پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاهی به بعضی از مضرات سیگار خطرناک‌ترین اختراع بشر

نگاهی به بعضی از مضرات سیگار خطرناک‌ترین اختراع بشر





۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۰:۳۵

نگاهی به بعضی از مضرات سیگار
خطرناک‌ترین اختراع بشر
پیام ما – یکی از آسیب زا ترین ساخته های بشر سیگار است.درک این مطلب بسیار سنگین است که کسی دانسته، به خود آسیب بزند؛ اما در اطراف ما هر روز دوستان، آشنایان و مردمی هستند که دانسته و یا ندانسته به خود و دیگران آسیب می رسانند. با هر سیگاری که کشیده می شود سم وارد ریه و بدن می شود . درآمدی که به سختی جمع شده است تبدیل به سمی شده که فرد را از بین می برد.
چرا با وجود همه ی آگاهی هایی که در رابطه با مضرات مصرف سیگار وجود دارد، این کالا هم چنان یکی از پرفروش ترین اقلام در سوپر مارکت هاست؟ چه اتفاقی افتاده است که ممکن است یک اغذیه فروشی شیر، ماست و تخم مرغ نداشته باشد، ولی امکان ندارد چندین مدل سیگار نفروشد؟تجارت سیگار از سودآورترین تجارت های دنیا است . با وجود این که هزاران مورد تبلیغ علیه مصرف سیگار وجود دارد ،باز این کالا به نحو باور نکردنی ای به فروش می رسد .
راه کارهای مختلفی از طرف کارشناسان بیان شده است تا مصرف سیگار را کم کند. از چاپ عکس ریه ی آسیب دیده روی پاکت سیگار تا تابلو های بزرگ تبلیغاتی و کلیپ های احساسی در رابطه با آسیب های مصرف سیگار برای خود وخانواده ی مصرف کننده. آخرین پیشنهاد از جانب محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات این گونه بود:«حداقل ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی باید مالیات باشد. سیگار را گران کنید تا جوان ها سیگاری نشوند و سرطان و سکته ی مغزی کمتر شود .» اما آیا گران کردن قیمت ،زشت کردن بسته های سیگار و اینگونه پیشنهاد ها تاثیری بر مصرف دارد؟
وقتی نگاه نوجوان بیشتر از تابلو ها و یا کلیپ های منع مصرف، از رفتار والدین و جامعه تاثیر می پذیرد، اینگونه اقدامات چه اثری دارند؟
دی ان ای نوزادان مادران سیگاری تغییر می کند
محققان آمریکایی با مقایسه ی خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده ی مادران سیگاری و مادرانی که سیگار نمی کشند، دریافتند دی ان ای نوزادان مادران سیگاری در چندین نقطه تغییر کرده است. در حدود نیمی از این تغییرات مربوط به ژن های دخیل در رشد ریه، سیستم عصبی و مشکلاتی نظیر لب شکری و چشایی در نوزادان بوده که مرتبط با سیگار کشیدن است.
احتمال مرگ زود هنگام رماتیسمی ها
مطالعه ای نشان داد که سیگار کشیدن موجب افزایش احتمال مرگ زود هنگام، در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی می شود و در پیشرفت این بیماری هم نقش دارد.تحقیقات دانشگاه منچستر انگلستان نشان داد که ترک سیگار این ریسک را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.به طور کلی افراد مبتلا به آرتریت رماتوئید در معرض مرگ ناشی از سایر مشکلات سلامت، نظیر بیماری های قلبی ،سرطان ،عفونت شدید و بیماری های تنفسی قرار می گیرند. این تحقیقات نشان داد که ریسک مرگ ناگهانی کسانی که سیگار را ترک کرده اند برابر کسانی است که هیچ وقت سیگار نکشیده اند.
سیگاری ها سریع پیر می شوند
یکی دیگر از یافته های تحقیقاتی نشان می دهد که سیگار کشیدن موجب افزایش سرعت نازک شدن لایه ی خارجی مغز با افزایش سن شده و باعث تسریع در روند پیری می شود؛ بنابراین مهارت های فکری فرد، نظیر برنامه ریزی ،تصمیم گیری و حل مسئله را دچار آسیب می کند.
محققان دانشگاهی در اسکاتلند دریافتند که سیگار کشیدن موجب افزایش سرعت روند تحلیل قشر مخ می شود که نقش کلیدی در حافظه ،توجه ، زبان و آگاهی فرد دارد.
سیگار قند خون دیابتی ها را بالا می برد
محققان در مطالعه ای این نکته را ثابت کرده اند که بیماران مبتلا به دیابت که سیگار استعمال می کنند ،سطح قند خون بالاتری دارند و در معرض کوری و آسیب های عصبی، نارسایی کلیه و بیماری های قلبی هستند.
خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی – عروقی در بیماران دیابتی که سیگار می کشند بیشتر و در مقایسه با سایرین سه برابر است.
سیگار باکتری های دهان را تغییر می دهد
محققان دریافتند که سیگار کشیدن می تواند توازن گونه های باکتریایی در دهان را، به طور قابل توجهی تغییر دهد.پژوهشگران مرکز پزشکی لانگان در نیویورک ترکیب حدود ۶۰۰ باکتری در دهان(میکروبیوم دهانی) بیش از ۱۲۰۰ آمریکایی را که بیش از ۵۰ سال سن داشتند، آنالیز کردند. این گروه، افراد سیگاری و غیرسیگاری راشامل می شد.به گفته ی این پژوهشگران، در این بررسی مشاهده شد که بیش از ۱۵۰ گونه ی باکتری در دهان افراد سیگاری به شکل قابل توجهی رشد کرده و رشد ۷۰ گونه ی دیگر به شدت کاهش یافته بود. برای مثال گونه های پروتئوباکتریا که به تجزیه ی مواد شیمیایی سمی حاصل از سیگار کشیدن کمک می کند، کمتر از پنج درصد از کل باکتری های دهان سیگاری ها را تشکیل می داد.
علاوه بر این، گونه های استرپتوکوک که به پوسیدگی دندان کمک می کنند، در افراد سیگاری۱۰ درصد بیشتر از غیرسیگاری ها بود.اما خبر خوب این است که محققان متوجه شدند توازن باکتری های دهان بعد از ترک سیگار به حالت عادی باز می گردد، هر چند مشخص نیست که رسیدن به این وضعیت چقدر طول می کشد.
این محققان یادآور شدند که به مطالعه ی بیشتری نیاز است تا مشخص شود که تغییرات باکتریایی مزبور، دفاع بدن را در برابر مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو، که موجب ابتلا به سرطان می شود، را ضعیف می کند و یا باعث بروز سایر بیماری ها در دهان، ریه و روده می شود.بیش از سه چهارم مبتلایان به سرطان دهان سیگاری هستند. تحقیقات ارتباط به هم خوردن توازن گونه های باکتریایی در دستگاه گوارش را، با اختلالات ایمنی و یا برخی سرطان های این دستگاه ثابت کرده است.
عوارض سیگار در زنان
عوارض کشیدن سیگار در زنان بیشتر از مردان است. یک نوع سرطان ریه به نام آدنوکارسینوما در زنان سیگاری شایع تر از مردان است.استفاده از دخانیات، احتمال سرطان پستان ، سرطان گردن رحم و بیماری های استخوان را افزایش می دهد.سیگار باعث ایجاد مشکلات دوران بارداری ، مشکلات حین زایمان ، کاهش میزان شیردهی ، تولد نوزادان با وزن کم و مرگ ناگهانی نوزاد می شود.مصرف سیگار به وسیله ی زنان ممکن است در رفتار کودک تاثیر بگذارد و می تواند استعداد مصرف سیگار را در کودک ایجاد کند.
سیگار هوش کودکان را کم می کند
دود سیگار اطرافیان، تاثیر زیادی بر ضعیف شدن قدرت هوش و ادراک دارد.تحقیقات نشان می دهد که دود دست دوم سیگار والدین، می تواند موجب چاقی و قدرت درک پایین کودکان شود و بر هوش آن ها تاثیر گذارد.
سیگار کشیدن، اکسیژن در بافت ها را کاهش و از این طریق احتمال حمله های قلبی و مغزی را افزایش می دهد .هم چنین سیگار کشیدن باعث افزایش میزان فشار خون و کلسترول می شود. سیگار کشیدن رگ ها را منقبض کرده و به آن ها صدمه می زند و این امر زخم های پا را در بیماران دیابتی را بدتر می کند.
به طور کلی رد پای سیاه سیگار را در وخیم تر شدن هر بیماری می توان پیدا کرد. برای گفتن و شنیدن از مضرات سیگار بایستی همگی دهان و گوش شویم.
منابع : ایسنا/ایرنا/مهر/سلامت آنلاین/سلامت نیوز

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *