پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» طلاق را بررسی می‌کند/ حلالِ نامبارک

«پیام ما» طلاق را بررسی می‌کند/ حلالِ نامبارک





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۱۰

«پیام ما» طلاق را بررسی می‌کند
حلالِ نامبارک

از سالن دادگاه که بیرون آمد،تازه یادش آمد که سهیل دو ساعت داخل اتومبیل منتظر است.به اتومبیل که رسید متوجه شد که او در حال گریه کردن است. گفت: «معذرت میخواهم خیلی طول کشید؛ اما دیگراینجا نمی آییم.»پسرک همچنان گریه می کرد، انگار می دانست که این خبر خوشحال کننده ای برای او نیست. دو سه دفعه سرش را بلند کرد که از مادر بپرسد؛ اما خودش جواب را می دانست و ساکت ماند. از حالا دلش تنگ شده بود. طلاق واقعیت تلخی است که درهمه ی جوامع وجود داشته و دارد. وقتی که یک زندگی از هم گسیخته می شود و زن و مرد هر کدام مسیر جداگانه ای را برای ادامه‌ی زندگی دنبال می کنند. و این نابودی خانواده با هیچ دیدگاهی خوشایند نیست، اما گاهی اوقات بهترین انتخاب است. متاسفانه آمار طلاق در ایران افزایش زیادی پیدا کرده است. نابودی کانون خانواده آسیب های جدی اجتماعی و روانی را برای اعضا به بار می آورد و توجه ها را به خود جلب می کند.
به ازای هر ۱۰۰ ازدواج
بیش از ۶۰ طلاق ثبت می شود
مرتضی میر باقری قائم مقام وزیر کشور در مورد آمار طلاق در ایران به ایرنا گفت:« رشد طلاق در ایران رو به افزایش است ،به طوری که ما استان هایی داریم که از هر صد ازدواج ۳۷ طلاق صورت می گیرد و یا متاسفانه شهرستان هایی داریم که در هر ۱۰۰ ازدواج ۵۰ تا به طلاق ختم می شود؛ حتی شهرهایی داریم که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج بیش از ۶۰ طلاق ثبت می شود.» قایم مقام وزیر کشور در ارتباط با جلوگیری از طلاق گفت:«باید مشاوره های لازم پیش از طلاق به افراد داده شود. مشورت هایی که سازمان بهزیستی، قوه قضاییه و وزارت بهداشت ارایه می دهند و همچنین اقدامات تبلیغاتی رسانه ملی، در این زمینه بسیار موثر هستند.»
آمار ازدواج های سفید نگران کننده است
سرهنگ علیرضا پریور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان در مورد آمار طلاق در استان به ایسنا گفت: «سالانه ۸۰۰۰ زوج در کرمان از یکدیگر طلاق می گیرند و متاسفانه سالانه به صورت تخمینی ۴۰۰۰ فرزند طلاق به آمار استان اضافه می شود، که تبعات اجتماعی و روحی فراوانی در پی خواهد داشت.»وی تعامل پلیس و آموزش و پرورش را راهگشا دانست و اظهار کرد: «اگر تمام نهادهای اجتماعی و فرهنگی وظایف خود را انجام دهند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد. چنانچه واقعیات اجتماعی را نپذیریم راه حلی نیز برای رفع شدن آن ها وجود نخواهد آمد.»وی اضافه کرد: «آمار ازدواج‌های سفید نگران کننده است و امروز بسیاری از ناهنجاری‌ها برای قشر وسیعی از جامعه عادی شده است.» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان در مدارس از سوی پلیس را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: «با وجود تبلیغات رسانه ای، برخی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی هیچ فعالیت ملموسی در کاهش آسیب های اجتماعی انجام نمی دهند.» وی موضوع اغلب سریال های ماهواره را، خیانت ذکر و بیان کرد: «برخی از خانواده ها فرزندان خود را در چنین محیطی تربیت می کنند و در این شرایط نباید توقعی برای بهبود وضعیت فرهنگی جامعه داشته باشیم.»
رشد منفی ازدواج در کشور
محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رشد منفی ازدواج در کشور و بیان این که میانگین طلاق در کشور روند رو به رشدی داشته است ، رشد طلاق بین زوج های تحصیل کرده را یادآور شد و به ایسنا گفت:« ۱۳ تا ۱۴ درصد ازطلاق ها در سال اول ازدواج حادث می شود که دلیل بخش عمده ای از آن ها اعتیاد است.»وی مهمترین عامل موثر در طلاق را دخالت خانواده ها و محقق نشدن شروط ضمن عقد عنوان کرد. وی در ادامه افزود : «اگر برنامه های مداخله ای برای کنترل و کاهش طلاق اجرا نشود، در افق ۱۴۰۴ به ازای هر یک ازدواج، دو طلاق در کشور شاهد خواهیم بود. به دنبال آن هستیم که در دو سال اول، افزایش روند رشد طلاق را کنترل کنیم و نرخ طلاق را به تک رقمی کنیم.»
شوهرم اعتیاد شدیدی داشت
شهلا زنی ۴۰ ساله است که یک فرزند دارد و ۸ سال پیش از همسرش جدا شده است . او به «پیام ما »گفت :«شوهر من اعتیاد شدیدی داشت و وقتی که به اندازه کافی مواد مخدر نداشت، خیلی عصبانی می شد و به جان من می افتاد. بعضی وقت ها حتی بچه ام را هم کتک می زد، یک بار آن قدر محکم پسرم را به زمین کوبید که سرش شکست .خیلی طول کشید تا از او جدا شوم. حدود یک سال دایم در مسیر دادگاه بودم، تا بالاخره توانستم طلاق بگیرم. زندگی برایم با او غیر ممکن بود.»
زمانی که طلاق گزینه ی خوبی است
رضا پور سعید مشاور و روانشناس در مصاحبه ی اختصاصی با «پیام ما »گفت : «معمولا و در اکثر موارد طلاق گزینه ی خوبی نیست ،اما گاهی افراد مجبور به انجام آن می شوند. قانون برای زن و مرد مواردی را بیان کرده است که می توانند طبق آن جدا شوند. روانشناسی خانواده نیز تقریبا بر بیشتر این موارد که قانون پیش بینی کرده صحه می گذارد:
۱- در شرایطی که فردی دچار جنون یا بیماری روانی حاد شده است و با توجه به سخت درمان بودن، تاثیرات مخرب بر روان سایر افراد، طولانی بودن درمان و تاثیر پذیری کودکان از حضور این بیماران درمحیط زندگی و بسیاری علل دیگر بهتر است جدا شوند.
۲- بیماری های خطرناک و غیر قابل درمان یکی از ملاک های جدایی است. از نظر روانشناسی نیز اگر زوج یا زوجه ای به بیماری خطرناک غیر قابل درمانی مبتلا شد، نمی توان تاثیرات روانی این حادثه را بر سایرین نادیده گرفت. حتی اگر بیماری واگیر دار هم نباشد، اما باز افراد در فضایی از ترس، دلشوره و نگرانی زندگی خواهند کرد و انتظار روزانه برای پایان زندگی برای خود فرد و کودکان حاضر در آن محیط بسیار آسیب زا است. در این حالت جدایی توصیه شده است، حتی اگر با عواطف ما ایرانیان هم در تضاد باشد، تاثیرات مخرب بر دیگران به ویژه کودکان را کاهش می دهد.
۳-اگر فرد معتاد باشد، به شکلی که سلامت جسم و روان وی دستخوش تغییر شود و توان کنترل رفتار ناشی از عوارض مصرف و انجام درست نقش اجتماعی اش را به عنوان یک والد نداشته باشد، جدایی بهتر است ؛اما فرصت برای تغییر و بهبودی باید همیشه به این بیمار داده شود.
۴- اگر فرد محیط زندگی را بدون دلیل یا با دلیل ترک و همسر و کودکان را از حضور خودش در محیط زندگی محروم کند و از ایفای نقش والدینی و همسری سر باز زند، یا به هر دلیلی مراجعه به محیط منزل نداشت معمولا قانونگذار مهلت ۶ ماه تعیین می کند. ولی عدم حضور در محیط زندگی ازجانب هر کدام از والدین بیشتر از یک ماه تاثیرات روانی زیان بار بر کودکان دارد.
۵- افرادی که به هر دلیلی در محیط زندگی با همسر یا فرزندان خود پرخاشگری می کنند،این پرخاشگری حتی اگر بدون درگیری فیزیکی و کتک وکاری باشد پذیرفته نیست. اگر صرفا شکستن اشیا باشد باز هم اثری بسیار آسیب زا به سلامت روانی افراد و به خصوص کودکان دارد و در صورت عدم درمان یا کنترل رفتار، جدایی بهتر است.
۶-مواردی که فرد نسبت به رفاه خانواده کوتاهی کند و خانواده را از حداقل امکانات تغذیه ای، رفاهی ،آموزشی و… محروم کند، به شکلی که ادامه دادن در این شرایط سلامت روانی و عاطفی کودکان و سایرین را به خطر بیندازد.
۷- اگر فردی جرمی مرتکب شد که قانون برای او مجازات زندان تعیین کرد و مدت دوری بالای ۶ ماه او قطعی بود قانونگذار برای زوج حق طلاق گذاشته است؛ اما اگر فرزندی وجود دارد بهتر است کمی زمان طولانی تر باشد .معمولا اگر یکی از والدین بالای یک سال زندانی شد به دلیل محروم ماندن کودک از شرایط عاطفی به هر دو والد، در سن پایین بهتر است جدایی اتفاق بیفتد، اما در مورد کودکان بالغ معمولا آسیب کمتراست. باید به این نکته توجه داشت که در همه موارد گفته شده، جدایی زمانی مناسب است که حتما و حتما مشاورین طلاق، با بررسی شرایط افراد چنین توصیه ای کنند. در بسیاری از موارد حتی با وجود همه ی شرایطی که گفته شد، طلاق به صلاح نیست.»
طلاق و جدایی بر همه ی اعضای خانواده و جامعه تاثیر خواهد گذاشت و این تاثیر هم زندگی فعلی و هم آینده‌ی آن ها را تحت شعاع قرار می دهد.زندگی همیشه به انسان فرصتی برای بازگشت و جبران می دهد. بازگشت و ساختن آشیانه ای پر از مهر برای شاد زیستن.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

سیزده سال پیش از فاجعهٔ انفجار نیروگاه اتمی، ژاپن فاضلاب آلوده به رادیواکتیو را به اقیانوس می‌ریزد

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل گارگروه مشترک ایران و ارمنستان مطرح کرد:

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی رودخانه ارس

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

توضیحات سازمان انرژی اتمی درباره آلودگی رادیواکتیو رودخانه ارس

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

تصمیمات محیط زیستی دولت برای تحقق هوای پاک:

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *