سایت خبری پیام ما آنلاین | عنوان مطلب

عنوان مطلب





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹

دکتر پور اسلامی؛ متخصص دندانپزشکی کودکان: دندانپزشکی حرفه ای علمی- هنری است

محمد مهدی مرادی-
دندانپزشکی از جمله رشته های پزشکی است که تقریباً همه خانواده ها با آن مرتبط هستند. ایرانیان به دلایل مختلف از ضایعات دندان رنج می برند. در این میان خانواده هایی که درآمد بیشتری دارند از خدمات این دندانپزشکی بهره بیش تری می برند و در مقابل افرادی هم که از نظر اقتصادی ضعیف، محسوب می شوند در اثر عدم رسیدگی به دندان ها به مشکلات گوارشی مبتلا می شوند. علاقه مندان رشته های پزشکی و به ویژه دندانپزشکی در میان جوانان کم نیستند. این مصاحبه کوتاه را یکی از نوجوانان علاقه مند به این رشته با دکتر حمیدرضا پور اسلامی،متخصص دندانپزشکی کودکان، انجام داده است که در پی می آید.
لطفاً قدری در مورد اهمیت و قدرت رشته دندانپزشکی در دانشگاه ها توضیح دهید.
امروزه رشته دندانپزشکی در بسیاری از استان ها مانند کرمان، خراسان رضوی و… اهمیت قابل توجهی دارد و دانشجویان تلاش دارند که به رشته دندانپزشکی وارد شوند. چون این رشته در دانشگاه های مختلف ایران قوی ظاهر شده است.
آقای دکتر طبق آماری که تا کنون به دست آمده در سال 2030 رشته دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی تبدیل خواهد شد و دندانپزشکی جنبه تخصصی پیدا خواهد کرد. آیا این موضوع صحت دارد؟
این که این پیش بینی به وقوع بپیوندد تنها به این بستگی دارد که مردم ایران فرهنگ مسواک زدن را در هر سه وعده غذایی و حتی پس از مصرف شیرینی جات به دست آورند. یا رژیم غذایی خود را به سمت پروتئین ها ببرند و برخی مسائل دیگر را که موجب پوسیدگی دندان است رعایت شود. اما اگر مسایلی که گفتم رعایت نشود وضعیت به همین گونه باقی خواهد ماند.
دانشجویان برای ورود به این رشته چه توانمندی هایی باید داشته باشند؟
دندانپزشکی یک کار «یدی» است. علاوه بر دانش باید کار عملی هم انجام داد. در واقع دندانپزشکی حرفه ای علمی- هنری است. هرگز نمی توان امیدوار بود که یک پسر جوان که توانایی بستن یک پیچ را ندارد یا دختر خانمی که توانایی دوختن پته را ندارد یا قادر به انجام گلدوزی نیست، بتواند یک دندانپزشک ماهر و زبردست شود.
انگیزه دانشجویان برای ورود به رشته دندانپزشکی چیست؟
عده ای از جوانان واقعاً به رشته های پزشکی علاقه مند هستند و برای آینده خود هم برنامه دارند. اما گروهی دیگر به قصد درآمد بیش تر این رشته را انتخاب می کنند و در رشته دندانپزشکی این موارد بیش تر دیده می شود. چون اصولاً این رشته به دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی در ایران خدمات دهنده به طبقه مرفه جامعه است.
پیام شما به دانشجویان این رشته چیست؟
توصیه من این است که دانشجویانی که از رشته های پزشکی فارغ التحصیل می شوند اخلاق پزشکی را رعایت کنند. با گشاده رویی و با ارامش با بیمار خود برخورد کنند. اگر پزشک دیدگاه معنوی به کار خود بدهدف از شغل خود بیش ترین لذت را خواهد برد. تصور کنید کودکی پس از معالجه شب را به آسودگی بخوابد. در این صورت چه اجر معنوی نصیب پزشکی می شود که آن کودک را معالجه کرده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *