پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آبشار «منج» با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌رود

تجمع اهالی دهستان سادات محمودی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳

آبشار «منج» با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌رود

جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی، فعالان زیست‌محیطی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳ در یاسوج تجمع کردند.





آبشار «منج» با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌رود

۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱

کهگیلویه و بویراحمد - صبح امروز دوشنبه، نهم مردادماه ۱۴۰۲ جمعی از مردم اهالی منطقه سادات محمودی و طرف‌داران زیست‌محیطی در اعتراض و نه گفتن به ایجاد سد خرسان ۳، مقابل مجتمع قضایی شماره ۲ واقع در گلستان ۱۳ شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کرده و خواستار توقف احداث این سد شدند.

تجمع‌کنندگان معترض با دردست‌داشتن پارچه‌نوشته و بنری خواستار توقف احداث سد خرسان ۳ شدند. به گزارش ایسنا، رئیس شورای روستای «منج» دهستان سادات محمودی نیز گفت: آبشار «منج» با احداث سد خرسان ۳ نابود می‌شود و زیر آب می‌رود، تا کنون بیش از هفت قرن است که اجداد و نیاکان ما در این منطقه زندگی کردند و در این روستا دفن هستند و یک امامزاده، مسجد و حسینیه هم در روستا داریم که زیر آب می‌رود.

او افزود: با ساخت و احداث سد خرسان ۳ هویت و فرهنگمان از ما گرفته می‌شود، مردم منطقه با طبیعت منطقه خو گرفته‌اند و از آن برای خوراک و معیشت خود استفاده می‌کنند، متولیان این سد می‌خواهند ما را به کجا ببرند که این آسایش و آرامش را داشته باشیم.

او اظهار کرد: ۱۶ روستا با حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت که ۳۶ شهید تقدیم انقلاب کردند با ساخت سد زیر آب می‌روند. مجریان سد خرسان ۳ می‌خواهند ما را با زور از زادگاهمان جابه‌جا کنند که اصلاً درست نیست و تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام علی فتح میرمحمدی، نیز یکی از اهالی این دهستان به خبرنگاران گفت: طبق نظر کارشناسان محیط‌زیست درصورتی‌که سد احداث و ساخته شود، رطوبت بالا می‌رود و هوا گرم می‌شود.

او افزود: خسارت سد خرسان ۳ نه‌تنها متوجه دهستان سادات محمودی و شهرستان دنا و یاسوج است؛ بلکه کل استان کهگیلویه و بویراحمد با احداث این سد دچار خسارت می‌شوند. دهستان سادات محمودی با ساخت این سد زیر آب می‌رود، مهاجرت اجباری خواهند کرد، حاشیه‌نشین می‌شوند و معضلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.

میرمحمدی که مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بود، اظهار کرد: باتوجه‌به تبعات جبران‌ناپذیر سد خرسان ۳ از مسئولان می‌خواهیم که جلوی احداث این سد را بگیرند و نام نیکی از خود بجا بگذارند.

با ساخت این سد مردم دهستان سادات محمودی حدود ۱۲ هزار نفر آواره می‌شوند. مجریان سد خرسان ۳ بنا داشتند که دو شهرک پنج‌هزارنفری برای انتقال و جابه‌جایی مردم منطقه بسازند چه شد و کجا ساختند؟ قرار بود ۱۷۰۰ هکتار درخت‌کاری برای جبران خسارات وارده به جنگل‌ها و طبیعت اجرا شود اما کاشته نشد.

او تأکید کرد: این سد پس از ۲۰ سال حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت، چه لزومی به ساخت این سد وجود دارد البته مسئولان و متولیان امر تا دیر نشده جلوی این سد را بگیرند.

در ادامه این تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی و فعالان زیست‌محیطی به نمایندگی شکواییه‌ای را تقدیم مسئولان قضایی این مجتمع کردند که با حضور مسئولان متولی و مربوطه از جمله محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئول اجرای سد خرسان ۳ بررسی و رسیدگی شد. گفتنی است که مسئولان و متولیان امر می‌توانند با تشکیل تیم‌های کارشناسی با حضور دستگاه‌های متولی و مربوطه به‌صورت تخصصی مسئله احداث سد خرسان ۳ را مورد بررسی قرار دهند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر