پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امضای تفاهم نامه انتقال آب از دریای عمان به کرمان

امضای تفاهم نامه انتقال آب از دریای عمان به کرمان





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵

امضای تفاهم نامه انتقال آب از دریای عمان به کرمان

قرارداد اجرای طرح تامین، تصفیه و انتقال آب از دریای عمان به استان های کرمان و هرمزگان بین استاندار کرمان و سرمایه گذاران اجرای این طرح به امضا رسید. گزیده صحبت های رزم حسینی و کیافر مدیر طرح انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان را به نقل از ایسنا در زیر می خوانید:
رزم حسینی: انتقال آب کار بزرگی برای کرمان است
یکی از مسائل اصلی استان در دولت یازدهم آب و بحرانی است که در استان با آن مواجه هستیم.
95 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی است و طرح جامع همیاران آب را از هشت ماه گذشته اجرا کرده ایم و مطالعات بسیار عمیقی در این زمینه صورت گرفته و طرح مورد اجماع همه کشاورزان و دستگاه های مرتبط با آب است.
در حوزه آب شرب و صنعت نیز انتقال آب از خارج از استان را دنبال می کنیم و طرح اولیه انتقال آب از خلیج فارس به استان برای صنعت در حال اجراست که در این طرح 110 میلیون مترمکعب آب را منتقل خواهیم کرد و امیدواریم تا سه سال آینده این میزان آب را در کرمان و یزد بتوانیم پوشش دهیم.
پیمانکار طرح قول داده است مطالعات خط دوم طرح را برای آب شرب انجام دهد و وزارت نیرو طرح خرید تضمینی آب از خلیج فارس و عمان را هم اکنون در دست مطالعه دارد.
صنعت، متولی انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان است و اگر این امر محقق شود، می توانیم بگوییم نخستین آبی است که از خلیج فارس تصفیه و به استان کرمان منتقل می شود.
انتقال آب کار بزرگی برای استان کرمان است و باید با این کار با دقت و مطالعات اساسی انجام شود تا اشتباهی رخ ندهد و شرایط کشور به گونه ای است که وزارت نیرو این طرح ها را مورد حمایت قاطع خود قرار می دهد.
کیافر: زمان اجرای طرح پنج سال است
به دلیل اهمیت آب در استان کرمان و با توجه به برنامه ریزی ها برای تغییر رویکرد مصرف آب در استان، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
دریای عمان یکی از بهترین مناطق برای انتقال آب به استان در نظر گرفته شده است و طرح نهایی با بهینه کردن میزان استحصال، میزان انتقال آب و همچنین در ارتباط با مسیر بهینه با بزرگراه کرمان بندرعباس طرح ریزی شده و با میزان 88 میلیون مترمکعب آب در سال که شامل 2.8 مترمکعب در ثانیه را شامل می شود از وزارت نیرو مجوز گرفت.
دو شهر جدید در مسیر انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان در نظر گرفته شده که یکی در محدوده استان هرمزگان بوده و بخشی از آب به میزان 500 لیتر به آن تخصیص داده می شود و برای خود کرمان نیز با توجه به موقعیت مناسبی که برای ایجاد شهر جدید در نزدیک کرمان برای سرریز جمعیت در نظر گرفته شده، 700 لیتر آب به آن اختصاص داده می شود.
برنامه زمان بندی برای اجرای طرح پنج سال است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *