پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کسر پنج هزار تومان از حساب مشتریان بانک ملی حاشیه ساز شد/ بانک ملی: قبلا گفته بودیم

کسر پنج هزار تومان از حساب مشتریان بانک ملی حاشیه ساز شد/ بانک ملی: قبلا گفته بودیم





۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۰

کسر پنج هزار تومان از حساب مشتریان بانک ملی حاشیه ساز شد/ بانک ملی: قبلا گفته بودیم

صبح جمعه پیامکی از طرف بانک ملی برای مشتریان این بانک ارسال شد. در این پیام نوشته شده بود: آبونمان ساپتا: 50000- . این پیامک به سرعت در شبکه های اجتماعی و پیام رسان به خبر اول تبدیل شد. کسر مبلغ پنج هزارتومان از حساب مشتریان بانک ملی که در شبکه های اجتماعی آن را بی اجازه و بدون اطلاع رسانی عنوان می کردند.
دریافت کارمزد غیر قانونی نیست
در نظام بانکداری البته بانک ها در ازای خدماتی که به مشتریان ارائه می دهند هزینه های متفاوتی را دریافت می کنند و این اخذ هزینه با تایید بانک مرکزی صورت می گیرد. بانک مرکزی هم میزان رقم دریافتی در ازای خدمات را رقمی یکسان برای همه بانک ها اعلام نکرده و هر بانک برای جذب مشتری می تواند از این موضوع هم استفاده کند.
بانک های مختلف برای دریافت کارمزد ارسال پیامک، رفتار متفاوتی در پیش گرفته اند. به طور مثال بانک پارسیان ارسال پیامک های مربوط به تراکنش های کمتر از 30 هزار تومان را غیرفعال کرده است، از سوی دیگر بانک سینا سالانه برای ارسال پیامک تراکنش 2 هزار تومان دریافت می کند که با ارسال پیامک این مطلب را به مشتری اعلام می کند و نظر آن را جویا می شود، همچنین بانک ملت ارسال پیامک تراکنش برداشت را رایگان و برای ارسال پیامک تراکنش واریز سالانه 10 هزار تومان دریافت می کند که تمام این ها کاملا اختیاری برای مشتری قرار داده شده است.
اطلاع رسانی نه چندان مناسب بانک ملی
تا چندی قبل پیامک های ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانک ها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها می پرداختند. با این حال مساله دریافت کارمزد اکنون به مساله ای جدی برای مدیران نظام بانکی بدل شده است و اغلب آنها معتقدند که نظام بانکداری کشور باید به سمت کارمزد محوری حرکت کند و دریافت کارمزد برای ارسال پیامک تراکنش از طرف بانک ملی اقدامی غیرقانونی نیست. موضوعی که در این میان باعث واکنش مردم شده است برداشت پول از حساب های شان بدون اطلاع رسانی گسترده. این اقدام بانک ملی وقتی بیشتر مورد انتقاد قرار می گیرد که چرا این کسر مبلغ در یک روز تعطیل اتفاق افتاده است؟ چرا که مردم در روز تعطیل امکان دسترسی به بانک را ندارند. از طرف دیگر برخی کاربران فضای مجازی می گویند اطلاع رسانی فقط از طریق وبسایت این بانک بوده که برای برداشت پول از حساب مشتریان این اطلاع رسانی کافی نبوده است. چرا که دلیلی ندارد مشتریان یک بانک وبسایت بانک مورد نظر خود را به طور دائم چک کنند. از طرف دیگر برخی سایت ها همچون اقتصاد نیوز می نویسد: مسئولان بانک می گویند بانک در سایت خود اعلام کرده است که هزینه ارسال پیامک از حساب مشتری کسر خواهد شد، وجود دارد، اما در سایت بانک ملی، حداقل در صفحه اصلی آن، خبری از این موضوع نیست.
مشتریان ناراضی
پسری جوان به «پیام ما» می گوید: مبلغ 5 هزارتومان که با این گرانی ها رقمی نیست اما بهتر نبود بانک ملی از قبل به مردم خبر می داد و بعد پول را برمی داشت؟ وی ادامه می دهد: اگر بانک این کار را از قبل اعلام می کرد مطمئنا خیلی از افراد خدمات پیامکی خود را حذف می کردند و بانک به درآمد فعلی دست پیدا نمی کرد. زن میانسالی که سال هاست در بانک ملی حساب دارد می گوید: بانک ملی می توانست با همین پیامک اول اطلاع بدهد بعد مبلغ را کسر می کرد. وی می افزاید: حالا روابط عمومی بانک ملی گفته پیامک بزنیم تا پول به حسابمان برگشت داده شود. خب چرا برداشتند که برگردانند؟ یکی از کاربران خبرگزاری خبرآنلاین هم اینگونه نسبت به این اتفاق واکنش نشان می دهد: با سلام وخسته نباشید بانک ملی اقدام به برداشتن مبلغ پنج هزار تومان از حسابهای مشتریان خود «بدون اطلاع قبلی کرده « این مصداق بارز خیانت در امانت است . پیگیری کنید تا پول به حسابها برگردد و هرکس خدمات را خواست پول بدهد تا این بی اخلاقی و بی قانونی رواج پیدا نکند.
بانک ملی قبلا به طور کامل اطلاع رسانی
کرده بود
مسئول روابط عمومی اداره امور شعب بانک ملی کرمان به «پیام ما» می گوید: از یکی دو ماه قبل روابط عمومی بانک ملی در تهران به مشتریان اطلاع رسانی کرد که اگر کسی بخواهد از این خدمات بهره مند شود بانک مجبور است برای هزینه پیامک ها مبلغ 10 هزار تومان سالیانه از مشتری دریافت کند. حسن زاده افزود: اگر کسی نخواهد از این خدمات استفاده کند همانطور که قبلا هم بانک ملی گفته بود می تواند عدد 1 را به شماره 100064140 بفرستد تا انصراف دهد. وی در پاسخ به این سوال که اطلاع رسانی بانک ملی درباره کسر هزینه قبلا چگونه بوده است ، گفت: بانک ملی قبل از این هم در جراید اطلاع رسانی کرده بود، هم در سایت بانک ملی، هم از طریق پیامک و هم در شعب به مشتریان اعلام شده بود. در اطلاعیه قبلی گفته شده بود بانک ملی قصد انجام این کار را دارد و چنانچه کسی این خدمات را نمی خواهد عدد 1 را بفرستد و عده ای از مشتریان هم این کار را انجام دادند. حسنن زاده در پایان گفت: تا قبل از این بانک ملی برای ارسال پیامک هزینه ای دریافت نمی کرد و بانک ملی جزو آخرین بانک هایی است که برای ارسال پیامک تراکنش ها هزینه دریافت می کند. در قراردادهای بانک ملی هم در بند 3 قرارداد ذکر شده است که به بانک این اختیاررا مشتری می دهد که هزینه پیامک توسط بانک اخذ شود اما بانک ملی تاکنون هزینه ای دریافت نمی کرد.
واکنش سایت بانک ملی به انتقادها
سایت بانک ملی هم در واکنش به انتقادها سریعا اطلاعیه ای صادر کرد. در قسمتی از این اطلاعیه آمده: بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50 میلیارد تومان برآورد گردیده است… شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت ، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 و اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال ) به حساب آنان برگشت داده خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *