پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران: کرمان میزبان ایران می‌شود

با برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران: کرمان میزبان ایران می‌شود





۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۷

با برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران: کرمان میزبان ایران می‌شود
پیام ما- استان کرمان ظرفیت های فراوانی برای توسعه ملی دارد. اما متاسفانه با تبلیغات سوئی که از جانب کرمانی ها به دیگر هم میهنان مان القا می شود کرمان را شهری کویری و فاقد ظرفیت های لازم برای توسعه استان می دانند. غافل از این که این استان 25 درصد باغات کشور را در خود جای داده و حجم وسیعی از مرکبات مورد نیاز کشور را تأمین می کند. از سوی دیگر به علت فراوانی و تنوع معادنی که در این خطه وجود دارد استان کرمان بهشت معادن نامیده شده است. جشنواره کرمان در صدد است تا در نیمه دوم مردادماه در جشنواره کرمان که در تهران برگزار می شود به معرفی توانمندی های فرهنگی و اقتصادی کرمان بپردازد.
یاسر سلیمانی دبیر جشنواره کرمان شب گذشته مهمان ما بود تا به پرسش های پیام ما در خصوص جشنواره پیش رو پاسخ گوید. متن گفت و گو با وی در زیر آمده است.
جشنواره کرمان از کجا شکل گرفت؟
از یک سال گذشته یعنی سال 93 که سال اقتصاد و فرهنگ بود، شهرداری تهران در قالب تعاملات فرهنگی، هفته های فرهنگی را شروع کرد. به دلیل اینکه تهران پایتخت است و خرده فرهنگ های مختلفی که در کنار هم در تهران زندگی می کنند، برای آشنایی فرهنگ های مختلف با هم هفته های فرهنگی شکل گرفت تا بتوانیم یک آگاهی بخشی در حوزه های مختلف فرهنگی داشته باشیم و استان های مختلف در قالب هفته های فرهنگی بتوانند به یک سری اهداف برسند. در همین چارچوب ما جشنواره کرمان را به عنوان هفتمین هفته فرهنگی در تهران برگزار خواهیم کرد.
چه هدفی را از برگزاری جشنواره کرمان دنبال می کنید؟
ما اول قصد داریم هفته فرهنگی کرمان متفاوت تر از هفته های فرهنگی قبلی باشد. مثلا هفته اردبیل یک نگاه فرهنگی صرف را دنبال می کرد. اما هفته فرهنگی کرمان از قالب یک هفته فرهنگی خارج شده و قرار است به همه حوزه ها از جمله ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه ها بپردازیم. قسمت عمده ای از کار ما تقریبا اقتصادی است.
از چه زمانی برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره کرمان شروع شد؟
از 20 بهمن سال گذشته اولین ماموریت ما این بود که یک شورای مرکزی ایجاد کنیم. شورای مرکزی هم می بایست از مدیران توانای استان تشکیل شود. این شورا با نظارت و مدیریت مدیران استان و شهرداری تهران شکل گرفت. سعی کردیم شورای مرکزی را به گونه ای در نظر بگیریم که همه ظرفیت های استان در آن به نوعی حضور داشته باشند. خوشبختانه فارغ از جریان های سیاسی، شورای مرکزی شکل گرفت و بعد به سمت تشکیل کمیته ها رفتیم. خوشبختانه کمیته های ما فراگیر است و کمیته ها را به منابع انسانی قدرتمندی واگذار کردیم. کرمان نه تنها از نظر اقتصادی بسیار غنی است بلکه از نظر منابع انسانی هم ظرفیت های بسیار زیادی دارد.
مسئولان کمیته ها و مدیران جشنواره تاکنون حضور فعالی داشتند؟
بانی این جشنواره دو نهاد است. استانداری کرمان و شهرداری تهران و یکی از زیرمجموعه های آن به نام دبیرخانه کلانشهرهای کل کشور. کار این دبیرخانه ایجاد تعاملات فرهنگی بین کلانشهرهای کشور است و انتقال تجربیات به شهرداری تهران. در مورد حضور مدیران هم، آقای رزم حسینی به عنوان مدیر جشنواره از بعد از عید حضور فعالی داشتند. تا قبل از عید ما بیشتر بحث راهبردی داشتیم و بعد از عید کار بیشتر اجرایی شد. یعنی قبل از عید برنامه ها تصویب شد و مورد تایید شورای مرکزی قرار گرفت. از تاریخ 8 اسفند که رونمایی از پوستر جشنواره را داشتیم کار محتوایی را شروع کردیم و اوایل فروردین ماه با مشخص شدن نقشه راه وارد بحث اجرا شدیم. در حوزه اجرا محتوا هم پررنگ تر شد.
چه برنامه هایی در جشنواره کرمان قطعی شده است؟
از ساعت 9 صبح تا 12 شروع به کار جشنواره است؛ اما برای بعدازظهرها برنامه های ویژه ای داریم. تیاتر و موسیقی از مهم ترین برنامه های بعد ازظهرها هستند. برنامه موسیقی و تیاتر جنوب و شمال را داریم. البته 2 روز به دلیل شهادت تیاتر و موسیقی نداریم.
از دیگر برنامه هایتان بگویید.
سمینار بم و زلزله، شب شعر و اهل قلم و رسانه که آقای فلاح متولی این شب هستند. بحث تمدن اَرَتَ را داریم و یک سمینار تخصصی هم در این زمینه داریم.
مهمانان غیر کرمانی هم در این هفته حضور پیدا می کنند؟
بله قطعا. از 100 سفیر دعوت کردیم که حضور پیدا کنند. مدیران ارشد کشور در این جشنواره حضور پیدا می کنند. هیات های اقتصادی از دیگر کشورها حضور پیدا خواهند کرد. ما از همه مسئولین ارشد کشوری هم دعوت به عمل می آوریم.
اطلاع رسانی مراسم چگونه خواهد بود؟
دو هفته قبل از شروع جشنواره در شبکه های مختلف رسانه ملی اطلاع رسانی انجام خواهیم داد. در فضای محیطی شهر تهران بیلبوردهای تبلیغاتی در اختیار ما خواهد بود و همچنین از طریق تبلیغات محیطی شهر کرمان و شبکه کرمان اطلاع رسانی می کنیم.
در حوزه اقتصاد چه برنامه هایی دارید؟
توجه ویژه ای به ظرفیت های اقتصادی در این جشنواره می شود و می توان گفت 50 درصد ظرفیت این جشنواره به حوزه اقتصاد اختصاص دارد. ما 1200شرکت را دعوت کردیم. ما می خواهیم فضایی را به وجود آوریم که یک تعامل اقتصادی شکل گیرد و جذب سرمایه گذار یکی از این تعامل ها می تواند باشد. مجموعه های قوی اقتصادی کرمان مثل مس سرچشمه، گل گهر و گروه های خودرویی در این نمایشگاه حضور دارند و به جز این هم کارگروه های فرصت های سرمایه می کنیم. یک روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر تقریبا 14 گذاری را برگزار کارگروه تشکیل می شود.
صحبت خاصی اگر باقی مانده بفرمایید.
هدف ما در این جشنواره معرفی استان است که بتوانیم در حوزه های گردشگری و اقتصادی نتیجه بگیریم و امیدواریم بتوانیم گام مثبتی در توسعه استان کرمان برداریم.

معرفی اعضای شورای مرکزی:
مهندس علیرضا رزم حسینی (رئیس جشنواره)
حمید ذکا اسدی (نایب رئیس جشنواره)
دکتر سید محمد حسینی (رییس شورای راهبردی)
یاسر سلیمانی (دبیر جشنواره)
فرشید فلاح (دبیر فرهنگی)
حجت الاسلام والمسلمین حاتم پوری و حجت الاسلام والمسلمین محمد زاده (کمیته مذهبی و فرهنگی)
دکتر محمدعلی شجاعی (کمیته ورزش و جوانان)
آقایان سیاوشی، علیدادی و اسدی (کمیته فرهنگی و گردشگری)
سرهنگ ابوالحسنی (کمیته شهدا و ایثارگران)
دکتر پورنصاری (کمیته ارتباطات و تبلیغات)
دکتر اصغر رستمی ابوسعیدی (کمیته علم و فناوری)
دکتر پیروز ارجمند (کمیته هنر)
مهندس جلالپور (کمیته صنایع و معادن)
دکتر عشرت شایق (کمیته مفاخر و نام آوران)
آقای حمیدی (کمیته شعر و اهل قلم)
دکتر رضا بهمنی (کمیته عشایر)
مهندس سعیدی و مهندس موسوی (کمیته کشاورزی و محصولات غذایی)
دکتر شاهید مظفری بمی (کمیته فرصت های سرمایه گذاری)
خانم دکتر سیدی (کمیته مواد غذایی و لباس)
مهندس رجبی زاده (کمیته محیط زیست)
سید محی الدین طیبی (رییس کارگروه تمدن هلیل)
دکتر علیرضا دلیری (عضو شورای مرکزی)
پروفسور کردوانی (رییس کارگروه کویر شناسی)
آقای گلاب زاده (رییس کارگروه کرمان در گذر تاریخ)
دکتر رحیم نژاد (رییس کارگروه بم و زلزله)

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *