پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پاسخ‌های مبهم با سوالات شفاف

رئیس جمهوری به سوال خبرنگاران درباره موضوع اخراج استادان دانشگاه پاسخ روشنی نداد

پاسخ‌های مبهم با سوالات شفاف

رئیسی: فضای دانشگاه فضای پرنشاط، علمی و توجه به قانون باشد تا بتواند منتهی به ارتقاء علم و دانش باشد





پاسخ‌های مبهم با سوالات شفاف

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱

رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت نشست خبری برگزار کرد و گفت که دولت برنامه رایگان شدن آب و برق و گاز برای کم‌درآمدها را دارد و قصد دارد به این قشر زمین و تسهیلات اختصاص دهد. بحران آب و اقدامات برای مقابله با آن، همچنین وضعیت اینترنت در کشور نیز از دیگر محورهای صحبت‌های نشست خبری روز گذشته بود. او همچنین گفت که محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم افزایی و معرفت افزایی به محیط دیگری تبدیل شود. با این‌حال او در پاسخ به سوالاتی صریح و شفاف درباره اخراج استادان دانشگاه، به بیان پاسخ‌هایی کلی و مبهم بسنده کرد.

«ابراهیم رئیسی» صبح دیروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران، با تاکید بر اینکه «در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم» گفت: دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.
وی هم‌چنین با بیان این‌که «بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که روز یکشنبه تحویل داده شد در همین راستا بوده است» گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.
رئیسی با بیان این‌که «اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم» خاطرنشان کرد: معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.
باید قانون‌مداری دانشگاه مورد توجه همه باشد
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برخورد با چندنفر از استادان دانشگاه گفت: در قضایای اخیری که رخ داد برخی دچار غفلت شدند که باید آن‌ها را آگاه کرد تا دچار غفلت نشوند محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم‌افزایی و معرفت‌افزایی به محیط دیگری تبدیل شود. حال افرادی که به هر دلیل دچار خطا و اتهام شدند با الهام گرفتن از عفو عمومی رهبری رفتار کردیم البته عفو عمومی نسبت به کسانی بود که مرتکب جرم و اتهامی شده بودند؛ ما با الهام گرفتن از عفو رهبری نسبت به متهمان نسبت به کسانی که تخلفی در دانشگاه کرده و اتهاماتی مرتکب شدند قرار شد عفو نسبت به آنها شامل شود که همان زمان اعلام شد.
وی ادامه داد: در این بین اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند و نظم دانشگاه را برهم زند، خود دانشگاه یعنی دانشجو و استاد نباید اجازه این کار را دهند، چون دانشگاه چارچوبی دارد باید همه به قانون پایبند باشند.

باید مساله قانون‌مداری، قانون محوری و انضباط در دانشگاه مورد تاکید همه باشد که حافظ این انضباط، اساتید، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه هستند؛ در دو سه روز اخیر مواردی به بنده گزارش شده که افرادی تخلف کرده و در کمیته‌های انضباطی برخورد شده گفته‌ام که این موضوع را پیگیری کنند که وزیر علوم و بنده پیگیری خواهیم کرد تا مساله روشن شود

رئیسی با تاکید بر این‌که «قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را به پیش ببرد»، اظهار کرد: باید مساله قانون‌مداری، قانون محوری و انضباط در دانشگاه مورد تاکید همه باشد که حافظ این انضباط، اساتید، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه هستند؛ در دو سه روز اخیر مواردی به بنده گزارش شده که افرادی تخلف کرده و در کمیته‌های انضباطی برخورد شده گفته‌ام که این موضوع را پیگیری کنند که وزیر علوم و بنده پیگیری خواهیم کرد تا مساله روشن شود. تاکید ما براین است که فضای دانشگاه فضای پرنشاط، علمی، قانون مداری و توجه به قانون باشد تا بتواند منتهی به ارتقاء علم و دانش باشد.
به‌دنبال کاهش تنش آبی در شهرها و روستاها هستیم
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌ها و اقدامات عملی دولت سیزدهم درباره بحران آب اظهار کرد: با کاهش نزولات آسمانی در کشور مواجه هستیم اما ملتی هستیم که تهدید و مشکل را به فرصت تبدیل کنیم؛ تنش‌های آبی مورد توجه دولت است و برنامه‌های در دست اقدام در حوزه‌های آبرسانی شرب، کشاورزی و صنایع وجود دارد؛ لذا بنای ما در این است که در شهرها و روستاها تنش آبی حداقلی داشته باشیم.
رئیسی با شاره به پیگیری مسائل مربوطه به حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی تاکید کرد: با همسایگان ارتباطات خوبی داریم که قراردادهای قبلی وجود دارد که تاکید ما بر اجرای این قراردادها است. مشخصاً درباره آب مناطق اطراف سیستان و بلوچستان در کشور افغانستان مباحث و پیگیری‌هایی که آقای دکتر کاظمی قمی نماینده ویژه ما در افغانستان داشتند، این مذاکرات منجر به اعزام گروه کارشناسی ایرانی به این کشور شد. همچنین با دیگر کشورهای همجوار که روابط دوستی با آنها داریم، دارای قراردادهایی هستیم که به دنبال اجرایی شدن کامل آن‌ها هستیم. برنامه‌ریزی کردیم که با وجود کاهش بارش باران و مشکلات در این زمینه، با رعایت صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف کشور در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت مشکل آبی نداشته باشیم.
استفاده از اینترنت باید برای عموم جامعه به سهولت و در دسترس باشد
رئیسی در پاسخ به این سوال که «برنامه دولت برای وضعیت اینترنت و فضای مجازی چیست؟» با اشاره به اینکه «استفاده از اینترنت باید برای عموم جامعه به سهولت و در دسترس باشد»، گفت: در این زمینه کار فیبر نوری از سوری وزارت اطلاعات دنبال می‌شود و اقدامات خوبی برای ایجاد شبکه‌ها در سراسر کشور شکل گرفته است. در مورد شبکه ملی اطلاعات نیز قبل از این دولت تا ۲۴ درصد کار پیشرفت داشت داشته است و در زمان دولت فعلی به ۶۴ درصد رسیده است و تا آخر سال نیز ان‌شاالله به ۸۰ درصد برسد.
وی ادامه داد: حتی افرادی که برای سرگرمی و بچه‌هایی که برای بازی از اینترنت استفاده می‌کنند باید دسترسی‌شان بدون اخلال باشد.
رئیس جمهور در مورد دسترسی به پلتفرم‌های خارجی هم توضیح داد: فضای شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی کاملاً آمادگی دارد که هر سکویی در کشور وجود داشته باشد و مافقط اعلام کرده‌ایم که همه این پلتفرم‌ها همانطور که باید در آمریکا و اروپا و دیگر کشورها پاسخگو باشند، در ایران هم پاسخگو باشند.
رئیس دولت سیزدهم گفت که فعالیت پلتفرم‌های خارجی در کشور اشکال ندارد فقط باید با پاسخگویی همراه باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *