پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمد علی نجفی مشاور حسن روحانی در کرمان عنوان کرد: دو سال آواربرداری

محمد علی نجفی مشاور حسن روحانی در کرمان عنوان کرد: دو سال آواربرداری





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶

محمد علی نجفی مشاور حسن روحانی در کرمان عنوان کرد: دو سال آواربرداری

محمد علی نجفی، مشاور حسن روحانی و از چهره های مطرح اصلاح طلب در دولت تدبیر و امید برای سخنرانی در سالروز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به کرمان آمد.
محمد علی نجفی در اولین برنامه اش از شرکت فرش کرمان بازدید کرد. دیدار با استاندار کرمان، بازدید از چند بنای تاریخی از دیگر برنامه های محمدعلی نجفی در سفر به کرمان بود اما اصلی ترین برنامه مشاور رئیس جمهور، سخنرانی در خانه شهر کرمان بود. محمد علی نجفی که از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی محسوب می شود، در خانه شهر کرمان سخنان جالبی بر زبان راند.
«نه» به سیاست های دولت های نهم و دهم
محمد علی نجفی همانطور که پیش بینی می شد ابتدا به انتخاب حسن روحانی و نه گفتن به جریان احمدی نژاد پرداخت. وی البته برگزاری این جلسه را برای به رخ کشیدن پیروزی یک جریان سیاسی ندانست و گفت: استفاده ای که می شود از این مجالس برد، باید به سه مقوله پرداخته شود و مقوله اول چرایی این انتخاب در 24 خرداد 92 است. نجفی ادامه داد: نگرانی توام با آگاهی مردم از وضعیت کشور در آن زمان و آینده کشور موجب رخداد حماسه 24 در سال 92 بود و طرح این پرسش که اگر آن نوع مدیریت و جریان بخواهد برای چهار یا هشت سال دیگر اداره کشور را عهده دار شود، آینده فرزندان آنها و آیندگان چه خواهد شد؟ فراگیری وسیع مشکلات و بحران هایی که از نظر اقتصادی و سیاسی، اجتماعی کشور را احاطه کرده بود، از نظر موقعیت بین المللی شاهد نزول فاحشی در منزلت کشور بودیم و از نظر ارتباطات بین المللی ما را در انزوای کامل قرار داده بود و شاخص های اقتصادی در یکی از بدترین شرایط بعد از انقلاب قرار داشت. مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: بدهی دولت به بخش خصوصی، کاهش سرمایه اجتماعی و … را قبل از انتخابات شاهد بودیم و شرایطی به وجود آمده بود که مردم را نسبت به آینده خود نگران کرده بود و مردم احساس کردند تنها راه نجات کشور این است که پای صندوق رای آمده و دولتی متکی بر واقع بینی و عقل گرایی را سر کار بیاورند. نجفی رای خرداد 92 را «نه» به سیاست های اعمال شده در دولت های نهم و دهم دانست و گفت: مردم در سال 92، «نه» بزرگی به سیاست های اعمال شده در هشت سال قبل از آن را دادند و اعلام کردند که این سیاست ها مورد قبول عامه مردم نیست. وی حاصل رای مردم را انتظار سه خروجی از دولت دانست و گفت: نخستین خروجی، بازگرداندن آرامش به کشور و ایجاد یک فضای امید و اطمینان به آینده در فضای کشور بود. انتظار دیگر مردم از دولت جدید، تلطیف فضای بین المللی نسبت به ایران و برقراری تعامل سازنده با دنیا بود. تعاملی که در چهارچوب ارزش ها و اصول و احترام متقابل با دنیا باشد. چیزی که در سال های قبل از دست رفته بود. خروجی سوم مردم از انتخابات سال 92، ایجاد گفتمان ملی برای پیشرفت و توسعه در کشور بود. مردم احساس می کردند که از نظر تمدن و قابلیت های فیزیکی که از بسیاری کشورها برتر بودیم، از جهاتی از آنها عقب افتاده ایم و انتظار داشتند دولتی سر کار بیاید که گفتمان توسعه و پیشرفت را بر کشور حاکم کند و دغدغه اصلی آن پیشرفت کشور در عرصه های ختلف باشد.
دستاورد دو ساله دولت قابل دفاع است
نجفی با بیان اینکه هدف دولت تدبیر و امید و همه تلاش آن در این 22 ماه دنبال کردن این سه هدف در چهارچوب فعالیت های مختلف بوده است گفت:دولت تدبیر و امید همواره به دنبال آن است که فضایی در کشور ایجاد کند که بتواند به مشکلات مردم به درستی پاسخ بدهد. تاحدوی دولت در هر سه مقوله موفق عمل کرده است و رسیدن به ایده آل ها مسئله‌ای دراز مدت است که نیاز به زمان دارد و برای رفع کردن امور منفی و ایجاد امور مثبت باید صبور باشیم.مشاور رئیس جمهور افزود: نباید از جاده انصاف خارج شویم باید به صورت عاقلانه و براساس واقعیت ها،عملکرد دولت را مورد بررسی قرار بدهیم و با این موضوع و اصل، بع اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان، دستاورد دوساله دولت قابل دفاع است. وی ادامه داد: باید توجه کنیم که وضعیت کشورمان در زمان گرفتن مسوولیت اداره کشور در سال 92 چگونه بود؟ و اکنون به چه مرحله ای رسیده است؟ بخش عمده ای از آن مشکلات هنوز سایه سنگین خود را بر فعالیت های دولت تحمیل کرده و آوار بزرگی از مشکلات و مصائب و سوء مدیریت و سوء تدبیر در کشور ایجاد شده بود.
آواربرداری بنای ریخته شده
نجفی در ادامه انتقاداتش از دولت های نهم و دهم را تندتر کرد. او عملکرد دولت محمود احمدی نژاد را به زلزله ای تشبیه کرد که باعث ریخته شدن بنای کشور شده است و دولت تدبیر و امید می بایست در اولین اقدام آواربرداری کند. وی گفت: اولین کار دولت تدبیر و امید، آواربرداری و آماده کردن فضا برای ساختن بنای مورد نظر بود. نجفی افزود: بدهی دولت به بخش خصوصی یکی از مشکلاتی بود که دولت با آن روبرو شده بود به طور مثال شرکت برق، 16 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران خود بدهکار بود و دولت در چنین فضایی بر سرکار آمده بود.
صحبت های احمدی نژاد نتیجه ایده آلیزم ناشی از توهم بود
مشاور رییس جمهوربا بیان اینکه دولت یازدهم در زمانی کشور را تحویل گرفت که آثار تحریم خود را در کشور نشان داده بود گفت: یک هفته قبل از صدور قطعنامه تحریم علیه ایران، رییس جمهور وقت ایران می گفت غیرممکن است که علیه ما قطعنامه ای صادر شود که این نتیجه ایده آلیزم ناشی از توهم بود!
ارتباط تلفنی با اوباما از موضع عزت بود
نجفی درادامه درباره بهتر شدن چهره ایران در مجامع بین المللی صحبت کرد و گفت: در نیویورک همه روسای جمهور درخواست ملاقات با دکتر روحانی را داشتند و تقریبا رییس جمهور ایران با همه سران کشورهای حاضر در نیویورک به جز اوباما ملاقات داشتند ضمن آنکه باید بپذیریم که ارتباط تلفنی دکتر روحانی با رییس جمهور امریکا نیز از موضع عزت و قدرت ایران بود.
اینکه با رفع تحریم ها همه مشکلات حل می شود یک شانتاژ شناخته شده است
مشاور رییس جمهور اذعان کرد: عده ای می گویند دولت فکر نکند که همه مشکلات کشور با رفع تحریم حل می شود. این حرف درستی است و هیچ کدام از دولتی ها نیز تاکنون نگفته اند که با برداشتن تحریم ها مشکلات کامل حل می شود. این یک شانتاژ شناخته شده و برخلاف مشی اسلام است. نجفی ادامه داد: اگر به قیمت امروز کل حجم واردات و صادرات کشور 120 میلیارد دلار باشد، حداقل گران خریدن در واردات و ارزان فروشی در صادرات 15 درصد این عدد معادل 18 میلیارد دلار را تشکیل می دهد. اگر همین عدد سالانه به علت تحریم از ما گرفته نمی شد، حداقل دولت می توانست 500 هزار فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کند. وی افزود: برداشتن تحریم ها مسئله کمی نیست و ارتباطات بانکی ما با کشورهای بین المللی قطع شده است که این امر هزینه های زیادی روی دست کشور گذاشته است. این پولی که هدر می رود، چه کسی باید پاسخ بدهد؟
خوشبختانه به جز دول نهم و دهم، در همه دولت ها سابقه دارم
نجفی در پایان گفت: مردم در انتخابات 92 نشان دادند که نگرانند. اما امروز عده ای وانفسا می گویند و دلواپسی می کنند و این دلواپسی به این دلیل است که می ترسند امسال در انتخابات از فضای سیاسی کشور حذف شوند. وی ادامه داد: من خوشبختانه خوشبختانه به جز دول نهم و دهم، در همه دولت ها سابقه دارم و می بینم که حسن روحانی جزو رئیس جمهورهای مظلوم است. البته نظام حکومتی به گونه ای است که نفر اول اجرایی کشور همواره مظلوم واقع می شود. مشاور رییس جمهور تصریح کرد: شعار روحانی تنها نیست که اخیرا در فضای مجازی شکل گرفته مایه قوت قلب دولت است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *