پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شلیک به قانون

شلیک به قانون





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۰۸

شلیک به قانون

وحید قرایی
خبر قتل پنج نفر در یکی از شهرستان های جنوبی استان کرمان به دلیل مسائل مورد اختلاف میان دو طایفه را می توان فاجعه ای برای قانون قلمداد کرد و زیاده نیست اگر برای این گذرِ بی محابا از قانون عزای عمومی اعلام شود. بارها چنین اخباری جسته و گریخته از برخی شهرهای ایران و مناطقی از جنوب استان منتشر شده است و هر بار این موضوع به ذهن متبادر می شود که چرا در این قرن و با این همه دسترسی های رسانه ای و فرهنگسازی ها و گذر از دورانی که هر شخص و طایفه مسئول اجرای قانون شخصی خود بود هنوز چنین اتفاقاتی می افتد و عده ای قربانی این نابهنجاری اجتماعی می شوند.
متاسفانه طی سال های گذشته با وجود دهها سال تلاش برای قانونگذاری و اجرای قوانین موضوعه در کشور از سوی مراجع ذیربط باز هم در برخی مناطق دیدگاه های شخصی و طایفه ای فراقانونی حاکم است و این وضعیت مخدوش کننده روال اجتماعی متاثر از قانون مندی جامعه است. حتی به نظر می رسد در مواردی بهای بیش از حد دادن به ریش سفیدی ها و تصمیمات بزرگان طوایف خود منشاء ایجاد احساس بی نیازی به قانون شده است و در نهایت منجر به اتفاقاتی می شود که زخم های عمیقی بر جامعه ایجاد می کنند و بدتر از آن باعث تشدید احساس ناامنی می شوند. اینکه در یک اجتماع شهری و حتی روستایی کسی به خود اجازه دهد سلاح در دست گیرد و قانون من در آوردی خود را به بدترین شکل ممکن پیاده کند موضوع ساده ای نیست که به راحتی از کنار آن گذشت. مملکت قانون دارد و برای جرائم برشمرده شده در قانون مجازات متناسب در نظر گرفته شده است و هر رویدادی که از نظر محاکم و قانون جرم تلقی شود مجازات آن به تناسب مکتوب شده و قابلیت اجرایی دارد و اصولا قوانین تدوین شده اند تا جوامع انسانی به امنیت برسند و آدم ها در یک فضای قانونمند در کنار یکدیگر زندگی کنند. در این میان به نظر می رسد بایستی رویه های جدی تری را برای سوق دادن طوایف و برخی از افرادی که اهمیتی برای قانون مملکت قائل نیستند در نظر گرفت. از آموزش های اساسی حقوقی و تفهیم لزوم پایبندی به قانون تا اجرای دقیق و حتی سختگیرانه قوانین در مناطقی که توجه به قانون در آن کمتر است چه اینکه مشهور شدن برخی مناطق به عناوینی که متبادر کننده قانون شکنی و یا اجرای خودسرانه ذهنیات و اعمال خشونت به هیچ عنوان زیبنده شهرهای استان کرمان و کشورمان نیست.
در این مورد حتی در برخی رسوم خانوادگی برخی مناطق و طوایف نیز موارد زیادی دیده می شود که خارج از چارچوب های قانونی و منطقی حقوق زنان و کودکان نادیده گرفته می شود و زندگی های زیادی بدینگونه تباه می شود. اینکه همه ایرانی ها و استان کرمانی ها مطمئن باشند چتر قانون برای همه آنها گشوده است و همه در پناه قانون قراردارند و مشکلاتشان با ادم های دیگر را نه با اسلحه شخصی که بایستی از طریق مراجع ذیصلاح قضایی حل و فصل کنند یک ایده آل برای آینده است. آینده ای که هیچ شهر و منطقه ای در کشور و استان کرمان به رفتار های خودسرانه و خشونت آمیز فراقانونی معروف نیست…

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *