پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سد لار تقریباً خشک شد

آخرین وضعیت بحرانی ۵ سد تهران

سد لار تقریباً خشک شد





سد لار تقریباً خشک شد

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱

بارش‌های سال آبی جاری در تهران با کاهش 56درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجه شده و این خشکی پاییز و زمستان، اثر خود را در کاهش ذخایر سدهای تهران گذاشته، به طوری که در حال حاضر سد لار فقط یک درصد آب دارد و تقریبا خشک شده است. 

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، نصف‌شدن ذخایر سدهای تهران و بارش‌های این استان نسبت به شرایط نرمال و متوسط دراز مدت موجب شده برداشت از منابع زیرزمینی آب این استان افزایش چشمگیری داشته باشد.

بارش‌های سال آبی جاری در تهران با کاهش 56درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجه شده و این خشکی پاییز و زمستان، اثر خود را در کاهش ذخایر سدهای تهران گذاشته است.

در زمان حاضر با وجود 273 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده پشت سدهای تهران، 86درصد ظرفیت مخازن سدهای پنج‌گانه تأمین آب شرب تهران خالی است.

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، ذخایر سدهای تهران در زمان حاضر نسبت به شرایط نرمال، کسری 300 میلیون مترمکعبی دارند و ذخایر 3 سد از مجموع 5 سد، زیر 20درصد است که این سدها، همگی در سامانه شرقی تأمین آب تهران واقع شده‌اند.

نصف شدن ذخایر سدهای تهران و بارش‌های این استان نسبت به شرایط نرمال و متوسط درازمدت، موجب شده است برداشت از منابع زیرزمینی آب این استان افزایش چشمگیری داشته باشد. با وجود آنکه هیچ رقم رسمی در خصوص میزان برداشت از منابع زیرزمینی آب تهران اعلام نشده است، بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد برداشت از منابع زیرزمینی نسبت به منابع سطحی، به‌نسبت کم‌سابقه 70 درصد به 30 درصد رسیده است و حتی در برخی روزها، میزان تأمین آب از محل چاه‌ها از مرز 70درصد هم می‌گذرد.

درواقع تأمین بدون هشدار آب در این روزهای تهران که اغلب شهروندان شدت تنش آبی تهران را درک نکرده‌اند و به مصارف عادی و حتی اسراف‌گونه خود ادامه می‌دهند، به تشدید فرونشست و بروز مشکلات بیشتر در تأمین آب تهران در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

کاهش 2هزارلیتری الگوی مصرف آب در تهران و اخطار به مشترکانی که بیش از دو برابر این الگو مصرف ماهانه دارند، تنها اقدامی است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام داده است و بدون شک، این اقدام حداقلی در اطلاع‌رسانی بحران موجود، کافی نیست.

در این روزهای نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده، نه شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نه شرکت آب منطقه‌ای این استان، هیچ‌کدام نه‌تنها نشست خبری به‌منظور اطلاع‌رسانی گسترده برگزار نمی‌کنند، بلکه در سکوت خبری عجیبی به‌سر می‌برند که منطقی نیست.

مجموعه وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت مدیریت منابع آب نیز در این بی‌خبری جامعه از بحران جاری و تبعات پیش‌ِروی آن، سهیم هستند.

در شب یلدا، مصرف لحظه‌ای آب تهران در یکی از خشک‌ترین سال‌های این استان، به رقم بی‌سابقه 50 هزار لیتر در ثانیه رسید؛ در حالی که ثبت این رقم به‌عنوان مصرف لحظه‌ای آب تهران فقط در روزهای اوج مصرف آب در میانه تابستان سابقه داشته است. این آمار مصرفی نشان می‌دهد که سکوت مجموعه وزارت نیرو در تبیین شرایط فعلی خشکی تهران، موجب شده است شهروندان درکی از شدت تنش آبی نداشته باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

«صبا»ی کوچک

دربارهٔ «نصرالله شیرین‌آبادی»، نوازندهٔ ویولن که شامگاه دوشنبه درگذشت

«صبا»ی کوچک

شهرداری‌ها، مانع مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی:

شهرداری‌ها، مانع مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

بازنشر خبر قدیمی درباره تابوت‌های جوبجی

بازنشر خبر قدیمی درباره تابوت‌های جوبجی

کشف بقایای معماری ۴۵۰۰ساله در سیستان

کشف بقایای معماری ۴۵۰۰ساله در سیستان

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آیا هزینه کردن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌صرفه است؟

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی خبر داد:

آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

بازگشت غبار به آسمان ایران

گردوغبار در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

بازگشت غبار به آسمان ایران

سقوط مرگ‌بار

سازمان پزشکی قانونی می‌گوید در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار نفر براثر حوادث ناشی از کار جان‌باخته‌اند

سقوط مرگ‌بار

کتاب‌های تألیفی آب رفتند

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید از دهه ۶۰ نسبت تولید کتاب‌های تألیفی حوزه کودک و نوجوان به ترجمه‌ای کاهش یافته است

کتاب‌های تألیفی آب رفتند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *