سایت خبری پیام ما آنلاین | مرسدس بنز GLA به کرمان می‌آید

مرسدس بنز GLA به کرمان می‌آید





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰

مرسدس بنز GLA به کرمان می‌آید
کراس اوورها، خودروهایی هستند که بر روی پلت فرم خودروهای سواری ساخته می شوند اما با ارتفاع بیشتر از یک سواری، می توانند مسیرهای ناهموار را در نوردند. بنابراین ب ا م و X1، مرسدس بنز GLA و آئودی ۳ Q، از خودو سازان آلمانی راهی بازار شدند. این کراس اوورها با توجه به ابعاد کوچکشان، در حقیقت، هاچ بک هایی با قابلیت های خارج از جاده هستند. در منطقه آزاد ارس، دو دستگاه مرسدس بنز ۲۵۰ GLA را مورد آزمایش قرار دادیم تا ببینیم به چه دلیل خریداران، اشتیاق بالایی برای کراس اوورهای کوچک دارند. و از آنجا که نمایندگی انحصاری بنز در کرمان توسط گروه خودرویی دلیلی در حال تجهیز و راه اندازی می باشد احتمال ورود این خودرو به مرزهای سرزمینی کشور توسط گروه خودرویی دلیلی بسیار است برای همین به معرفی کامل این خودرو محبوب و پر فروش جهانی پرداختیم و امیدواریم هر چه زودتر همشهریان با تلاش های گروه خودرویی دلیلی بتوانند هر چه زودتر با این خودرو محبوب برانند و از بابت گارانتی و خدمات پس از فروش هم خیالشان راحت باشد.

طراحی بدنه
مرسدس بنز GLA نه تنها یکی از زیباترین بنزها در میان محصولات فعلی این برند می باشد، بلکه یکی از جذاب ترین کراس اوورها در سراسر دنیاست. GLA فقط از فرم ها، برجستگی و فرو رفتگی و خطوط زیبا بهره نمی برد بلکه بخش های مختلف بدنه، کاملاً با یکدیگر تناسب دارند. مرسدس بنز GLA، کوچک ترین کراس اوور/شاسی بلند در خط تولید مرسدس بنز می باشد و به جرأت می توان گفت که زیباترین محصول تولیدی این برند آلمانی در حال حاضر است اما نه به طور کامل!
مرسدس بنز GLA به عنوان یکی از اولین محصولات این برند با زبان طراحی جدید، الهام بخش طراحی GLA نیز بوده است. چراغ های زیبای CLA و سایر محصولات جدید مرسدس بنز در GLA خود نمایی می کند، اما به صورتی پخته تر و زیباتر. خط بالایی این چراغ ها با شیبی بیشتر در GLA استفاده شده که در امتداد و با عبور از گلگیر جلو، خط شانه ای را تشکیل می دهد که با کاهش ارتفاع، پیش از رسیدن به گلگیر عقب در بدنه محو می شود. گوشه های داخلی چراغ های جلو، اندکی پایین آمده اند که این ویژگی را در میان محصولات مرسدس بنز تنها در GLA می توان مشاهده کرد و سایر مدل ها، فاقد این ویژگی هستند.
در کل، نمای جلو با وجود چراغ های زیبا، جلو پنجره تخت، کاپوت کشیده همراه با دو برجستگی و دو دریچه ورودی هوا در طرفین سپر جلو، یک مرسدس بنز امروزی و مدرن را به تصویر می کشد. در نمای جانبی نیز خطوط و برجستگی ها این امر را ثابت می کند و بر ادعای مامبنی بر «زیباترین محصول تولیدی مرسدس بنز» صحه می گذارد. مرسدس بنز از دماغه تا ستون C، حقیقتاً زیبا و بی نقص است و از هیچ نظر نمی توان ایرادی را به آن وارد شده دانست. اما به محض اینکه از ستون C عبور می کنید و به نمای عقب می رسید، با خودرویی مواجه می شوید که به هیچ وجه «مرسدس بنز» نیست.
محصولات اخیر مرسدس بنز از چراغ های باریک افقی (نظیر AMG GT و GLE) در عقب بهره می برند یا همانند نسل جدید سدان S یا C، چراغ های عمودی باریکی در عقب دارند اما GLA با فرم متوازی اضلاع مانند خود، به هیچ یک از محصولات جدید این برند شبیه نیست. این چراغ ها در کنار موقعیت نصب پلاک به شکل ذورنقه بر عکس، باعث شده تا تصویری از یک چهره در حال خنده با دهان باز در ذهن تداعی شود.
از جلو تا ستون C، با مشاهده GLA لبخندی بر لبان شما نقش می بندد اما با رسیدن به نمای عقب، این لبخند وارونه می شود!
مشخصات فنی و آزمایش رانندگی
موتورهای در نظر گرفته شده برای کراس اوور GLA، شامل سه واحد دیزلی و چهار واحد دیزلی می شود که قوی ترین آنها با پسوند ۴۵ AMG از ۳۶۰ اسب بخار بهره می برد. نسخه مورد آزمایش، GLA۲۵۰ است و با سود جستن از موتور چهار سیلندر خطی به حجم دو لیتر و با کمک یک توربوشارژر، می تواند ۲۰۸ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این رقم برای جثه کوچک ۲۵۰ GLA، کافی به نظر می رسد اما در عمل، خلاف آن ثابت می شود. واکنش پدال گاز به آهستگی صورت می گیرد و به محض فشردن آن، هیچ اتفاقی نمی افتد و باید فشار بیشتری بر آن وارد نمایید. همچنین زمان تعویض دنده گیربکس هفت سرعته دو کلاچه آن نیز کاملاً محسوس است. شاید مهندسین مرسدس بنز، عمداً این ویژگی ها را در شرایط عادی در نظر گرفته اند تا حالت رانندگی را بر روی اسپرت تنظیم کنید که واکنش پدال گاز و زمان تعویض دنده ها، سریع تر می شوند. در حالت Manual نیز، راننده تعویض دستی دنده را از طریق پدال های پشت فرمان بر عهده دارد. در نسخه مورد آزمایش که کاملاً فول آپشن بود و از رینگ های بزرگ بهره می برد، سواری نرمی را که از یک شاسی بلند/کراس اوور انتظار می رفت را به سرنشینانش هدیه نمی داد. اما این تعلیق خشک، در جاده های پر پیچ و خم، ویژگی های خود را آشکار می سازد. هندلینگ چابک و دقیق GLA، سواری با آن را لذت بخش می کند که از این حیث به هاچ بک های نظیر فولکس واگن گلف و فورد فیستا، شبیه است. GLA بخش عمده هندلیگ خوبش را باید مدیون فرمان بی نظیرش باشد که بازخودرهای مسیر را به خوبی به راننده انتقال می دهد ضمن اینکه پایداری و چسبندگی اش به سطح جاده را نیز باید مدیون سامانه چهار چرخ محرک Matic۴ باشد. با راندن آن مخصوصاً در سرعت های بالا و جاده های پرپیچ و خم، به هیچ وجه احساس نمی کنید که سوار بر یک شاسی بلند/کراس اوور هستید.
در بحث سرعت و شتاب نیز، GLA در حد معقولی قرار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن به طور رسمی، ۶.۸ ثانیه اعلام شده است که برای خودرویی در این کلاس کاملاً عادی می باشد. رقبای GLA یعنی آئودی ۳ Q و ب ام و ۱ X، صفر تا ۱۰۰ را به ترتیب در ۸ ثانیه، و ۶.۳ ثانیه می پیمایند. بنابراین GLA از این حیث، از رقیب باواریایی خود، عقب می افتد. تا به اینجای کار، عملکرد اسپرت و هندلینگ ۲۵۰ GLA رضایت بخش بوده اما از آنجایی که این خودرو، یک کراس اوور است، باید در مسیرهای ناهموار هم بتواند خودی نشان دهد. ۲۵۰ GLA به لطف ارتفاع ۲۰ سانتی متر از سطح زمین و سامانه چهار چرخ محرک (شامل کنترل حرکت در سراشیبی و حالت آفرود برای گیربکس)، عملکرد قابل قبولی را در مسیرهای ناهموار دارد اما از سوی دیگر، سامانه تعلیق خشک و تایرهای بزرگ، مانع از آن می شوند که GLA، تمام قابلیت های آفرود خود را در مسیرهای ناهموار به نمایش بگذارد. بنابراین GLA همچون بسیاری از کراس اوورهای دیگر، هندلینگ را فدای قابلیت های آفرود کرده است.
بخریم یا نخریم؟
حالا کاملاً درک می کنیم که چرا خریداران، اشتیاق بالایی را به خرید کراس اوورهای کوچک نشان می دهند. سرعت و شتاب خوب در کنار فضای مناسب برای پنج سرنشین، ابعاد کوچک و قابل قبول برای استفاده روزمره شهری و از همه مهم تر، ارتفاع قابل قبول از سطح زمین که آنها را قادر می سازد تا در مسیرهای ناهموار، عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. حال اگر بخواهیم در مورد مرسدس بنز ۲۵۰ GLA قضاوت کنیم باید بگوییم که در کنار تمام خوبی هایش، نقص هایی را نیز دارد. سواری خشک آن، در حد یک هاچ بک است و نه یک شاسی بلند. تایرهای بزرگ نیز باعث شده اند تا سر و صدای سطح آسفالت در کابین، کاملاً حس شود علاوه بر اینها، باید واکنش آهسته پدال گاز و فضای کمتر فضای بار نسبت به رقبا را به ضعف های آن افزود. البته نباید هندلینگ بی نظیر، کیفیت ساخت بالا و کابین فوق العاده آن را از قلم انداخت. بنابراین اگر عملکرد اسپرت و ظاهر زیبا برایتان مهم است، نیازی به فکر کردن درباره گزینه ای به غیر از GLA ندارید چون زیباتر از آن در بازار کراس اوورهای کوچک وجود ندارد. اما اگر فضای بار و راحتی سواری، مدنظرتان می باشد، بهتر است به طور کل، GLA را فراموش کنید.
در پایان از علی بهاری مدیریت شرکت دائم تجارت ارس به خاطر در اختیار گذاشتن وقت و خودرویشان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *