سفر رییس جمهور به کرمان؛ نگاهی به مهم ترین دستاوردهای دولت روحانی

به بهانه سفر رییس جمهور به کرمان؛ نگاهی به مهم ترین دستاوردهای دولت روحانی





۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۵۸

به بهانه سفر رییس جمهور به کرمان؛
نگاهی به مهم ترین دستاوردهای دولت روحانی

امروز حسن روحانی به کرمان می آید. سفری که تا فردا بعدازظهر به طول می انجامد. در صفحه دو و همچنین ویژه نامه ای که به مناسبت این سفر منتشر کرده ایم، برنامه سفر رییس جمهور آورده شده است. در این مطلب اما می خواهیم به مهم ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته نگاهی بیندازیم.
سیاست خارجی: برجام، حضور موثر در منطقه، تعامل با دنیا
مهم ترین دستاورد دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی قطعا برجام و توافق هسته ای بوده است. برجام در میانه سال 94 پس از 12 سال مذاکرات که دو سال آخرش جدی تر از همیشه بود، به دست آمد. در دی ماه 94 هم برجام رسما آغاز شد. برجام چنان دستاورد بزرگی بوده که دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید را تحت الشعاع قرار می دهد. چرا که برجام موجب لغو تحریمهای تجاری، اقتصادی، بانکی، تکنولوژیکی شد. همچنین تهران پس از برجام دیدارهای متقابل مقام های ایرانی و کشورهای مختلف جهان بویژه از اروپا و همینطور سفرهای هیاتهای مختلف اقتصادی وتجاری وامضای یادداشت تفاهمات همکاری با چندکشور مهم گردید.
اما برجام تنها دستاورد دولت حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی نبوده است. از دیگر نتایج دیپلماسی پویای دولت تدبیر و امید که البته این خودنیز در سایه برجام حاصل شده است، افزایش نقش و حضور ایران در حل بحران سوریه است، ایران در حالی در دوره پسابرجام برای شرکت در مذاکرات حل بحران سوریه به صورت رسمی توسط امریکا و غرب دعوت شد که پیش از آن از حضور ایران در روند حل بحران سوری ممانعت میشد. ادامه چنین روندی و مواجهه واقع بینانه ایران با تحولات مربوطه، میتواند زمینه های تقویت نقش منطقه ای ایران را فراهم نماید. دیدار رسمی حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران از ایتالیا و فرانسه که به دعوت رسمی همتایان ایشان صورت گرفت و موجب امضای اسناد مخالف همکاریهای اقتصادی، بانکی و فنی گردید و بالغ بر پنجاه میلیارد دلار قراردادهای اجرایی را به ارمغان خواهد آورد. نقطه عطف جدیدی در مناسبات ایران باغرب به ویژه اروپا محسوب میگردد. این سفرهای متقابل درسال 94 درحالی صورت گرفت که در دولتهای هشتم ونهم شاهد چنین دیدارهایی نبودیم و رییس دولت وقت با امریکای لاتین و برخی کشورهای کوچک منطقه ای و فرا منطقه ای حشر و نشر داشت که نه تنها منافعی برای ملت ایران در برنداشت بلکه هزینه های زیادی نیز به کشورتحمیل نمود.
اقتصاد: کاهش نرخ تورم، رشد اقتصادی، بهبود فضای سرمایه گذاری
نرخ تورم که در مهر ماه سال 1392 به بیشتر از 40 درصد افزایش یافته بود در فروردین ماه امسال به 10.8 درصد رسید. در سایه این ثبات و آرامش، فضای سرمایه گذاری بهبود یافت و تولید جان تازه ای گرفت. در سال 1393 اقتصاد ایران موفق شد بعد از دو سال رکود، وارد دوره بهبود و رونق اقتصادی شود. خوشبختانه اقتصاد ایران در سال 93 رشد مثبت اقتصادی را در سطح 3 درصد تجربه نمود. تولید ناخالص داخلی بدون نفت کشور نیز که در سال 1392 رشد 1.1- درصدی داشت در این سال رشدی معادل 2.8 درصد پیدا کرد. رشد سرمایه گذاری نیز که در سال های 1391 و 1392، منفی بود در سال 1393 مثبت شد و به 3.5 درصد رسید. صادرات غیرنفتی کشور نیز در سال 1393 با رشد قابل توجه حدود 19 درصدی به حدود 50 میلیارد دلار رسید. راهبرد اصلی دولت یازدهم برای رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت های جدید شغلی، بهبود محیط کسب و کار و فضای سرمایه گذاری است. در سال 93 رتبه ایران در سهولت کسب و کار از 152 به 130 کاهش یافت. همچنین دولت روحانی موفق شد پس از سال ها تلاش، تعدادی هواپیما به کشور اضافه کند.
داخلی: بیمه سلامت، حقوق شهروندی، عدالت اجتماعی، بازشدن فضای سیاسی
یکی از مهمترین وعده های دولت در زمینه ی سیاست ها و برنامه های اجتماعی تحول در حوزه ی سلامت و گسترش بیمه ی همگانی بود. دولت با طرح بیمه ی سلامت توانست همگام با بهره مند سازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی، چشم اندازهایی امیدوار کننده در زمینه ی تحول در بخش سلامت پدیدار سازد.طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت 1393 در کشور کلید خورد و دستاوردهای ارزشمندی نیز به همراه داشت. از دیگر برنامه های دولت پیشبرد فرایند تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند است. در این چارچوب رسیدگی به وضعیت حقوق زنان، اقلیت های مذهبی و قومی و … در زمره ی اهداف دولت از این اقدام بوده است. در زمینه ی سیاست های اجتماعی باید گفت، دولت سعی کرده است با افزایش سطح نشاط و امید به زندگی، به مطالبه های شهروندی پاسخ گو باشد و الگویی از یک جامعه ی مدنی فعال و پویا را به تصویر بکشد. یکی دیگر از دستورکارهای مهم دولت در زمینه ی مسایل اجتماعی برداشتن گام های عملی به سوی تحقق هدف عدالت اجتماعی بوده است. در شرایطی که طی سال های گذشته برقراری عدالت اجتماعی از سوی برخی دسته های سیاسی به دستاویزی برای جلب آرای شهروندان تبدیل شده بود، دولت یازدهم با فاصله گرفتن از شعارگویی پا به کارزار عمل نهاد. در این پیوند، رفع بی عدالتی های آموزشی و توقف فرایند بورسیه های غیرقانونی نمونه یی از اقدام های عملی بود که به رغم هزینه های سیاسی بسیار در دستورکار وزارت علوم دولت نو قرار گرفت. در دولت روحانی همچنین فضای سیاسی به نسبت سال های گذشته بازتر شد و رییس جمهور بارها و بارها از آزادی بیان دفاع کرد.
اعتدال و انسجام ملی
دستاورد سیاسی دولت یازدهم
بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند در سال های اخیر رخدادهایی در عرصه ی سیاسی کشور به وقوع پیوست که در بیش از سه دهه ی گذشته کم سابقه و در پاره یی موارد بی سابقه بود. اقدام های فراقانونی و غیرقانونی برخی مسوولان اجرایی، خدشه دار کردن شان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان قضایی کشور و تشدید اختلافات قوه ی مجریه با 2 قوه ی حکومتی دیگر، اتهام زنی های گوناگون با هدف از میدان به درکردن رقیبان سیاسی، رواج نوعی ادبیات سیاسی غیر سازگار با هنجارهای نظام جمهوری اسلامی، تلاش برای به حاشیه راندن جریان های اصیل و ریشه دار سیاسی کشور یعنی اصولگرایی و اصلاح طلبی با اهداف گروهی و در واقع باندی از جمله روندهایی بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم متوقف شد. در شرایطی که برخی فرایندها و تصمیم ها در راس دستگاه اجرایی کشور وفاق بین مسوولان نظام را به شکاف و واگرایی سوق می داد، دورنماهای سست شدن انسجام ملی نیز هویدا شد و همین مساله نگرانی های بسیاری را نزد دلسوزان نظام و کشور برانگیخت. در چنین شرایطی اعتدال به کلیدی برای گشودن دری به سوی برون رفت از وضعیت یاد شده تبدیل شد تا فضای سیاسی کشور باز هم شاهد آسمانی آبی و هوایی قابل تنفس باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *