پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرش قرمز استاندار مثال شاه می‌بخشد و وزیر نمی‌بخشد را تداعی می‌کند

فرش قرمز استاندار مثال شاه می‌بخشد و وزیر نمی‌بخشد را تداعی می‌کند





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹

فرش قرمز استاندار مثال شاه می‌بخشد و وزیر نمی‌بخشد را تداعی می‌کند
استانداری کرمان در راستای طرح مثلث توسعه اقتصادی، سوالاتی را به صورت مکتوب در اختیار سرمایه گذاران می گذارد و سرمایه گذاران در اسرع وقت نسبت به پاسخ به این سوالات به صورت مکتوب اقدام می کنند. یک سری از این سوالات در اختیار روزنامه «پیام ما» گذاشته شده است. گفتنی ست متن زیر سوالات استانداری کرمان از شرکت پارس معادن رودفرق و جواب های این شرکت به مدیرعاملی حبیب ا… سلطانی می باشد که از نظرتان می گذرد:
سوالات عمومی
اگر موافقید گفت و گو را با توضیحات مختصر شما درباره ی سابقه ی فعالیت های اقتصادی که انجام داده اید شروع کنیم. شما تاکنون چه سرمایه گذاری هایی و در چه حوزه هایی انجام داده اید؟
شرکت مورد نظر استاندار محترم کرمان که هم اکنون در محدوده جغرافیایی جنوب استان کرمان، شهرستان جیرفت، مشغول فعالیت در زمینه تولید سنگ های تزیینی می باشد، یک شرکت هولدینگ و چند منظوره و مبدا آن در اصفهان بوده و در زمینه مواد معدنی، خاک های صنعتی، فلزی و غیرفلزی و همچنین تولید سنگ های تزئینی از اکتشاف تا بهره برداری و صادرات فعالیت دارد. این مجموعه شامل شرکت های مادین تریدنیگ در دبی و جاوید اسپادانا در اصفهان در زمینه بازرگانی و صادرات، متجمع سنگ آهن و کبالت گلستان قمصر در استان اصفهان و سنگ آهن آذر افشار در استان آذربایجان غربی در زمینه سنگ های تزئینی در حال حاضر با سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حال فعالیت بوده و چناانچه موانع سر راه فعالیت این مجموعه که بعضا مشهود و قابل لمس بخصوص در استان کرمان می باشد برداشته شود این شرکت با داشتن تجهیزات معدنی فرآوری به روز و نیروی مجرب و متخصص می تواند گامهای بلندی در سراسر کشور برداشته و به عنوان بازوی کارآمد همگام با پیشرفت و توسعه اقتصادی در استان کرمان تواناییهای خود را به مرحله ظهور برساند.
با چه هدفی و چه شد که به فکر سرمایه گذاری در استان کرمان و در این حوزه افتادید؟
با توجه به استعدادهای فراوان استان کرمان در زمینه پتانسلیهای معدنی و با شناخت و روابط 30 ساله مدیران مجموعه با آهاد مردم کرمان بخصوص شهرستان جیرفت این تصمیم اتخاذ گردیده است.
از چه زمان رسما کارتان را در کرمان شروع کردید؟ امضای تفاهم نامه و مذاکرات اولیه در چه تاریخی صورت گرفت؟ مختصری از روابط مذاکرات و گفت و گوهایی که برای انجام این سرمایه گذاری داشتید بگویید.
از سال 1378 اولین کار معدنی را در مجتمع مس میدوک شروع کردیم و سال 1379 در منطقه چهارگنبد سیرجان پروانه اکتشاف معدن منگنز دریافت کرده و در سال 90 معدن سنگ تراورتن در جنوب جیرفت را به ثبت رسانده پس از امور اکتشاف در سال 93 پروانه بهره برداری دریافت کردیم.
درباره ی جزییات پروژه توضیحی کامل بدهید. حجم سرمایه گذاری، مکان اجرای پروژه، نوع و میزان تولید، اشتغال، برنامه های توسعه ای آینده و…
پس از اکتشاف و بهره بردای، به جهت سوق چرخه تولید به چرخه فرآوری و حفظ ارزش افزوده سنگ در کشور و به طور اخص در استان کرمان، مدیران مجموعه ایجاد یک کارخانه مدرن فرآوری را در دستور کار قرار دادند که تاکنون مراحل اخذ زمین و جواز تاسیس انجام شده و اگر بعضی کارشکنی ارگانهای دولتی و متاسفانه شخصی سر راه شرکت نبود، امروز کارخانه در مرحله تولید سنگ قرار داشت. این پروژه با پیش بینی حدود سی میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال دویست نفر به صورت مستقیم برنامه ریزی شده است.
سرمایه گذار و سهام داران اصلی این پروژه چه افراد حقیقی و یا حقوقی هستند؟
سرمایه گذاری در این پروژه از آورده شرکت که صاحبان سهام همگی از اعضای هیئت مدیره شرکت می باشد و در کنار آن از تسهیلات دولتی بانکی هم پیش بینی شده است.
حتما در خصوص این پروژه امکان نظر سنجی اقتصادی دقیقی را انجام داده اید. نتایج این امکان سنجی در حوزه…….. در استان کرمان چه شرایطی را به دست می دهد ؟ برگشت سرمایه شما تا چند سال خواهد بود؟
در خصوص شرایط استراتژیک جنوب کرمان و نزدیکی به بنادر کشور جهت صادرات کالا که از اولویتهای شرکت می باشد بررسی های لازم انجام و یک دوره 5 سال جهت برگشت سرمایه پیش بینی گردیده است.
پیشرفت کار اکنون در چه مرحله ای است؟ چه اقداماتی را انجام داده اید؟
چنانچه موانع ایجاد شده در راه پیشرفت و بهره برداری پروژه نبود امروز تولیدات این شرکت از مرزهای کشور گذشته و نام جیرفت و عنبرآباد بعنوان یکی از منابع سنگ تزئینی ایران می درخشید و اکنون مدیران شرکت در انتظار مدیران استانی مانده اند تا ببیند قولهای داده شده کی جامعه عمل می پوشد؟
بیش ترین نگرانی که به عنوان یک سرمایه گذار در استان کرمان دارید در بخشی که شما مشغول به آن هستید چیست؟
بیشترین نگرانی را سازمان میراث فرهنگی با سهل انگاری مدیران منطقه ای برای ما ایجاد کرده اند و پس از چند سال کار مداوم و دهها میلیارد سرمایه راکد مانده اکنون و در زمان بهره برداری با مزاحمتهای گوناگون معدن را در شرایط تعطیلی و شرکت را دچار خسارت فراوان نموده است.
سوالات تخصصی:
استاندار کرمان بر حمایت از بخش خصوصی تاکید فراوان دارند و بارها اعلام کرده اند که برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده و می کنند به نظر شما به عنوان یکی از سرمایه گذاران چنین رویکردی از سوی استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، چقدر توانسته در حرکت رو به جلوی استان در بخش سرمایه گذاری اثر گذار باشد؟
فرش قرمز استاندار مثال شاه می بخشد و وزیر نمی بخشد را تداعی می کند. ما دورادور شاهد فعالیت استاندار محترم و معاونین محترم ایشان در جذب سرمایه گذار هستیم، لیکن جهت رسیدن به نتیجه مطلوب همکاری و همیاری مدیران زیر مجموعه و حتی مردم محلی نیز در این راستا لازم است استاندار محترم مشکلات را از زبان خود سرمایه گذاران شنیده و بررسی نمایند.
هر فعالیت اقتصادی و هر نوع سرمایه گذاری در ارزیابی محیط بیرونی تهدیدها و فرصت هایی با خود به همراه دارد. در حوزه های کاری شما مهم ترین تهدیدها و فرصت ها را برمی شمارید؟
در استان کرمان موضوع فرهنگ سرمایه گذاری بخصوص در شهرستانهای کوچک و روستاها نیازمند یک تلاش فراگیر و فوق اضطراری می باشد که این موضوع باید از مرکز تا دورترین نقاط استان توسط فرمانداران، بخشداران، امامان جمعه، شواراهای شهر، روستا و دهیار در دستور کار آموزشی قرار گیرد و مطمئنا شاهد تاثیر زیادی خواهد بود باید بدانیم که ارکان نظام سرمایه گذاری بدون فرهنگ سازی پایدار نخواهد شد.
در ارزیابی درونی، قابلیت و تنگناهای شما کدام است؟
قابلیت ما تجهیزات معدنی مناسب و داشتن نیروهای مجرب و کلاً قدرت اجرایی مناسب می باشد و در کنار آن تنگناهای مادی از قبیل نقدینگی بواسطه وضعیت بد بازار نیز وجود دارد.
دشوارترین مرحله برای انجام سرمایه گذاری که شما در پی آن هستید را در کدام بخش مشاهده کرده اید؟
عدم وجود فرهنگ پذیرش سرمایه گذار و تنگ نظری های محلی
چرا از این مرحله به عنوان دشوارترین بخش کار یاد می کنید؟
فرهنگ خوب می تواند تشخیص خوب باشد و تا زمانیکه تشخیص خوب نباشد رشد وتوسعه دچار چالش خواهد شد. نمونه آن مشکل ما در منطقه رودفرق جیرفت و میراث فرهنگی می باشد که متاسفانه تنگ نظری اندک مسئولین محلی علیرغم حمایت مردم و مدیران ارشد شهرستان منجر به مسکوت ماندن یکی از بزرگترین پروژه های معدنی و کارخانه ای استان شده است.
در مجموع همکاری دستگاه های دولتی با شما به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی در استان کرمان چگونه بوده است؟
به طور میانگین منفی بوده.
برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند که ناهماهنگی های بسیاری بین نهادهای مرتبط با یک موضوع فعالیت در استان وجود دارد و این سرمایه گذاری را مشکل کرده است.
این نظریه درست و باید هماهنگی بیشتری انجام شود.
مدیران و کارشناسان دولتی به اندازه ی کافی پاسخگو و راهنمای شما هستند؟ واقعا احساس می کنید که برایتان در استان فرش قرمز پهن شده است؟
تعامل و پاسخگویی مدیران رو به بهبود بوده ولی در عمل متاسفانه چیزی به اثبات نرسیده است.
آیا با مفهومی به اسم پنجره واحد سرمایه گذاری آشنایی دارید؟ از تشکیل آن در استان برای حمایت از سرمایه گذاران اطلاعی دارید؟ تصور می کنید پنجره واحد توانسته کمک به تسهیل جریان امور سرمایه گذاری از طرف ادارات داشته باشد؟
تا امروز ارتباط بین این شرکت و پنجره وجود نداشته، انشالله درآینده باب همکاری شروع خواهد شد.
شما از سرمایه گذارانی هستید که در زمان دولت تدبیر و امید اقدام به انجام سرمایه گذاری کرده اید. می خواهم بدانم به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی، فضای کسب و کار در استان کرمان را در دولت یازدهم چطور ارزیابی می کنید؟
فضای کسب و کار در استان و در دولت تدبیر وامید فقط به دور از هیاهوی سیاسی و با نظر بلند مسئولین ارشد استان می تواند امید بخش باشد.
حتما شما از مدل مدیریتی که استاندار کرمان ارائه کرده اند اطلاع دارید مثلث توسعه اقتصادی را می گویم. در این مدل نمایندگان دولت و مجلس در کنار سرمایه گذاران و کارآفرینان قرار گرفته اند. ممکن است به عنوان یکی از ارکان این مدل بفرمایید در عمل مثلث توسعه اقتصادی چگونه شکل گرفته و به صراحت بگویید که شما سرمایه گذاران و کارآفرینان در چه موقعیت و جایگاهی در آن قرار گرفته اید؟
بله اطلاع داریم و در همین مثلث متاسفانه همدلی و همفکری وجود ندارد و حداقل شرکت پارس معادن تا امروز درگیر همین ناهماهنگی می باشد.
با رویکردی که استاندار محترم کرمان در پیش گرفته اند، وضعیت نمایندگان دولت در این مدل مشخص است ایشان بارها گفته اند که فرمانداران شهرستان های کرمان فرمانداران توسعه ای هستند شما حضور نمایندگان مجلس را در مثلث توسعه چطور ارزیابی می کنید؟ در هر حال نمایندگان مجلس به بحث های سرمایه گذاری نگاه منطقه ای و بخشی دارند و این ممکن است در برخی موارد راهگشا و گاهی دردسرساز بشود.
همکاری نمایندگان مجلس خوب بوده و چنانچه بین نماینده مجلس و نماینده قوه مجریه که همان استانداران می باشند وجود داشته باشد از این بهتر هم خواهد شد.
کرمان را همگان یک استان سیاسی می دانند. تا چه حد سایه سیاست را بر سر مسیر سرمایه گذاری احساس می کنید؟ سیاست نقش پیش برنده دارد یا مانع می شود؟
سیاست بدون پایه های محکم اقتصادی راه به جایی نخواهد برد می توانید در بعد جهانی خلا و چالشهای ناشی از اقتصادهای ناپایدار را ببینید.
از پیشرفت پروژه ی خود رضایت کافی دارید؟ تاخیر در برنامه زمان بندی تا چه حد بوده؟ فضای استان میل به انجام سرمایه گذاری های بیش تر را در مجموعه ی شما ایجاد کرده است؟ لطفا توضیح بفرمایید.
خیر، اگر همانطور که قبلا توضیح داده شد شهر من خانه من برای همه مسئولین یکسان دیده شود پیشرفت توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی کارساز خواهد بود اما وقتی مدیران مجموعه ما شخصا از زبان یک مسئول نظامی حراستی دیده و شنیدند که گفت: «من نمی گذارم یک سرمایه گذار اصفهانی بیاید و در جیرفت سرمایه گذاری کند! من شما را از این استان بیرون می کنم؟؟؟» چگونه توقع ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاریهای بیشتر می توان داشت.
بسیاری از سرمایه گذاران و کارآفرینان از عملکرد شبکه بانکی استان در زمینه حمایت از بخش خصوصی اظهار نارضایتی می کنند. ارزیابی شما در این باره چیست؟
عملکرد سیستم بانکی یکی از عاملهای بزرگ عدم رشد تولید و سرمایه گذاری در کشور می باشد.
مهم ترین عامل که موجب تاخیر در انجام تفاهم نامه سرمایه گذاری منعقد شده فی مابین شما و استانداری کرده شده است را چه می دانید؟
فقط ناهماهنگی ارگانهای دولتی
اگر قرار باشد برای بهبود فضای کسب و کار در استان پیشنهادی را ارائه دهید. آن پیشنهاد چیست؟
فقط و فقط فرهنگ سازی در خصوص پذیرش سرمایه گذار بالاخص در شهرستانهای کوچک و محروم.
به نظر شما بخش خصوصی در استان کرمان اکنون برای توسعه ی سرمایه گذاری های خود با چه موانع بزرگی رو به روست؟ آیا اعتماد و اطمینان کامل به سیاست های دولت در استان ایجاد شده است؟ در این خصوص فارغ از نوع فعالیتی که خودتان دنبال می کنید لطفا به طور مشروح توضیح بفرمایید تا تصویری کلی از استان ترسیم شود.
استان کرمان به نظر این شرکت، در زمینه سرمایه گذاری و کشاورزی بخصوص در جنوب کرمان بسیار مستعد می باشد و متاسفانه فرهنگ پذیرش سرمایه گذار مانع اصلی شکوفایی این استعداد می باشد.
آینده استان کرمان به توجه رویکرد توسعه ای که براساس نگرش مبتکرانه آقای رزم حسینی در پیش گرفته شده است را چطور می بینید؟
هر نگرش در مسیر توسعه اقتصادی به دور از جنجال سیاسی و تنگ نظری موفق است و چنانچه سیاست استاندار محترم از نظارتهای مستمر بهره گیرد حتما موفق خواهد بود.
چه فرصت های سرمایه گذاری بزرگی را در استان می شناسید که نادیده گرفته شده و ضروری است تا به آن توجه بشود؟
استان کرمان دارای پتانسیل های معدنی و کشاورزی بخصوص در جنوب کرمان می باشد و چنانچه به این پتانسیل توجه شود می تواند همچون استان اصفهان از استان های نفت خیز کشور پیشی بگیرد.
اگر صحبت خاص دیگری دارید، بفرمایید.
از اتاق فکر شما اطلاعی ندارم. امیدوارم از تجربه نخبگان و کارآزموده های واقعی بهره خوبی ببرید تا در فرآیند توسعه استان بهبود حاصل شود.
در نامه سرمایه گذار معدن رودفرق به معاون استاندار کرمان عنوان شد
یا موانع را برطرف کنید یا جوابگوی خسارت باشید
نامه زیر را حبیب ا… سلطانی به عنوان مدیرعامل شرکت معادن پارس رودفرق خطاب به معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان نوشته شده است که از نظرتان می گذرد:
معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان جناب آقای مهندس فتوت
با سلام همانگونه که استحضار دارید شرکت مجتمع تراورتن پارس معادن رود فرق پس از طی چهار سال از ورود به استان کرمان و با صرف هزینه سنگین ده میلیاردی و به بهره برداری رساندن معدن سنگ تزئینی در محدوده رود فرق عنبرآباد با وجود طی مراحل قانونی و استعلام از کلیه ارگانهای دولتی از جمله میراث فرهنگی استان امروز از طرف این ارگان زیر مجموعه دولت که مدیران آن حتی حاضر به پذیرفتن سهل انگاری زیر مجموعه خود در پاسخ به استعلام سازمان صنعت و معدن جنوب کرمان نمی باشند و حاضر به مذاکره و تفاهم و حل موضوع بین میراث و سرمایه گذار نیستند. آیا در این کشور و این دولت که همه مسئولین دم از حمایت سرمایه گذار می زنند آنقدر ضعف قانون وجود دارد که یک ارگان دولتی بتواند در کلیه امور بخش سرمایه گذار خصوصی وارد شود و مالکیت بخش خصوصی را مورد تعدی قرار دهد لطفا مسئولین بفرمایند تکلیف چیست لذا از آن مقام محترم خواهشمند است ضمن هماهنگی در این زمینه ترتیبی اتخاذ گردد خاطی هر شخص حقیقی یا حقوقی باشد جوابگوی خسارات چندین ساله این شرکت معرفی گردد تا از طریق قانون اقدام لازم در این جهت مبذول گردد.
با تشکر شرکت پارس معادن

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *