پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارشی از وضعیت آب در استان کرمان/ کیفیت آب شرب کرمان پایین است؟

گزارشی از وضعیت آب در استان کرمان/ کیفیت آب شرب کرمان پایین است؟





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷

گزارشی از وضعیت آب در استان کرمان/ کیفیت آب شرب کرمان پایین است؟

«آب در استان کرمان از نظر کمیت و کیفیت بد‌ترین وضعیت را در کشور دارد.» این جمله را مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفته است. محمد رضا بختیاری در دیدار با مجمع نمایندگان استان به کیفیت پایین آب کرمان اشاره کرده بود و به نظر می رسد حالا علاوه بر کم آبی کرمانی ها باید نگران کیفیت پایین آب شهرشان هم باشند. سایت خبری گفتار نو در گزارشی از دیگر مسئولان استان درباره کیفیت آب سوال کرده است.
محمدعلی توحیدی فرماندار شهرستان کرمان گفت: «ما تا الان درباره اینکه آب شرب شهر کرمان خارج از نرم استاندارد است، گزارشی نداشته‌ایم.» مدیرعامل آب فاضلاب استان نیز در خصوص کیفیت آب شهر کرمان تاکید کرد که آب شهر کرمان هیچ گونه مشکلی ندارد. وی در عین حال اذعان کرد که بعضی شهرستان‌های دیگر از نظر کیفیت آب با مشکل مواجه هستند.
نماینده مردم زرند در مجلس گفت: «این موضوع اولین بار است که مطرح می‌شود اما به طور کلی هر چه سطح سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌تر می‌رود بر کیفیت آب تاثیر می‌گذارد.» حسین امیری افزود: «ما هم اکنون در بعضی استان‌ها مثل استان کرمان و فارس حتی در مرکز استان‌ها از آب چاه‌ها استفاده می‌کنیم که این موضوع روی کیفیت آب اثر می‌گذارد.» به گفته امیری رفسنجان بیشتر از سایر شهر‌ها با این مشکل مواجه است. امیری درباره وضعت آب حوزه انتخابیه‌اش هم گفت: در کوهبنان، زرند، ریحان شهر و کیان‌شهر این مشکل وجود دارد که در این رابطه قراردادی با بخش خصوصی برای تصفیه آب بسته شده است. امیری در پاسخ به این سوال که مجلس تاکنون در این باره چه بررسی‌هایی انجام داده، گفت: «این بحث‌ها در مجلس مطرح نمی‌شود.»
اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کیفیت پایین آب را رد نمی‌کند. رشیدی معتقد است: «در حال حاضر در اکثر شهرهای استان کاهش کیفیت و شوری آب وجود دارد.» وی در خصوص شاخص‌های بی‌کیفیتی آب گفت: «مشکل شوری و وجود فلزات در آب از این شاخص‌ها هستند.»
حمید ملانوری فرماندار رفسنجان گفت: «دشت رفسنجان یکی از دشت‌های بحرانی در این خصوص است و هر ساله با کاهش سطح سفره‌های اب زیر زمینی مواجه است.» او تایید کرد که «سختی و شوری آب در این شهرستان بسیار زیاد است که مناسب برای بخش کشاورزی نیست.» وی همچنین وجود فلز آرسنیک را در آب‌ شهرهای مختلف این شهرستان را تایید کرد. به گفته ملانوری وزارت نیرو وجود این مشکل در آب شهرستان رفسنجان را پذیرفته و اقداماتی در خصوص تصفیه آب در ماهای اولیه سال صورت خواهد گرفت. او گفت: «مردم چاره‌ای جز استفاده از آب ندارند.»
فرماندار کهنوج آخرین مسئولی ست که در این باره صحبت کرده و خشکسالی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را دلیل پایین آمدن کیفیت دانسته است. صمدانی گفت: «با اقداماتی نظیر جا به جایی چاه‌ها تحت عنوان همیاری اب شوری اب کاهش پیدا کرده است.» وی در عین حال تاکید کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر وجود آرسنیک در آب‌های این شهرستان دریافت نکرده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *