پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رژه عوارض شهرداری روی مغز پزشکان

رژه عوارض شهرداری روی مغز پزشکان





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴

رژه عوارض شهرداری روی مغز پزشکان

دریافت عوارض از پزشکان توسط شهرداری این روزها دردسر ساز شده است. از یک طرف سازوکار دریافت عوارض از پزشکان مورد اعتراض این قشر واقع شده و از طرف دیگر شهرداری معتقد است عدم پرداخت عوارض در چند سال اخیر باعث شده پزشکان به این ارگان بدهی داشته باشند. در این شماره «پیام ما» به این ماجرا پرداخته ایم.
از سال 87 بود که اختلاف ها بالا گرفت. نه فقط در کرمان بلکه در کل ایران شهرداری ها قصد دریافت عوارض از پزشکان را داشتند و پزشکان این کار را خلاف قانون می دانستند. بارها و بارها شهرداری ها با ارسال نامه ای به پزشکان اخطار دادند که عوارض خود را سریعا پرداخت کنند و هربار هم نظام پزشکی به دیوان عدالت اداری اعتراض می کرد و رای به نفع پزشکان صادر می شد. نمونه یکی از این اختلاف ها خبری بود که فروردین ماه 93 در سایت نظام پزشکی برخی شهرها منتشر شد: «با توجه به نامه 15/676 مورخ 17/1/1393 در خصوص عوارض کسب و پیشه به استناد قرار موقت دیوان ادالت اداری عملیات اجرایی اخذ عوارض مشاغل از پزشکان موقتاً متوقف شده است اما رای قطعی هنوز صادر نشده و پیگیری های لازم در معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در حال انجام میباشد . نظام پزشکی به عنوان نهاد حامی پزشکان در این باره این ماجرا هنوز هم ادامه دارد اما شهرداری ها کار خود را شروع کردند.»
پزشکان اعتقاد دارند برابر تبصره ماده 1 قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/1382 ،صنوفی که دارای قانون خاص هستند از شمول قانون صنفی مستثنی میباشند که سازمان نظام پزشکی و حرفه پزشکی از آن جمله است و این جمله یعنی پزشکان از پرداخت عوارض معاف هستند. شهرداری ها اما در مقابل می گویند: بر اساس مصوبه‌ای از سال 1382 صاحبان داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلیه‌ی صنف‌های وابسته به پزشکی و پزشکان، بایستی بهای خدمات شهری و عوارض محلی خود را پرداخت کنند. علاوه بر این برخی شهرداری ها همچون شهرداری کرمان با ارجاع این مسئله به کمیسیون ماده‌ی 77 که با حضور نمایندگانی از قوه‌ی قضاییه، وزارت کشور و شورای اسلامی شهر تشکیل می‌شود، موفق به کسب جواز قانونی برای دریافت عوارض از پزشکان شد گرچه هنوز هم کشمکش بین نظام پزشکی و شهرداری ها ادامه دارد.
پرداخت عوارض 10 ساله برای مطب 6 ساله
جدای از این کشمکش که در کل ایران بین نظام پزشکی و شهرداری ها ادامه دارد، پزشکان کرمانی از نحوه عملکرد شهرداری در این ماجرا گله دارند. یکی از پزشکان به «پیام ما» می گوید: کار شهرداری کرمان حرفه ای نیست. یک نفر را فرستاده اند که از روی تابلوهای پزشکان در سطح شهر اسامی را بر می دارد و بعد نامه ای مبنی بر پرداخت عوارض به دست پزشک می رسد. دکتر خلیلی زاده افزود: متاسفانه اصلا سازوکار درستی را پی نگرفته اند و فقط با توجه به تابلو نامه می زنند که عوارض را از سال 83 تا 93 پرداخت کنید. در حالی که برخی پزشکان اصلا از سال 83 مطب نداشته اند. وی اظهار داشت: به عنوان مثال برخی پزشکان از سال 90 مطب خود را باز کرده اند اما باید عوارض را از سال 83 به بعد را بدهند آن هم بدون اینکه مطبی داشته اند. این پزشک ضمن اشاره به اینکه رقم های محاسبه شده هم مبنای درستی ندارند گفت: متاسفانه در این اقدام حتی فردی که از روی تابلو اسامی را برداشته تفاوت پزشک متخصص و عمومی را لحاظ نکرده و فرضا برای پزشک پوست و مو نوشته پزشک متخصص که اینگونه نیست اما آن پزشک پوست و مو حالا باید عوارض یک پزشک متخصص را بپردازد. یک پزشک دیگر هم به «پیام ما» می گوید: برای من 2 نامه آمده برای اخذ عوارض ارسال شده، یعنی از من خواستند دو بار عوارض بدهم. یک بار به عنوان پزشک عمومی و یک بار هم پزشک متخصص. وی افزود: در نامه از من خواسته اند عوارض سال های 82 تا 92 را بپردازم در حالی که من بعد از سال 88 مطب خود را دایر کردم و نمی دانم بر اساس چه قانونی می بایست عوارض سال هایی را که مطب نداشته ام، بپردازم.
وکیل پزشکان کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: اخذ عوارض توسط شهرداری ها در قانون آمده اما اینکه پزشکان هم مشمول این قانون بشوند یا نه هنوز قطعی نشده است. کمالی افزود: آخر این هفته قرار است دیوان عدالت اداری رای قطعی را صادر کند. وی اظهار داشت: جامعه پزشکی جزو اصناف ملی است و صنفی محلی نیست بنابراین قوانینی که برای این قشر تصویب می شود باید ملی باشند و نه محلی.

دکتر سید علی اکبر طاهری رئیس سازمان نظام پزشکی کرمان:
منتظر تفسیر قانون از طرف دیوان عدالت اداری هستیم
بحث جامعه پزشکی با شهرداری بیشتر ماهوی است تا شکلی. منظور از ماهوی بودن این است که جامعه پزشکی به استناد قانون مالیات بر ارزش افزوده که مبنای تصمیمات شورای شهر است از پرداخت عوارض و مالیات معاف است. شورای شهر کرمان طبق ماده 50 این قانون، تصویب کرده که از پزشکان عوارض بگیرد. ما به استناد تبصره ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده می گوییم اصنافی که بر اساس متن قانون قبلا تعیین تکلیف شدند دیگر شورای شهر حق نداشته مجددا به این بحث ورود کند. در نهایت بدلیل اینکه نظام پزشکی این مصوبه شورای شهر را غیر قانونی می دانسته بر سر اعداد و ارقام هیچگونه مذاکره ای نشده است. شهرداری هم یک سری ارقام را بدون کارشناسی تصویب کرده و مبلغ هایی برای پزشکان صادر کرده و در نهایت پزشکان را به کمیسیون ماده 77 دعوت کردند و بدون اینکه کوچکترین استماعی انجام شود رای اجرایی را صادر کردند. رفتاری که سال گذشته در کمیسیون ماده 77 با پزشکان شد نامناسب بود. اظهارات پزشکان مسموع نبود و بدون توجه به دفاعیات پزشکان رای را صادر کردند و باعث ضربه حیثیتی به جامعه پزشکی شد و برخی پزشکان از شهر کرمان به دیگر شهرها مهاجرت کردند. نکته بعدی به مبالغی بر می گردد که شهرداری تعینن کرده است. شهرداری این مبالغ را بدون پایه و اساس تعیین کرده است و اگر طبق قانون قرار می شد شهرداری از جامعه پزشکی عوارض بگیرد بهتر بود قبل از تعیین مبلغ با نظام پزشکی کرمان هماهنگ می کرد. وقتی نظام پزشکی احساس کرد علی رغم همه پیگیری ها به نتیجه و تفاهمی با شهرداری نمی رسد مجبور به استفسار و نه شکایت، از دیوان عدالت اداری شد. نظام پزشکی شکایت نکرده است بلکه از دیوان عدالت اداری خواسته است قانون را تفسیر کند که آیا شهرداری به استناد ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده می تواند از پزشکان عوارض بگیرد یا خیر. نکته اصلی اینجاست که خدمت پزشکان ملی است و لذا تعیین عوارض محلی برای شغلی که ملی است اشکال دارد.
باید به این نکته نیز اشاره کنم که جامعه پزشکی به هیچ عنوان با پرداخت عوارض مشکلی ندارد و موضوع اصلی بر سر مبالغ نیست. پزشکان همیشه حاضرند به بهبود توسعه شهر کمک کنند و اگر قانونی مبنی بر پرداخت عوارض توسط پزشکان وجود داشته باشد، قطعا پزشکان این کار را انجام می دهند و در این میان سازمان نظام پزشکی می تواند تسهیل کننده امر باشد. جدای از این، تخفیف هایی که پزشکان به شهروندان عزیز می دهند بیش از این هاست که نشان می دهد جامعه پزشکی در جهت رفاه مردم از هیچ امری کوتاهی نمی کند. بنابراین هیچ پزشکی با مبلغ و هزینه عوارض مشکل ندارد بلکه موضوع مورد اختلاف ماهوی است.
در صورتی که شهرداری بخواهد مکان هایی مانند فرهنگسرای سلامت برای شهر کرمان بسازد جامعه پزشکی بدون هیچ چشمداشتی و بدون هیچ تبصره قانونی با کمال میل حاضر به کمک و همکاری با شهرداری است. اما متاسفانه در بحث عوارض، شهرداری با یک سری تبلیغات هدف دار سعی در تحت فشار قرار دادن جامعه پزشکی دارد و اینطور به جامعه القا می کند که جامعه پزشکی با مبلغ مشکل دارد که اینطور نیست. شهرداری باید بداند که پزشکان احترام می خواهند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که نباید صنعت توریسم درمان را با ناراضی کردن جامعه پزشکی، فدای مسائل و مبالغ ناچیز بکنند. باید در نظر داشت صنعت توریسم درمان و جلب بیمار از استان های همجوار با ارائه کار خوب از طرف پزشکان کرمانی نه تنها باعث رونق کار پزشک می شود بلکه سبب رونق صنعت گردشگری کرمان هم می شود و در نهایت این صنعت به توسعه شهر کمک می کند.

سید علی موسوی مدیر اداره درآمدهای عمومی شهرداری کرمان:
در قانون کسی از پرداخت هزینه خدمات شهری معاف نیست
طبق تعریف قانونی که از شهرداری به عمل آمده است، شهرداری سازمانی مردمی می باشد که وظیفه اش خدمات شهری است و در ازای این خدمات باید هزینه هایی را از اشخاص حقیقی دریافت کند. بر همین اساس شورای اسلامی شهر تعرفه ای را برای پزشکان و سایر شهروندان وضع کرده است. طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده شورای شهر می تواند عوارض را وضع و پس از تایید آن توسط استاندار به عنوان نماینده وزیر کشور، شهرداری آن را وصول کند.
قانونی هم که شورای شهر تصویب کرده مربوط به وصول هزینه خدمات شهری از پزشکان از سال 83 است و همه هزینه ها به تایید استانداران وقت رسیده است. با ورود نظام پزشکی به این ماجرا زمان وصول هزینه خدمات شهری از پزشکان طولانی شد اما چون شهرداری مجری قوانینی هست که شورای شهر وضع می کند، نسبت به وصول این هزینه ها اقدام کرد. شهرداری مبلغی را که باید وصول کند مطالبه کرد و پزشکان به کمیسیون ماده 77 دعوت شدند. این کمیسیون با شنیدن ادعاهای طرفین، حق را به شهرداری داد و رای صادر شد. بسیاری از پزشکان هم عوارض خود را پرداخت کردند و مورد تقدیر شهرداری قرار گرفتند. رای هایی را که کمیسیون ماده 77 صادر می کند قطعی است و مبالغی هم از طریق اجرای ثبت قوه قضائیه وصول شد.
در مورد شکایت به دیوان عدالت اداری هم باید بگویم تعداد زیادی از پزشکان نسبت به این رای به این دیوان شکایت کردند که در آنجا هم محکوم شدند و دیوان عدالت اداری رای به نفع شهرداری داد.
در این چند سال مکاتبات زیادی با نظام پزشکی داشتیم که لیست پزشکان و تاریخ تاسیس مطب پزشکان را به ما بدهند اما نظام پزشکی وقت کشی کرد وهمکاری نکرد. به همین دلیل مجبور شدیم بر اساس تابلوهای پزشکان برای آن ها ابلاغیه ای بفرستیم و هر پزشکی که نسبت به تاریخی که برای پرداخت عوارض مشخص شده اعتراض دارد می تواند به شهرداری مراجعه کند. چرا که کمیسیون ماده 77 محل رفع اختلاف است. کما اینکه پزشکانی به این کمیسیون آمدند و با ارائه مستندات قانونی تاریخ واقعی تاسیس مطب شان را اعلام کردند و شهرداری هم پرونده ها را اصلاح کرد. در مورد پزشک عمومی و متخصص هم، بدلیل اینکه در تابلوی برخی پزشکان عمومی فرضا نوشته شده دکتر فلانی- گوش حلق بینی، و ننوشته پزشک عمومی، این پزشکان متخصص فرض شده اند که به همان طریق بالا می توانند پرونده را اصلاح کنند.
برخی می گویند فقط در کرمان از پزشکان هزینه خدمات شهری می گیرند در حالی که بنا به اطلاعات رسیده در شهرهای یزد، اهواز، اصفهان، شیراز و … هم پزشکان هزینه خدمات شهری را پرداخت می کنند. در قانون هیچ کسی از پرداخت هزینه خدمات شهری معاف نشده است و در سراسر کشور هم این قانون اجرا می شود.
ما با پزشکان همکاری های لازم را انجام می دهیم. مثلا هزینه مصوب برای تعرفه هم طبق نرخ همان سال برای پزشکان در نظر گرفته شده است در حالی که طبق قانون در صورت عدم پرداخت هزینه خدمات شهری می بایست این هزینه طبق آخرین نرخ مصوب دریافت شود و یا جریمه دیرکرد پرداخت هزینه خدمات شهری برای پزشکان در نظر گرفته نشده است.
مردم از شهرداری انتظار دارند اگر از آن ها هزینه خدمات شهری را می گیریم از جامعه پزشکی هم این هزینه را دریافت کنیم اما متاسفانه تنها صنفی که عوارض را پرداخت نمی کند، پزشکان هستند. همه اصناف به شهر خدمات می دهند ولی هزینه خدمات شهری را هم می پردازند.

اصلاحیه در شماره 392 پیام ما مورخ 20 خرداد، در گزارشی با عنوان «دروغ مرغ جیوه ای» به اشتباه عکس سید داود ملکی معاون محترم پرورشی آموزش و پرورش کرمان به جای عکس دکتر صباغ معاونت سلامت اداره دامپزشکی کرمان منتشر شده بود که از نامبردگان پوزش می طلبیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

شهروند

واقعا جای تاسف هست پزشکی که همه غمش شده پول جمع کردن و بعضا اغلب مشاهده میشه حتی حاضر نیستند یک بیمار را بدون دریافت پول بدون اعمال تعرفه یبیمه ویزیت کنه و درآمد ضعیفترین دکتر 200میلیون در ماه هست و برخی هم ماشالله درامد میلیاردی دارند بعد زورشان میاد در عمران و ابادانی شهرشان سهیم باشند اخه لامصحب اون زباله های میکروبی و عفونی تو رو کی جمع می کنه عوارض شهرداری مگر چقدر هست تقسیم بر 365روز خدا کن بخدا نصف ویزیت یک بیمار نمیشه حیف جامعه ی پزشکی که این فکشه و تاسف به شما با این حمایتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *