پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استاندار کرمان: حاشیه‌نشینی در کرمان ریشه‌کن می‌شود؟

استاندار کرمان: حاشیه‌نشینی در کرمان ریشه‌کن می‌شود؟





۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۰۷

استاندار کرمان: حاشیه‌نشینی در کرمان ریشه‌کن می‌شود؟
یکی از مشکلات شهرها موضوع حاشیه‌نشینی است. این حاشیه‌ها که در همه شهرها کم و بیش وجود دارد می‌تواند هم محلی برای تولید آسیب‌های اجتماعی باشد و هم مجرمانی را در خود پناه بدهد که بتوانند در سایه آن از چشم قانون پنهان بمانند. لذا یکی از وظایف اصلی مدیران عالی در شهرها و استان‌ها این است که برای رفع این معضل تدبیری بیندیشند که با کمترین هزینه آن را برای همیشه حل کنند.
کرمان نیز از این معضل مستثنی نیست اما استاندار آن در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، قول مساعد داده که این مشکل را تا یک سال آینده حل کند و برای تحقق این امر همه دستگاه‌های استان را به میدان می‌آورد.
رزم حسینی با بیان این‌که سال گذشته وقتی مسوولیت استانداری کرمان را عهده‌دار شدم، تصمیم‌ گرفتم شهر کرمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: برای تحقق این مهم باید با ظرفیت‌های شهر بیشتر آشنا می‌شدم، نتیجه بازدید از شهر و حواشی آن این بود که متوجه شدم بحران خاموشی در حاشیه شهر در حال حرکت است. بحرانی که روزی دامن متن شهر را نیز خواهد گرفت.
وی با ذکر این مطلب که وسعت شهر کرمان مشخص و طبق طرح جامع و تفصیلی 14 هزار هکتار است، ادامه داد: اما می‌بینیم که شهر کرمان 3 برابر توسعه پیدا کرده و به حاشیه آن اضافه شده است؛ جدای از مشکلات عدم دسترسی کافی به امکانات برای مردم حاشیه‌نشین، معتقدم که این رویه اگر ادامه پیدا می‌کرد جلوی توسعه و تعالی را می‌گرفت؛ زیرا دیگر نه زیربنایی در کار بود و نه آبادانی و پیشرفتی.
استاندار کرمان با اذعان به این‌که اگر این بحران ادامه می‌یافت متن شهرها خالی می‌شد و حاشیه‌نشینی افزایش پیدا می‌کرد، لذا تصمیم گرفتیم یکبار برای همیشه ریشه این آسیب را بخشکانیم، تصریح کرد: این‌گونه پدیده‌ها، آسیب‌هایی هستند که بیشتر در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد، به واقع از آنجایی که هدف، توسعه استان است برای سرعت بخشیدن به این هدف، چنین حرکتی ضروری بود که بحمدالله تاکنون اقداماتی صورت پذیرفته که برخاسته از نوعی مدیریت جهادی است و تا ریشه‌کنی این پدیده شوم ادامه پیدا خواهد کرد.
این مقام عالی استان در پاسخ به این سوال ایسنا که چه زمانی را برای ریشه‌کنی این پدیده تعیین کرده‌اید؟ گفت: حاشیه‌نشینی از یکجا شروع شده و در جایی تمام می‌شود، اما به هر حال در نظر داریم ظرف یکسال آینده این پروژه را تکمیل و حاشیه‌نشینی را ریشه‌کن کنیم. پس از اتمام کار، گزارش مبسوطی هم خواهیم داد و به جامعه اثرات مثبت مبارزه با این معضل از لحاظ زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را توضیح می‌دهیم.
نماینده دولت در استان کرمان با بیان این‌که حاشیه‌نشینی همان‌طور که از اسمش پیداست بر متن شهر بوجود می‌آید، توضیح داد: حاشیه‌ها جزئی از طرح تفصیلی نبوده و به صورت خود رو و قارچ گونه و بدون هیچ‌گونه ساماندهی و سازماندهی رشد می‌کنند. وقتی در حاشیه‌ها اراضی توسط افراد سودجو به تصرف درمی‌آیند که نه امکاناتی دارد، نه امنیتی و نه حیات سالمی، پس می‌توانند منشأ بسیاری از عارضه‌های تحمیلی اجتماعی، امنیتی به شهرها هم باشند.
وی با اشاره به گزارشی که فرماندهی انتظامی استان کرمان ارائه کرده است، به ایسنا گفت: اکثر ناامنی‌ها و جرائم از حاشیه شهرها سر برمی‌آورد. پس تبعات امنیتی و اجتماعی این قضیه را نمی‌توان نادیده گرفت. از طرفی گفتیم که ایجاد حاشیه‌ها نفس شهر را می‌گیرد و آن را از توسعه و پیشرفت می‌اندازد. وقتی شهری داشته باشیم که به جای تقسیم منابع و خدمات در درون آن، امکانات بالاجبار به بیرون از آن سوق پیدا کند شهر از پویایی و سرزندگی خود خواهد افتاد.
استاندار کرمان با مطرح کردن این سوال که آیا در این فضا، هیچ سرمایه‌گذاری بومی و غیربومی رغبت حضور برای فعالیت اقتصادی پیدا می‌کند؟ ادامه داد: مردم درون شهر عوارض دولتی پرداخت می‌کنند، حق شهروندی‌ای که آنان به دولت می‌دهند، ما را مکلف می‌کند که به آنان خدمات ارائه بدهیم. این در حالی است که حاشیه‌نشینان از آب و برق و گاز بدون مجوز استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: حاشیه‌نشینان، امکانات شهر که متعلق به شهرنشینان و افرادی که از مسیر قانونی به ساخت و ساز و سکونت در شهر اقدام کرده‌اند را تصرف می‌کنند. این بی‌عدالتی نیست؟ به عقیده ما مجموعه این آسیب‌هایی که برخی نمی‌خواهند بشنوند موجب شده است که امروز حرکتی جهادی که رو به سازندگی دارد، شکل بگیرد. اگر این روند ادامه داشته باشد شهری عاری از حاشیه خواهیم داشت که این خود یک پیشرفت محسوب می‌شود. معتقدم مبارزه با حاشیه‌نشینی، پس انداز آبادانی است که به واسطه آن در آینده آبادانی و پیشرفت سرعت بیشتری خواهد گرفت.
بار اضافی دولت‌های گذشته بر دوش دولت کنونی
رزم حسینی با طرح این موضوع که دستگاه‌های اجرایی می‌توانستند در برخورد با موضوع حاشیه‌نشینی طبق قانون عمل کنند اما نکردند، اظهار کرد: البته بخشی از این جریان را به دلیل کمبود امکانات و قدرت لازمه می‌دانم. به عنوان مثال امور اراضی جهادکشاورزی استان اگر امکانات و قدرت کافی را داشت حتما می‌توانست با افراد حاشیه‌نشین و زمین‌خوار مقابله کند. بنابراین وقتی شرایط فراهم نباشد بساط تسامح و کوتاهی مهیا می‌شود. اگر این اقدامات انجام شده بود امروز هزینه این همه تخریب و به موازات آن ساماندهی بر دوش دولت کنونی نمی‌افتاد.
وی با تصریح این‌که درگذشته برخی وظیفه خود را انجام نداده و تسامح کردند و امروز دولت یازدهم باید ضمن پرداخت هزینه‌، با آن مبارزه کرده و به پاک‌سازی بپردازد، افزود: نمی‌خواهم نبش قبر کنم، برخی در گذشته خدمات ارزنده‌ای نیز داشته‌اند که در جای خودش قابل تقدیر است، اما در شرایط کنونی مصیبتی متوجه شهر است که باید فقط و فقط به رفع هرچه سریع‌تر آن پرداخت. این مقام مسوول با ابراز این عقیده که زمین خواران مافیایی هستند که شبکه‌های زیرزمینی و مملو از فساد دارند، تاکید کرد: قطع به یقین تغییر کاربری‌ها و تصرف عدوانی اراضی خصوصی و دولتی نمی‌تواند بدون هماهنگی و سازماندهی باشد، بنابراین نفوذ آنها را می‌توان در بسیاری از مراکز مشاهده کرد. وی با اشاره به این‌که پدیده یقه سفیدی وجود دارد و به شدت هم جریان دارد، عنوان کرد: اما این دلیلی بر آن نیست که ما به وظیفه خودمان عمل نکنیم. اگر به نفس مبارزه با حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری دقت کنیم متوجه می‌شویم که اولویت ما نیز در این قضیه در کنار کمک به آبادانی و توسعه، قطع دست افراد سودجو و فاقد صلاحیت از منابع و امکانات است و در این راه از هیچ کس و هیچ گروهی واهمه‌ای نداریم.
تخریبِ بنایی که به ناحق ساخته شده باشد لازمه آبادانی و توسعه است
رزم‌حسینی در ادامه با تاکید به این‌که ما برای آبادانی آمده‌ایم و نه برای تخریب گفت: در مقطعی، تخریبِ بنایی که به ناحق ساخته شده و این همه عارضه اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته باشد را لازمه آبادانی و توسعه می‌دانیم. وی یادآور شد: یکی از طرح‌هایی که به مبارزه با حاشیه‌نشینی می‌رود طرح کمربند سبز است، که اجرای آن همت مضاعفی را می‌طلبید. طرحی که بر اساس آن 70 کیلومتر جنگل سرسبز به دور شهر کشیده خواهد شد و مرز قانونی آن را مشخص می‌کند. برای اجرای این طرح که به وضوح از طرح‌های پیشگیری از توسعه حاشیه‌نشینی است منابع بخش خصوصی را به میدان آوردیم. تاکنون بیش از 12 کیلومتر آن انجام شده است و مابقی نیز در حال تکمیل است. اگر این کار به سرانجام برسد جنگل خوبی برای آیندگان به ارمغان می‌گذاریم. از سویی طرح‌های دیگری در دست بررسی و مطالعه است که به فراخور زمانی اعلام و اجرا خواهند شد.
استاندار کرمان با اعلام این خبر که به شهرداری دستور داده شده که برای مردمی که در درون شهرها ساخت و ساز می‌کنند امتیازات مناسبی در نظر بگیرد، افزود: به خصوص به افرادی که در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت بنا می‌کنند این مزایا تعلق می‌گیرد. از سویی ساز و کاری ایجاد شده است که دستگاه‌های اجرایی مرتبا از وقوع حاشیه‌نشینی و زمین خواری مراقبت نمایند. اگر در جایی نیاز به مقابله وجود دارد و قدرت آن را دارند حتما اقدام کنند و اگر این قدرت وجود ندارد قضیه را به شورای تامین بیاورند. فرمانداران موظف به پیگیری مداوم در این خصوص هستند. نماینده عالی دولت در استان کرمان با بیان این‌که حاشیه‌نشینی یک ضایعه اقتصادی نیز محسوب می‌شود، اضافه کرد: اگر پیشرفت در روستاها صورت نگیرد حتما مهاجرت بوجود می‌آید و در پیِ آن حاشیه‌نشینی و باز شدن پای افراد سودجو به این جریان. بنابراین ایجاد شرایط کسب و کار و توسعه همه‌جانبه همواره در دستور کار است که با در نظرگیری مجموع این اقدامات می‌خواهیم با قدرت در مقابل پدیده‌ای همچون حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری بایستیم.
رسانه‌ها در خدمت آبادانی و توسعه استان
این مقام عالی رتبه استان هم‌چنین با اعتقاد بر این‌ که رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: پیشگیری از آسیب‌ها و مشکلات با اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. انتظارم این است که همه رسانه‌ها با مجموعه نظام همراهی کنند و اگر در جایی، انتقادی هم دارند بیان کنند. در دولتی قرار داریم که انتقاد خریدار دارد و شنیده می‌شود.
توسعه پایدار در گرو مبارزه با حاشیه‌نشینی
استاندار کرمان در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا افزود: هم اکنون به واسطه انجام برخی اقدامات فضای همدلی‌ای در جامعه شکل گرفته است که منجر به توسعه خواهد شد. ما برای توسعه طرح‌هایی همچون مثلث توسعه اقتصادی را مطرح کردیم. کارهای اساسی در زمینه توسعه و پیشرفت آغاز شده است. ارقام توافق نامه‌هایی که به کمک بخش خصوصی ایجاد شده‌اند قابل ملاحظه است. از طرفی معتقدیم با این‌که موانعی بر سر راه است اما درخت توسعه در استان کاشته شده است.
وی با تاکید بر این‌که به موازات، طرح‌های بسیاری را همچون مقابله با بحران کم آبی از طریق ایجاد تهاتر در بحث آب و نیز انتقال 40 میلیون مترمکعب آب از سد صفا رود در دستور کار داریم، گفت: پتروشیمی، گردشگری، صنایع و معادن و… بخشی از طرح‌هایی هستند که اگر به ثمر بنشیند آینده استان کرمان را تضمین خواهد کرد. برای اغلب این طرح‌ها هم از مشارکت بخش خصوصی بهره برده‌ایم. به هر حال می‌بایست برای حضور سرمایه‌گذاران مجموعه اقداماتی صورت پذیرد که این امنیت خاطر در آنان ایجاد شود که کرمان در مسیر توسعه قرار گرفته است و تفکر مسوولین و مدیران ارشد آن بر پیشرفت همه جانبه است.
رزم حسینی در پایان، مبارزه با حاشیه‌نشینی و زمین خواری را مصداقی از اجرای صحیح قانون دانست و افزود: مبارزه با این پدیده، لازمه توسعه است، از این جهت که وقتی احساس شود در استانی، قانونی حاکم است و بی‌هیچ ملاحظه‌ای به مبارزه با مفسدان و سودجویان می‌پردازد و بدین واسطه مسیر توسعه را نیز هموار می‌کند سرمایه‌گذاری در آن افزایش یافته و پیشرفت و آبادانی رقم می‌خورد. جا دارد در اینجا از حمایت‌های همیشگی حضرت آیت‌الله جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان و نیز همکاری مردم صبور و فهیم استان کرمان که به خوبی با دولت تدبیر و امید همراه شدند، قدردانی نمایم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *