پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راهکار افزایش تقاضا بدون تحریک تورم

راهکار افزایش تقاضا بدون تحریک تورم





۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۲۳:۲۹

راهکار افزایش
تقاضا بدون تحریک تورم
محسن جلال پور
بعد از استان‌های خراسان رضوی، مازندران، سمنان، گیلان، فارس و قم با احتساب استان کرمان، هشتمین استانی که سفرکاری داشته‌ام، استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز بود. بیست‌ و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی که بامحوریت اقتصادملی بعد از تحریم دیروز در تبریز برگزار شد، بهانه این حضور بود. ساعت هفت ونیم صبح شنبه به اتفاق جمعی از همکاران به شهر زیبای تبریز وارد شدیم و برای میزبان خوبمان آقای صمد حسن‌زاده، ریاست محترم اتاق واعضای هیأت نمایندگان وپرسنل سخت کوش اتاق تبریز زحمت ایجاد کردیم. همایش تبریز، همایشی باشکوه در مدح توسعه صادرات بود که مهندس نعمت‌زاده به اتفاق آقایان افخمی و سرقینی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم چنین آقایان رحمانی و نوری وفرهنگی ازنمایندگان محترم استان، برخی از رؤسای اتاق‌های کشور و آقای اسماعیل جبارزاده استاندار و بسیاری ازمدیران استان آذربایجان شرقی در آن حضورداشتند و درطول همایش، با علاقه مطالب رادنبال کردند. مطالب خوب وبه جایی درهمایش مطرح شدکه یاد داشت کردم و اینجا عنوان می‌کنم:
ـ صادرات، ایجاداشتغال به هزینه خریدارخارجی است.
ـ صادرات، میزان‌سنج حال اقتصادکشور است.
ـ صادرات، ویترین تولید کشور است.
ـ صادرات، افزایش تقاضا بدون تحریک تورم است.
ـ محوراقتصادپسا تحریم باید تولیدصادرات محور باشد.
ـ هنوز باور محوریت صادرات در کشور و دربین مردم و مسوولان به وجودنیامده است.
ـ رویکرد کشوردر دهه‌های گذشته واردات محوربوده وباید به صادرات محور تغییر کند.
ـ بخش خصوصی وبنگاه‌های صادرات محور باید رفتار مشتری مدارانه را مدنظر قرار دهند.
ـ ارتقای شاخص فضای کسب وکار باید در اولویت مسائل کشور باشد.
ـ ارتقای بهره‌وری و ارتقای کیفیت باید مدنظر بنگاه‌ها قرار گیرد.
ـ آموزش باید درتمام سطوح دراولویت قرار گیرد.
ـ به بازاریابی و بازارسازی بیش ازگذشته اهمیت داده شود.
ـ مدیران متخصص بازاریابی و مدیرصادرات تربیت کنیم.
ـ هلدینگ‌های صادراتی در استان‌ها تشکیل شود.
ـ تمهیدی اندیشیده شودکه سیاست‌های پولی وارزی کشورقابل پیش‌بینی باشد.
ـ تسهیلات صادراتی افزایش و نرخ سود آن کاهش یابد.
ـ اتاق‌های مشترک وسفارت خانه‌ها و خصوصا رایزنان بازرگانی فعال ترعمل کنند.
ـ برای جذب سرمایه (سرمایه گذاری مشترک تولید برای صادرات) درارتقای رتبه کسب وکارکشورکوشش جدی به عمل آید .
ـ پیوستن به WTO جزو اولویت‌های کشور محسوب شود.
ـ سنداستراتژی توسعه صادرات کشوربرای دودهه آینده تنظیم شود .
در میانه‌های راه که فرصت فکر کردن پیدا کردم، پیش خودم گفتم چقدر بد است که ما سیاست‌هایمان را فصلی و مقطعی دنبال می‌کنیم. مثل شاعران مناسبتی که به تقویم نگاه می‌کنند و به مناسبت روزهای تقویم، شعر می‌سرایند. فرقی نمی‌کند روز دخانیات باشد یا روز گل‌های بنفش. منظورم شما نیستید، خودم را می‌گویم. خودم‌ها را می‌گویم. همایش تبریز همایش خوبی است و بدون ادعا هرسال مطالب خوبی درباره موانع صادرات مطرح می‌شود. اما سوال این است که چرا این نقد‌ها، نقطه نظرات و دیدگاه‌ها راه به سیاست‌های جاری کشور نمی‌یابد؟ بعد از همایش به شهر بناب رفتیم و تا عصر در این شهر بودیم. شام را هم در مهمانی آقای استاندار صرف کردیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *