پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نوشتاری در باب جوابیه مدیر کل محترم روابط عمومی استانداری کرمان و مدل توسعه اقتصادی استانداری / مثلث بی قاعده!

نوشتاری در باب جوابیه مدیر کل محترم روابط عمومی استانداری کرمان و مدل توسعه اقتصادی استانداری / مثلث بی قاعده!





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۴

نوشتاری در باب جوابیه مدیر کل محترم روابط عمومی استانداری کرمان و مدل توسعه اقتصادی استانداری / مثلث بی قاعده!
فرشاد سلطانی –
پس از انتشار مطلبی با عنوان «یک سال حمایت شفاهی استاندار کرمان از توسعه و سرمایه گذاران به روایت اخبار» در شماره 378 به تاریخ 22/2/1394 در روزنامه پیام ما مدیر کل محترم دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان خطاب به مدیر کل محترم روابط عمومی استانداری جوابیه ای تنظیم کرده اند که مدیریت محترم روابط عمومی نیز با پرهیز از عرف معمول اداری همان نامه درون سازمانی را عینا و طی یک پاراف ناقابل به نشریه ارسال نموده اند که در این شماره منتشر شده است.
اما در این جستار ذکر چند نکته قابل تأمل است:
در بند ۱ آمده با دستور کار قرار گرفتن ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در طرح مثلث توسعه اقتصادی استان، این طرح در کشور مورد استقبال قرار گرفته و توسط سایر استانها نیز الگوبرداری شده است. مشخص نیست تنها با دستور کار قرار گرفتن (حتی به امضاء رسیدن به هم خیر!) چند تفاهم نامه چگونه سایر استانها از این مثلث الگوبرداری کرده اند. بهتر نبود سایر استانها منتظر نتایج عملی این طرح های به اصطلاح کاغذی می ماندند و بعدا مورد استقبال قرار می دادند! کما اینکه هر چه در فضای مجازی جستجو کردیم خبری از مثلث توسعه قزوین یا مثلث اقتصادی اصفهان و شیراز و… نبود. به نظر می رسد همانند هر طرح دیگر گرفتار غوغا سالاری و بهره سازی و بزرگ نمائی شده ایم که تجربه نشان داده همچون زنگار چهره واقعی ایده های تأثیرگذار را می پوشاند و ذهن و عوامل را از متن به حاشیه می کشاند. همچنین در بند ۱ آمده با سکانداری جناب آقای رزم حسینی، حمایت از طرح های قبلی، توسعه طرح های جدید و افزایش میزان تولید صورت گرفته است که در صورت تحقق آنها می توان حداقل شاهد صعود شاخص اشتغال زائی، کاهش بیکاری، کاهش میزان تورم، کاهش قیمت ها و… بود که صحت و سقم آنرا به خوانندگان واگذاری می نمائیم.
ضلع گمشده مثلث!
پیش از مفهوم توسعه بیشتر از مفهوم رشد استفاده می شد تا زمانی که در دهه هفتاد میلادی معلوم شد که این مفهوم برای نشان دادن وضعیت جوامع نارسا است. چرا که مفهوم رشد بیشتر درباره وضعیت اقتصادی جامعه به کار برده می شد و وضعیت اجتماعی سیاسی و فرهنگی جامعه را نمی سنجید و به طور ضمنی عرض می کرد که رشد اقتصادی سبب رشد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه نیز می گردد در حالی که مشخص شد گاهی نه تنها رشد اقتصادی سبب رشد سایر ابعاد جامعه نمی شود بلکه ناهماهنگی ایجاد شده بین وجوه مختلف جامعه حتی جلوی رشد اقتصادی را هم سد می کند.
آن زمان بود که مفهوم توسعه وضع و به تدریج جایگزین مفهوم رشد شد. بنابراین کشورهایی توسعه یافته تلقی می شوند که همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه با هماهنگی لازم با هم ارتقاء یابند. همان طور که اگر یکی از اندامهای بدن انسان ناهماهنگ با بقیه رشد کند، وضعیت نامطلوبی را رقم می زند. با توسعه یک بعد جامعه بدون در نظر گرفتن ابعاد دیگر آن نمی توان از توسعه جامعه نام برد. بدین شرح و با تدقیق در مثلث توسعه اقتصادی جناب استاندار که (نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس و سرمایه گذاران سه ضلع و ائمه جمعه ناظران آن هستند) به نظر می رسد توسعه تنها از یک بعد مورد تأکید قرار گرفته است. پس بنابر نظریه های رایج علم اقتصادی یا نام این مثلث بایستی به دو مثلث رشد (به مفهوم قبل از دهه هفتاد میلادی) تغییر یابد و یا شکل هندسی این مدل تغییر و ضلع دیگری بر این ایده گنجانده شود که در آن ابعاد دیگر توسعه اقتصادی از قبیل بعد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و زمینه سازان بروز آن که همانا مردم یک جامعه هستند دیده می شود. البته به زعم نگارنده این ضلع می تواند حکم قاعده یک مثلث را داشته باشد کمااینکه می دانیم در برخی از شهرستانهای استان فقر فرهنگی و سیاسی است که علیرغم وجود ثروت ها و منابع خدادادی بسیار و سرمایه گذاران بومی و غیر بومی مانع از رشد و توسعه آنها شده است.
حاشیه پردازی و غفلت از متن
مطلب «یک سال حمایت شفاهی استاندار کرمان از توسعه و سرمایه گذاران به روایت اخبار» جزئی از مطلبی بود که به مشکلات یک سرمایه گذار در جنوب کرمان اشاره کرده بود و دلیل پرداختن به صحبت های استاندار درباره توسعه و سرمایه گذاری، موانع سرمایه گذاری در جنوب کرمان بود. پس ایکاش در این جوابیه اشاره کوچکی هم به اقدامات استانداری در جهت رفع موانع سرمایه گذاری در معدن سنگ رودفرق می شد. در جوابیه ارسال شده کوچکترین اشاره ای به مسئله شخص سرمایه گذار و سرمایه گذاری ها نشده است. در حدی که اگر تیتر و مقدمه جوابیه حذف شود خواننده متن را نوعی تعریف و تمجید از جناب استاندار و دولت تلقی می کند نه یک جوابیه یا دفاعیه که در عرف نقد و جوابیه های معمول مطبوعاتی کمی عجیب به نظر می رسد و بیشتر شبیه آگهی و رپرتاژهای دولتی است تا یک جوابیه که البته به رسم ادب و عرف بدون کوچکترین حذف و اضافه منتشر شده است.
صداقت لازمه «همدلی و همزبانی»
واقعیت آن است که برخی از افراد جامعه وضعیت اقتصادی و بحرانهای جاری را از برخی مسئولین بهتر و منطقی تر درک می کنند. بنابراین لازم نیست با آمارهای غیر واقعی و وارونه جلوه دادن حقایق صورت مسئله را پاک کنیم. چرا که این رفتارها همچون مخدری ست که آرامش موقت و حتی لحظه ای به جامعه تزریق می کند و این سرپوش گذاشتن ها نهایتا روزی همچون توموری بدخیم گریبان جامعه را می گیرد.
با کمی دقت در واژگان «اقتصاد مقاومتی» می توان فهمید که رهبر انقلاب با چه صراحت لهجه ای واقعیات اقتصادی جامعه را با مردم در میان می گذارد. مقاومت و اقتصاد مقاومتی. این واقعیت جامعه است اگر آنگونه که نوشته اید طرح های قبلی به سرانجام رسیده و طرح های جدید توسعه یافته و میزان تولید روند صعودی داشته پس این فقر و بیکاری و تورم از کجا آمده است؟ کار سختی نیست اگر به بانکها مراجعه و آمار طرحهای در انتظار تسهیلات آن هم با سودهای نجومی را بگیریم. کار سختی نیست اگر به هر کدام از شهرکهای صنعتی همجوار سری بزنید و فقط پارچه های نصب شده بر سر در کارخانه ها را بخوانید و آمار کارخانه های تعطیل شده و یا در آستانه تعطیلی را در آورید. کار سختی نیست اگر به هر کدام از دوستان و آشنایان تماس بگیرید و آمار بیکاران خانواده شان را بپرسید. کار سختی نیست اگر قیمت مرغ و تخم مرغ و نان و… و حقوق کارگران در سال جاری با قیمت ها و میزان حقوق چند سال قبل مقایسه کنید و… .
مردم واقعیات و تنگناها را می دانند و هیچکس از دولت و استاندار تقاضای معجزه یک شبه ندارد اما باید این باور را داشته باشیم؛ که «همدلی و همزبانی» همچون بذری است که در بستر راستی و صداقت شکوفا می شود. بیائید همچون بزرگان نظام با مردم صادق باشیم. تنها در این صورت است که دست یاری شما را به گرمی می فشارند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *