پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورزش گران شده، قهوه خانه ارزان!

ورزش گران شده، قهوه خانه ارزان!





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۹

ورزش گران شده، قهوه خانه ارزان!
یوسف کرمی، قهرمان تکواندوی ایران و جهان گفت: اعتقاد دارم ورزش در کشورمان گران شده است و این موضوع در عدم استقبال جوانان از ورزش نقش غیر قابل انکاری دارد.
کرمی ادامه داد: در این سال‌ها هزینه ورزش کردن در کشورمان بسیار بالا رفته و این موضوع سبب دور شدن نوجوانان و جوانان از محیط‌های ورزشی شده است. هزینه استفاده از استخر در این سال‌ها روند صعودی داشته و این روزها در خوشبینانه‌ترین حالت به 20 تا 30 هزار تومان رسیده و این در حالی است که برای فوتبال بازی کردن در سالن‌های ورزشی دو سه برابر این مبلغ باید هزینه شود. همچنین به دلیل ساخت وسازهای صورت گرفته، فضایی برای بازی کودکان، نوجوانان و جوانان در کوچه‌ها نیز فراهم نیست و دیگر نمی‌شود به صورت رایگان فعالیت کرد.
کرمی یادآور شد: در مقابل گران‌شدن محیط‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها روند‌ نزولی در هزینه‌های خود دارند و این بستر مناسبی برای رده‌های سنی مختلف ایجاد کرده تا به جای حضور در مکان‌های ورزشی، در این محیط‌ها سرگرم شوند و اوقات خود را بگذرانند! به طور قطع وقتی از آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم بایستی به یاد بیاوریم که خودمان نیز در بروز این ناهنجاری‌ها دخیل هستیم و با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهیم فضا را برای رخ دادن این معضلات آماده می‌کنیم.
کرمی در پایان درباره حضورش در تکواندو نیز گفت: من فعلا ارتباطی با فدراسیون ندارم اما در تلاش هستم با راه‌اندازی یک آکادمی تکواندو، به صورت درست و اصولی علاقمندان را آموزش دهم که به امید خدا در حال طی کردن مراحل قانونی آن هستم.
گرانی ورزش حدود سه سالی است که گریبان گیر ورزش به خصوص در حوضه جوانان شده. این موضوع در حالی بارها وبارها مورد تاکید بسیاری از مسئولین قرار گرفته که هنوز خبر چندانی در عرصه عمل نیست وبسیاری از جوانان دراین باره و به ویژه در محافل دوستانه خود از این موضوع ناراحت وگلایه مند هستند. از سوی دیگر برطبق آخرین آمارها در باره بودجه سال ۹۱،میزان اختصاص یافته به ورزش جوانان ۴۰ درصد افزایش یافته که این مسئله لزوم برنامه ریزی بیشتر را برای هزینه کردن این بودجه افزوده شده برای امر ورزش عمومی جوانان دارد. دراین میان در مورد تاثیرات گسترش فضای ورزش در میان جوانان در چند سال اخیر مسائل زیادی مطرح شده است وکارشناسان به دفعات به مزایای برنامه ریزی برای آن در مقابل مضرات نبودن آن اشاره کرده اند.اما آنچه که به نظر می رسد کمی نادیده گرفته شده نظر خود جوانان است که باید بیش از گذشته در این باره شنیده شود،درهمین باره مهدی که یک جوان دانشجوی ۲۳ ساله دوره فوق لیسانس است می گوید: تا چند سال پیش که هزینه ها کمی پایین تر بود با دوستانم حداقل هفته ای یک بار به سالن فوتبال می رفتیم اما در شرایط فعلی که هزینه ها اجاره سالن برای دو ساعت به حدود ۷۰ هزارتومان رسیده است ،دیگر نه من ونه دوستانم علاقه ای به هزینه کردن این مقدار پول نداریم وترجیح می دهیم به دیگرتفریحات بپردازیم به طوری کلی ورزش را کنار گذاشته ایم.
صحبتهای این جوان در حالی بیان می شود که کارشناسان ادامه این روند را بسیار مضر می دانند وافسردگی ومیل به خانه نشینی وانزوا را از اولین پیامدهای آن برمی شمارند. سئله ای که واضح است افزایش مداوم قیمت ها و ثابت ماندن درامد ها است. به همین دلیل وقتی که هزینه ورزش جوانان بالا می رود بسیاری از جوانان ترجیح می دهند که به جای پرداختن پول در این مورد به هزینه کردن پول خود در مسائل دیگری بپردازند وحتی به تدریج این فکر در میان آنها گسترش پیدا می کند که اوقات فراغت خود را با مسائل دیگری به غیر از ورزش پر کنند. در بسیار از نقاط دنیا دولتها برای کشاندن جوانان به سمت ورزش ازمشوقهای قابل توجهی استفاده می کنند. انگیزه این دولتها بسیار هوشمندانه است، یعنی می دانند که اگر چنین کاری را انجام ندهند باید دراینده ای نه چندان دور این هزینه را در مسائل دیگری صرف کنند. مسائلی که صرفا جنبه درمانی موقت دارد نه پیشگیری! به عنوان نمونه بسیاری از کارشناسان اجتماعی دربرآوردهای خود هزینه آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد را محاسبه می کنند وبه این ترتیب این موضوع را در قالب یک کارپژوهشی به دولت گوشزد می کنند که اگر شرایط تفریحات سالم ومهمتر ازآن وزش عمومی را فراهم نکند در آینده باید هزینه انجام نداده دراین راه را خرج کنترل آسیبهای اجتماعی مانند رخوت وافسردگی وحتی اعتیاد جوانان کند. باید سریعتر فکری برای کاهش هزینه های ورزش جوانان وحتی در اختیار قرار دادن رایگان مکانهای ورزشی به جوانان کرد تا این قشر مهم جامعه ایران بدون هیچ مانعی به این سمت گرایش کنند.اگر بودجه کم شده ویا به هر حال دراین زمینه مشکلی وجود دارد باید از بودجه ورزش حرفه ای کم وبه بودجه ورزش عمومی اضافه کرد.چرا که در شرایط امروز جامعه ما نیاز به ورزش عمومی وحضور فعال جوانان دراین زمینه باری کاهش زمینه معضلات اجتماعی ضروری است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *