سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش اختصاصی «پیام ما» از افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی / فاز مرگ

گزارش اختصاصی «پیام ما» از افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی / فاز مرگ





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹

گزارش اختصاصی «پیام ما» از افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی / فاز مرگ

امروزه مسئله اعتیاد به عنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی در دنیا مطرح است. معضلی که از دیرباز وجود داشته و ادامه دارد. اگرچه علم روز به روز پیشرفت کرده و راه های مختلفی برای مقابله با اعتیاد پیدا شده اما نه تنها از این معضل جلوگیری نشده بلکه گاهی اوقات علم هم در خدمت اعتیاد قرار گرفته است. اگر قدیم بیشتر افرادی که معتاد تلقی میشدند به مواد مخدر سنتی مثل تریاک گرایش داشتند حالا انواع و اقسام مواد مخدر صنعتی وجود دارند که هم وابستگی شان از مواد مخدر سنتی بیشتر است و هم عوارض خطرناک تری دارند. عوارضی که بعضی مواقع نه تنها فقط برای خود فرد معتاد بلکه برای اطرافیان آن فرد هم خطرناک بوده است.
در مجموع می توان مواد مخدر را به 4 دسته سنتی، صنعتی، محرک و انواع قرص ها تقسیم کرد. مواد مخدر سنتی مثل تریاک و هروئین. این مواد واکنش‌های مغز را آهسته می‌کنند و عوارضی مثل کم شدن سرعت تنفس و ضربان قلب، کم شدن فشار خون و خواب بیش از حد طبیعی دارند. مواد مخدر صنعتی مثل شیشه، کراک و اکستازی. این مواد جزء خطرناک ترین مواد مخدر هستند و علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت فرد مصرف کننده، باعث بوجود آمدن اتفاقات ناگوار هم می شوند. در این گروه مواد مخدر شیشه بیشترین طرفدار را دارد و از همین رو بیشتر اتفاقات مرگبار ناشی از مصرف این ماده مخدر است. حدود دو سال پیش در کرمان یک پدر بزرگ و همسرش توسط نوه‌ای که به شیشه معتاد بود به طرز دلخراشی به قتل رسیدند. این حادثه تنها گوشه ای از عوارض خطرناک مصرف شیشه است. مواد مخدر محرک مثل حشیش، ماری جوانا و کوکائین. مصرف این نوع مواد مخدر اخیرا در کشور ما زیاد شده است و جوانان به خصوص به سمت این نوع مواد گرایش پیدا کرده اند. کوکائین به دلیل قیمت فوق العاده زیادش طرفدار کمتری دارد اما حشیش و ماری جوانا با قیمت نه چندان بالایی بدست می آید. استفاده آسان این نوع مواد مخدر باعث شده تا در بعضی از پارک های شهر کرمان به راحتی ماری جوانا و یا حشیش بکشند. به این مواد در اصطلاح عام سیگاری می گویند. دلیلش هم این است که ماری جوانا و حشیش را در سیگار بار می‌گذارند. علی رغم اینکه برخی مصرف کنندگان مواد می گویند ماری جوانا تاثیر منفی بر بدن این ماده مخدر هم دارای عوارض نامطلوبی است. مصرف درازمدت ماری‌جوانا بر افزایش خطر ابتلا به شیزوفرنی، اختلال دوقطبی، و افسردگی ماژور تاثیر می گذارد. مواد مخدر قرص هم مثل ترامادول، ال اس دی و متادون. این دسته از مواد مخدرها هم به دلیل مصرف بسیار آسان شدیدا مورد استقبال برخی از جوانان قرار گرفته است. قرص را می توان به راحتی حمل کرد و هرکجا با یک نوشیدنی مصرف کرد. علاوه بر این قیمت پایین این قرص ها هم تاثیر زیادی بر گرایش به این مواد داشته. به عنوان مثال در همین شهر کرمان یک بسته 10 تایی قرص ترامادول به قیمت سه الی پنج هزارتومان یافت می شود که خیلی ارزان است. اخیرا برخی بازیکنان فوتبال لیگ برتری هم از ترامادول استفاده می کرده اند. تیک های عصبی، پرخاشگری و عدم تعادل روانی از شایع ترین عوارض این نوع مواد مخدر هستند.
گرایش بیشتر به مواد مخدر صنعتی
به نظر می رسد گرایش از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی بیشتر شده باشد. علاوه بر بحث قیمت ارزان تر مواد مخدر صنعتی نسبت به تریاک و هروئین، علائم نشان دهنده به اعتیاد به این مواد هم تاثیر زیادی در شیوع مصرف داشته است. مواد مخدر سنتی معمولا دارای آثار و عوارض جسمانی زودرس و مشخصی هستند. به طور مثال فرد مصرف کننده به سرعت تکیده و لاغر می شود. لب های سیاه و رنگ پوست تیره، خمیدگی قامت و چهره پژمرده، از دیگر علائم بارز و ظاهری معتادین به مواد مخدر است. اما مصرف کنندگان «شیشه»، به جز تغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم، زخم های احتمالی در گوشه های کناری زبان و مقدار کمی لاغری نشانه های جسمی مشخصی ندارند. پرحرفی، پرفعالیتی و پس از آن یاس و افسردگی، جزئی از تغییرات رفتاری مصرف کنندگان است. بروز توهم و اختلالات شناختی و در نتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر، از عوارض قطعی مصرف شیشه است که در درازمدت نمایان می شود.
مصرف مواد مخدر سنتی نیاز به محل و وسائل خاصی دارد، در حالی که مواد صنعتی «شیشه» را می توان در هر محلی و با یک وسیله ساده و قابل حمل و مخفی کردن در جیب مصرف کرد. مواد مخدر سنتی دارای بوی مخصوص و قابل تشخیص هستند، در حالی که مواد محرک صنعتی غالبا دارای بو نبوده و اطرافیان قادر به تشخیص نیستند و از همه بدتر و مهم تر اینکه مواد مخدر سنتی دارای علائم «خماری» یا محرومیت از مواد هستند؛ به این معنی که معتاد پس از گذشت 4 تا 12 ساعت از آخرین مصرف دچار علائم ناخوشایندی مثل آب ریزش از چشم و بینی، بی قراری، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی به صورت دل پیچه و اسهال و در نهایت تشنج خواهد شد اما در مورد مصرف شیشه معمولا مدت های طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد یا «خماری» بروز می کند. به همین دلیل خانواده ها و اطرافیان به ندرت می توانند اعتیاد عزیزانشان به «شیشه» را تشخیص دهند و در صورت شک کردن به دلیل عدم آگاهی از نحوه خماری در شیشه، تصور می کنند که فرد مورد نظر معتاد نیست چراکه دچار علائم خماری نشده است.
علاوه بر علائم نشان دهنده مواد مخدر صنعتی، موارد دیگری هم مثل بیکاری و کمبود فضاهای تفریحی باعث گرایش بیشتر جوانان به این مواد می شود. به عنوان مثال در حالی ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه ها در کرمان اجرا می شود که هیچ تضمینی نیست که همین قلیان در خانه به مواد مخدر دیگر تبدیل نشود.
قرص مثل آب خوردن گیر می آید
یکی دیگر از دلایل مصرف بالای مواد مخدر جدیدتر نسبت به سنتی پیدا کردن آسان تر این مواد است. اگر همین امروز به میدان ارگ کرمان بروید، پیدا کردن کسی که انواع قرص های مخدر را بفروشد کار سختی نیست. پسر جوانی که 24 سال دارد به «پیام ما» می گوید: من تفننی قرص مصرف می کنم و فکر می کنم عوارض خاصی نداشته باشد. او که حسین نام دارد ادامه می دهد: ترامادول راحت گیر می آید. در میدان ارگ نهایتا 10 دقیقه بگردی پیدا می کنی. این زمان برای کسانی ست که نمی دانند از کجا بخرند اگر نه برای افرادی که تجربه خرید دارند همین زمان هم طول نمی کشد. به او می گویم تا به حال شده در پیدا کردن ترامادول با مشکل مواجه شود که جواب می دهد: زیاد نه. اگر وقت مناسبی به ارگ بروی بالاخره پیدا می کنی.
مواد مخدر صنعتی مثل قلیان رواج یافته اند
دکتر خلیلی زاده به «پیام ما» می گوید: در سن های بالاتر استفاده از مواد مخدر سنتی بیشتر است و در سن های پایین گرایش بیشتر به مواد مخدر صنعتی است. وی افزود: یک مشکل بزرگ در ایران فروش ترامادول در داروخانه هاست در حالی که در دنیا ممنوع است. 90 درصد کسانی که ترامادول مصرف می کنند نمی دانند که ترامادول هم مثل تریاک اعتیاد آور است. خلیلی زاده که یک کلینیک ترک اعتیاد هم در کرمان دارد اظهار داشت: در سنین پایین بیشتر هم ذات پنداری جوانان با هم سن و سالانشان است. اکثر محرک ها آثار دائم العمر روی مغز می گذارند و می توانند مغز را کوچک کنند. در تحقیقی مشخص شده بود که فردی یک بار شیشه مصرف کرده بود ولی 7 سال بعد هنوز اثرش روی مغز مانده است. در حالی که مواد مخدر سنتی در صورت ترک اثرشان از بین می رود. دکتر خلیلی زاده راه جلوگیری از افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی را آموزش می داند و می گوید: اکثر کسانی که به این مواد مخدر میل دارند اصلا از خطراتش نمی ترسند. یعنی نمی دانند که چه عوارضی وجود دارد. به همین دلیل آموزش بهترین راه جلوگیری از افزایش استفاده از این مواد است. وی تصریح کرد: هرچیزی که نادید گرفته شود و درباره اش صحبت نشود جوانان به سمتش می روند. حتی تحصیل کرده ها هم به سمت این مواد می روند تا بهتر درس بخوانند و این فاجعه است. متاسفانه به همین نسبتی که قلیان رواج دارد در خوابگاه های دانشجویی هم مواد مخدر صنعتی مصرف می شود. دکتر خلیلی زاده در پایان گفت: البته هنوز در کرمان مواد مخدر بیشتر از مواد محرک مصرف می شوند اما باید با آموزش و بدون جناح بندی همه سعی کنند جلوی استفاده از مواد مخدر را بگیرند. با بگیر و ببند چیزی درست نمی شود و دولت باید برنامه بلندمدت علمی داشته باشد و با کار فرهنگی طولانی مدت فرهنگ سازی کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *