پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معلمی بدون دستمزد

شماری از معلمان «خرید خدمات» در سیستان‌وبلوچستان دست به اعتصاب زدند

معلمی بدون دستمزد

شش هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمات سیستان‌وبلوچستان که برای کمبود نیروی سال جاری جذب شده بودند به دستمزدشان اعتراض دارند





معلمی بدون دستمزد

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۰:۰۲

معلم‌های خرید خدمات در سیستان‌وبلوچستان بیش از یک سال است که بدون جیره و مواجب در مدارس این استان تدریس می‌کنند. این درحالی‌است که ادارهٔ آموزش‌وپرورش این استان پیش‌ازاین از جذب شش هزار و ۲۰۰ نفر از معلم‌های خرید خدمات خبر داده بود. معلم‌هایی که بیمه نمی‌شوند و گاهی پرداخت دستمزدشان تا یک سال طول می‌کشد، اما در زمان اضطرار و کمبود معلم به کار گرفته می‌شوند. این معلم‌ها از روز شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدشان از ابتدای سال جاری و تسویه نشدن بدهی‌های سال گذشتهٔ آموزش‌وپرورش‌ در شرایط سخت اقتصادی در شهرستان‌های زرآباد، راسک، سرباز، دلگان و نیکشهر دست به اعتصاب زده و سر کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند. مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «پیام ما» این خبر را تأیید کرده و از رایزنی برای حل مشکل خبر می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های محلی سیستان‌وبلوچستان، معلمان خرید خدمات در برخی شهرستان‌های این استان اعتصاب کرده و سر کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند. آن‌طور که این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، معلم‌های خرید خدمات در شهرستان‌های زرآباد، راسک، سرباز، دلگان و بخش بنت شهرستان نیکشهر به پرداخت نشدن دستمزد چندماههٔ سال جاری، تسویه نشدن دستمزد معوقهٔ سال قبل و رد نشدن بیمه اعتراض دارند. یک منبع آگاه در ادارهٔ آموزش‌وپرورش فنوج هم در این باره به «پیام ما» می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم سه ماه از پیگیری حقوق معلمان برای سال جاری می‌گذرد، ولی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان مدام جواب سربالا می‌دهد و می‌گوید بودجهٔ سال گذشته اختصاص داده نشده و تا بدهی‌های معوقه تسویه نشود، بیمه و دستمزد سال جاری پرداخت نخواهد شد.»
 

این در‌حالی‌است که پیش‌ازاین در گزارشی که «پیام ما» از وضعیت معلمان این استان منتشر کرده بود، معلم‌ها با هر نوع قراردادی به وضعیت معیشتی نامساعد همکاران خرید خدمات خود اشاره کرده بودند. یکی از آن‌ها پیش‌ازاین گفته بود: «من خودم از همکارانم شنیدم که می‌گفتند کاش معلم نمی‌شدیم. با این وضع وقتی سر کلاس می‌روند، کیفیت تدریسشان خیلی پایین می‌آید؛ چون انگیزه‎‌ای برایشان نمانده. همین می‌شود که در این چرخه، دانش‌آموز همیشه قربانی است.»

 

جذب نیروهای خرید خدمات بدون پشتوانهٔ مالی 

«داوود گلی»، مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش سیستان‌وبلوچستان ضمن تأیید خبر اعتصاب معلمان خرید خدمات در این استان بدون اشاره به تعداد معلم‌های در اعتصاب، به «پیام ما» توضیح می‌دهد: «روز شنبه تعدادی از معلم‌ها در اعتراض به پرداخت نشدن  دستمزدشان از مهرماه و مطالبات معوقه سال گذشته، اعتصاب کرده و در کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند.» او تأکید می‌کند که این موضوع یک معضل کشوری است و اضافه می‌کند: «ازآنجاکه نیروهای آموزشی خرید خدماتی به‌طور برون‌سپاری جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند، دستمزد دریافتی آنها باید از سوی سازمان برنامه‌وبودجهٔ کشور تأمین شود و به‌محض تخصیص اعتبار از سوی این سازمان، دستمزدها پرداخت خواهد شد.» مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان دربارهٔ اقدامات اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش و سایر مسئولان استان، می‌گوید: «روز یکشنبه، معاون برنامه‌ریزی و توسعهٔ منابع اداره‌کل آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان در دیدار با معاون برنامه‌ریزی و توسعهٔ منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش دیداری داشته‌اند تا تأمین اعتبار صورت بگیرد و حقوق نیروهای خرید خدمات تأمین شود.» او پیش‌ازاین از جذب و استفاده از ظرفیت شش هزار و ۲۰۰ نیروی خرید خدمات برای کمبود نیروی سال جاری خبر داده بود که به گفتهٔ او، همین معلمان هم حالا به حقوقشان اعتراض دارند.

 

همه‌چیز بستگی به سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه دارد

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان درحالی وعدهٔ تأمین حقوق معلمان خرید خدمات را می‌دهد که ۲۷ آبان‌ماه، معاون وزیر آموزش‌وپرورش دربارهٔ تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی و رایزنی بین وزارت آموزش‌و‌پرورش و سازمان اداری و استخدامی گفته بود «تا این لحظه، پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.» «قاسم احمدی لاشکی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ هزار معلم خرید خدمات آموزشی داریم، گفته بود وزیر با سازمان امور اداری و استخدامی مکاتبه کرده است تا این نیروها را تبدیل به قرارداد معین کنیم، اما تا این لحظه هنوز خروجی این امر مشخص نیست.

او دربارهٔ تعیین‌تکلیف معلمان خرید خدمات آموزشی ابراز امیدواری کرده و گفته بود اگر سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه همراهی کنند تعیین‌تکلیف این ۲۰ هزار معلم خرید خدماتی به نتیجه می‌رسد. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مقابله با سدسازی ترکیه در چارچوب روابط دوجانبه

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی مطرح کرد:

مقابله با سدسازی ترکیه در چارچوب روابط دوجانبه

امضای سند همکاری با ارمنستان برای پایش رودخانه ارس

امضای سند همکاری با ارمنستان برای پایش رودخانه ارس

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

توضیحات سازمان انرژی اتمی درباره آلودگی رادیواکتیو رودخانه ارس

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نگرانی ایران از اقدامات بالادست رودخانه ارس 

در دومین نشست کمیته همکاری‌های آبی ایران و ترکیه مطرح می‌شود؛

نگرانی ایران از اقدامات بالادست رودخانه ارس 

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *