سایت خبری پیام ما آنلاین | بازگشایی کارخانه کرمانیت با 3 هزار تن پسماند آزبست تعارف سرطان به مردم

بازگشایی کارخانه کرمانیت با 3 هزار تن پسماند آزبست تعارف سرطان به مردم





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹

بازگشایی کارخانه کرمانیت با 3 هزار تن پسماند آزبست
تعارف سرطان به مردم

– اواخر سال پیش بود که خبر بازگشایی کارخانه کرمانیت منتشر شد. رئیس شورای کارگری کارخانه‌ی کرمانیت از بازگشایی مجدد کارخانه و خوشحالی کارگران این کارخانه در شب عید خبر داد و گفته بود: «از صمیم قلب از زحمات پورابراهیمی، نماینده کرمان، برای راه‌اندازی و حفظ و صیانت از نیروی کار کارخانه قدردانی می‌کنیم.» در نگاه اول باز شدن یک کارخانه و بازگشتن کارگران به سر کارشان، آن هم شب عید خبری شیرین است اما اگر در جریان مصائب و مشکلات کارخانه کرمانیت باشید مطمئنا شیرینی این خبر به تلخی تبدیل می شود.
کارخانه کرمانیت سالیان درازیست که به افزایش آلودگی هوا متهم می شود. دلیل این اتهام هم چیزی نیست جز آزبست یا پنبه نسوز. استفاده از این ماده بدلیل سرطان زا بودن در اروپا و امریکا ممنوع است اما کارخانه کرمانیت سال ها در خط تولیدش از این ماده سمی استفاده کرد آن هم در حالی که از حدود بیست سال پیش بحث صحبت هایی مبنی بر لزوم تغییر خط تولید این کارخانه در استان مطرح شده بود و هر بار مهلتی چند ماهه به کرمانیت داده می شد تا خط تولیدش را عوض کند اما تغییری رخ نمی داد. حتی چند باری خبری غیر رسمی مبنی بر ثبت آلودگی زیان‌بار و سرطان‌زای کارخانه کرمانیت تا میدان آزادی کرمان پخش شد ولی کارخانه کرمانیت با قدرت به کار خودش ادامه می داد. از اواخر سال 87 مسئله آلودگی کارخانه مذکور به صورت جدی تر از طرف مسئولان استانی مطرح شد و در گزارشی مسئولان حوزه بهداشت کرمان از ابتلای 26 کارگر این کارخانه به بیماری های مزمن ریوی خبر دادند. این گزارش در کنار هشدار دیگر سازمان ها از جمله سارمان حفاظت محیط زیست استان کرمان باعث تعطیل شدن کارخانه کرمانیت در شهریور ماه 91 شد اما پس از 15 ماه با حذف آزبست از چرخه‌ی تولید این کارخانه آغاز به کار کرد. در اوایل سال 93 اما این کارخانه باز هم تعطیل شد. این بار هم آزبست متهم ردیف اول بود. گرچه آزبست از خط تولید این کارخانه حذف شده بود اما انباشت 3 هزار تن پسماند آزبست باعث تعطیلی مجدد این کارخانه شد. حالا اما با پیگیری های پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی این کارخانه بازگشایی شده. بدون اینکه تغییری در وضعیت پسماندهای آزبست بوجود آید.
برای اطلاع از وضعیت پسماندهای آزبست کارخانه کرمانیت با معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان تماس گرفتیم. نژاد سروری ابتدا حاضر به پاسخگویی نبود اما وقتی با اصرار ما مواجه شد گفت:« کرمانیت دیگر از آزبست استفاده نمی کند و خط تولید خود را به نانو آزبست تغییر داده تا بتواند دوباره آغاز به کار کند اما هنوز هم به طور کامل بازگشایی نشده است.» وی ادامه داد:« از طرف حفاظت محیط زیست استان مجوزی برای بازگشایی مجدد به این کارخانه داده نشده است. ما یک سری راهکارها به مسئولان کارخانه داده ایم اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.» چگونه هنوز مجوزی صادر نشده اما این کارخانه آغاز به کار کرده است؟ این سوال را نژاد سروری اینگونه جواب داد:« مسئولان کارخانه کرمانیت از ما یک فرجه زمانی گرفته اند و قول دادند در کوتاه ترین زمان ممکن وضعیت پسماندها را درست کنند. به هر حال انتقال این پسماندها به منطقه ای دیگر بودجه زیادی می خواهد.» معاون فنی حفاظت محیط زیست کرمان در پاسخ به اینکه آیا فشاری از جانب پورابراهیمی یا دیگر مسئولین استانی برای بازگشایی مجدد این کارخانه وجود داشته، گفت:« من نمی توانم تایید کنم که از طرف مسئولان استان برای بازگشایی این کارخانه فشاری بوده یا خیر اما فکر می کنم استانداری کمک کرده باشد.» وی در پایان ضمن تاکید بر توجه حفاظت محیط زیست به سلامتی مردم کرمان گفت:« مردم کرمان مطمئن باشند خط تولید کرمانیت به نانوآزبست تغییر یافته است و هیچ خطری ندارد و با این تغییر پسماندهای آزبست افزایش پیدا نمی کنند.»
داریوش غفاری، مسئول دبیرخانه مدیریت پسماندهای استان کرمان درباره خطرات این پسماندها می گوید: «وجود این ضایعات در زیر تابش نور خورشید و جهت وزش باد به سمت شهر کرمان، آلودگی خطرناکی ایجاد می‌کند.» وی ادامه می دهد:« اصل کار در مورد این ضایعات انتقال آنها به بندر ماهشهر است که هزینه 6 میلیارد تومانی به همراه دارد و جابه‌جایی آنها ایجاد آلودگی می‌کند.» غفاری البته با این کار مخالف است و می گوید:« بهترین راه تثبیت این ضایعات در محدوده کارخانه است تا علاوه بر ایجاد اشتغال مانع از برون رفت سرمایه از استان شود.» لازم به ذکر است تلاش های ما برای صحبت کردن با مسئولان کارخانه کرمانیت، رزم حسینی استاندار کرمان و دکتر پورابراهیمی نماینده مجلس بی فایده بود و موفق به صحبت با آن ها نشدیم.
کارخانه کرمانیت کرمان در حالی مجددا فعالیت خود را شروع کرده که وجود 3 هزار تن پسماند آزبست در محدوده این کارخانه خطرات بیشماری برای مردم کرمان دارد. آزبست زمانی که ترد و شکننده باشد به راحتی می‌تواند در فضا آزاد شود، الیاف ریزتر می‌تواند برای مدت زیادی در هوا باقی بماند، سپس از راه دهان و بینی به کیسه‌های هوایی بسیار کوچک شش‌ها رفته و موجب بیماری شود. از همین رو آزبست احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. حالا بدون اینکه وضعیت پسماندهای آزبست مشخص شود، برخی از مسئولان استان به بازگشایی کارخانه کرمانیت کمک کرده اند و با این کار به نوعی سرطان را به مردم کرمان تعارف زده اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

سیزده سال پیش از فاجعهٔ انفجار نیروگاه اتمی، ژاپن فاضلاب آلوده به رادیواکتیو را به اقیانوس می‌ریزد

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل گارگروه مشترک ایران و ارمنستان مطرح کرد:

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی رودخانه ارس

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

توضیحات سازمان انرژی اتمی درباره آلودگی رادیواکتیو رودخانه ارس

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

تصمیمات محیط زیستی دولت برای تحقق هوای پاک:

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *