پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ قنات ها در بم

مرگ قنات ها در بم





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷

مرگ قنات ها در بم
شهرستان بم که از دیرباز به داشتن قنات های بیشمار معروف بوده حالا قنات هایش در معرض نابودی قرار گرفته اند. آنطور که سایت ارگ نیوز، یکی از سایت های خبری محلی بم گزارش داده برداشت های بی رویه توسط چاه های کشاورزی مجاز و غیر مجاز عامل اصلی خشکیدن آب قنات هاست؛ توجه نکردن به اجرای عمل لای روبی، اجرای پروژه های عمرانی مانند تبدیل باغ ها به منازل مسکونی،رعایت نکردن حریم قنات ها،بی مهری برخی مسئولین و … بدون توجه به وجود قنات ها و خشکسالی و آلوده شدن آب قنات ها از جمله عوامل دیگری است که قنات ها را به ورطه نابودی کشانده است. این درحالی است که نماد هر شهر و روستا، قنات آن است و روستایی که قنات پرآبی داشته باشد آبادی و رونق دارد. آثار سازه‌های آبی مختلف در شهرستان بم و به خصوص دهستان دهبکری وجود دارد که با خشک شدن قنات روستاییان دچار مشکلات عدیده می شوند و روند مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها شدت می گیرد.
ارگ نیوز در این گزارش به این نکته اشاره کرده که حتی یک ریال هم برای حفاظت و نگه داری قنات ها در شهرستان اختصاص نمی یابد و مقوله حفاظت از قنات خیلی مغفول واقع شده است و متاسفانه جهاد کشاورزی و اداره آبیاری که مسئولیت قانونی حفاظت از قنات ها و حریم قنات ها وجلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز را برعهده دارند نسبت به این موضوع در بی توجهی کامل می باشند. دهیار دهبکری به ارگ نیوز گفته: بیش از ۳۵ قنات در دهستان دهبکری وجود دارد که حدود ۱۰تای آنها خشک و مابقی آنها در حال خشک شدن می باشند. افشاری علت خشک شدن قنات ها را عدم لایه روبی و ریزش قنات ها دانست و افزود:متاسفانه تا این لحظه هیچ اقدام عملی از سوی ارگان های مرتبط به این موضوع جهت احیا و مرمت قنات ها صورت نگرفته است. وی به توریست خیز بودن روستای هدف گردشگری دهبکری اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه منطقه دهبکری در شرق استان در نزد مردم از اهمیت بالایی برخوردار است می طلبد در یک برنامه مدون با همکاری و همدلی مسئولین و مردم نسبت با احیای این قنات ها اقدام نمود.
فرماندار بم اما در این باره نظرات دیگری دارد. رضا اشک به ارگ نیوز گفته: از آنجایی که قنوات مربوط به بخش خصوصی می باشند و مالک دارند بایستی توسط مالکین آباد شوند ضمن اینکه دولت کمک هایی نیز به آنها می کند. وی تاکید کرد:در مناطق کوهستانی مجوز حفر چاه عمیق داده نمیشود و مردم بایستی قنوات خودشان را آباد کنند و این موضوع در جلسه ای که چندی پیش با شورا و دهیار دهبکری داشتیم به اطلاع انها رسانده ایم. اشک یادآور شد:چنانچه از اعتبارات دولتی اعتباری برسد یقینا” به کمک مردم خواهیم آمد ولی در هیچ کجا قانون آورده نشده که دولت برای بخش خصوصی به جای انها کار بکند و ما تنها میتوانیم کارهای حمایتی را انجام دهیم. فرماندار بم خاطر نشان کرد:قنات ها حریم خصوصی مشخصی دارند که افراد مستلزم رعایت کردن آن می باشند و چنانچه افراد و یا اشخاصی این حریم قانونی را رعایت نکنند و به آن تجاوز کنند از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *