پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی پیام ما از صف آرایی گروه های سیاسی در کرمان/ سودای بهارستان

بررسی پیام ما از صف آرایی گروه های سیاسی در کرمان/ سودای بهارستان





۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵

بررسی پیام ما از صف آرایی گروه های سیاسی در کرمان/ سودای بهارستان

نزدیک به 9 ماه دیگر انتخابات مجلس دهم برگزار می شود. انتخاباتی که از هر حیث مهم است. نه فقط برای یک جناح و یک حزب بلکه همه احزاب نگاه ویژه ای به این انتخابات دارند.

مهم برای همه جریان ها
بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 و پیروزی حسن روحانی، همانطور که انتظار می رفت مجلس اصولگرای نهم چندان رابطه خوبی با دولت اعتدال برقرار نکرد. عدم رای اعتماد به افرادی که به گفته نمایندگان اصولگرا در حوادث پس از انتخابات 88 دستی داشتند و در ادامه کارت زردهای پی در پی مجلس به وزرای دولت و استیضاح وزیر علوم نشان از رابطه نه چندان خوب دولت و مجلس داشت. با این حساب مشخص است که دولتی ها علاقه ای به امتداد چنین مجلسی ندارند. همانطور که حسن روحانی دو روز پیش در دیدار با فرمانداران سراسر کشور گفت خوب نیست که مجلس فقط در اختیار یک جناح باشد. این صحبت روحانی مشخص می کند که دولت اعتدالگرای یازدهم که خود را فراجناحی می داند امیدوار است مجلس بعدی همراهی بیشتری با دولت داشته باشد.
در طرف دیگر اصلاح طلبان هستند. جریانی که از اوایل دهه هشتاد و با اتفاقات مجلس ششم افول کرد و در ادامه با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد از عرصه سیاسی کشور دور شد. این جریان پس از انتخابات 88 کاملا به اغما رفت اما با هوشمندی بزرگانش توانست نقش موثری در پیروزی حسن روحانی داشته باشد اما مجلس نهم به دولت یازدهم اجازه نداد که تعداد چهره های اصلاح طلب در دولت بیشتر باشند. اصلاح طلبان که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضا را محیاتر دیدند نگاه ویژه ای به مجلس دهم دارند همانطور که محمدرضا عارف در کرمان از فازهای مختلف تغییر صحبت کرد. عارف گفت فاز اول تغییر در انتخابات 92 رخ داد و فاز دوم هم باید در انتخابات اسفند 94 رخ بدهد. عارف همچنین به طرفداران اصلاحات گفت اسفند ماه نشان دهند که بیش از 70 درصد رای دارند و این حرف یعنی اصلاح طلبان به قصد گرفتن اکثریت کرسی های مجلس وارد انتخابات می شوند.
جریان اصولگرا که از مجلس هفتم اکثریت را در مجلس داشته و مجلس نهم هم تمام اصولگرا بود نگران است که اتفاقی همانند انتخابات 92 رخ بدهد. بزرگان این جریان بر وحدت تاکید دارند. همانطور که حداد عادل در کرمان گفت اصولگرایان برای جلوگیری از تکرار مجلس ششم راهی جز وحدت ندارند. اما در انتخابات های اخیر اصولگرایان متوجه شده اند که دست یابی به وحدت آسان نیست. اصولگرایان تندرو که جبهه پایداری مشهورترینشان است معمولا تن به وحدت با اصولگرایان سنتی نمی دهند و اختلافاتی بین این جبهه و اصولگرایان سنتی وجود دارد. نمونه این اختلافات هم در مجلس و در نحوه ارتباط نمایندگان جبهه پایداری با دولت در مقابل رابطه دیگر نمایندگان اصولگرا با دولت است. با این حال اصولگرایان این بار بیش از همیشه به وحدت نیاز دارند و در برخی شهرها مثل کرمان گفته شده که وحدت به دست آمده است. زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس هفته گذشته در همایش اصولگرایان از وحدت همه جریان های اصولگرایی در کرمان از جمله جبهه پایداری خبر داده بود. اتحاد با جبهه پایداری در شرایطی که این جبهه نشان داده معمولا سهم کمی هم از جریان اصولگرا نمی خواهد و تن دادن دیگر احزاب اصولگرا به وحدت با جبهه پایداری نشان از اهمیت این انتخابات برای اصولگرایان است. البته در این میان نباید از محمود احمدی نژاد و طرفدارانش هم بی تفاوت عبور کرد. اطرافیان رئیس جمهور سابق کشورمان خیلی زودتر از دیگر جریان ها فعالیت های انتخاباتی خود را با سفر به شهرهای مختلف کشور شروع کردند.
در کرمان چه خبر است؟
در کرمان از چهره های مختلفی برای نامزدی در انتخابات مجلس نام برده می شود که البته هیچکدام نه تایید شده اند و نه تکذیب. اما در یکی از سیاسی ترین استان های کشور همانند دیگر نقاط کشور تنور انتخابات داغ شده و جریان های مختلف برای انتخابات مجلس آماده می شوند.
اصولگرایان؛ تعدد کاندیدا
تاکنون بیشتر گمانه زنی ها درباره حضور چهره های مختلف اصولگرا در انتخابات بوده است که طبیعی ست. چرا که در این چند سال اصولگرایان در کرمان قدرت بیشتری داشته اند. در حوزه انتخابیه کرمان و راور از ماه ها قبل کاندیداشدن شهباز حسن پور از کرمان مطرح شده است. این خبر را ایسنا نوشت و از حضور فعالانه زاهدی و پورابراهیمی در انتخابات مجلس دهم خبر داد. خبرگزاری ایلنا و سایت هجرت نیوز اما از چهره های دیگری برای انتخابات مجلس دهم خبر می دهند. حجت الاسلام حسین جلالی رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی، حجت الاسلام سید جواد موسوی رییس سابق صدا و سیمای کرمان، سهراب سلیمانی برادر سردار سلیمانی، مجید دوستعلی دبیر هیات دولت نهم، مجید نامجو وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد، جواد کمالی معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری کرمان(دولت دهم)، محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم و مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی‌نژاد از جمله افراد دیگر افرادی هستند که شایعه آمدن آنها در کرمان به گوش می‌رسد.
تاکنون البته یک نفر از حضور در انتخابات اسفندماه صحبت کرده است. حسن رحمانی مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی که روز شنبه از سمت خود خداحافظی کرد در سخنان مراسم تودیع خود گفت به خاطر افراطی‌گری برخی از افرادی که دم از اعتدال می‌زنند و به بهانه انتخابات مجلس از سمت خود کناره‌گیری کرده و بازنشسته شده است.
البته شایعاتی هم مبنی بر کاندیدا شدن باهنر از کرمان به گوش می رسد.
اصلاح طلبان؛ سیاست سکوت
برخلاف اصولگرایان خبری از کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در مجلس به گوش نمی رسد. ایلنا در گزارشی نوشته بود در میان اصلاح‌طلبان نیز زمزمه‌های کاندیداتوری هاشمیان، خواهرزاده آیت‌الله هاشمی و ابراهیم جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری شنیده می‌شود. ایسنا هم از عرب نژاد مدیر عامل هواپیمایی ماهان و محمد جواد فدایی رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان نام برده بود. علاوه بر این افراد شایعاتی هم از احتمال کاندیداتوری محسن هاشمی، فرزند آیت ا… هاشمی از کرمان به گوش می رسد. استعفای علی مهاجری از سرپرستی میراث فرهنگی هم باعث شده تا او را به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلب در کرمان به حساب آورند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *