پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابلاغ ثبت بافت 10 روستای منطقه هورامان از سوی معاون رئیس جمهور صادر شد

ابلاغ ثبت بافت 10 روستای منطقه هورامان از سوی معاون رئیس جمهور صادر شد





۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌هایی به استاندار کردستان مراتب ثبت بافت و منظر 10 روستای منطقه هورامان را ابلاغ کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، در نامه های علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به بهمن مراد‌نیا استاندار کردستان آمده است: «در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت آثار فرهنگی‌تاریخی “بافت و منظر فرهنگی روستاهای وصی سفلی، وصی علیا، شیان، ژان، تخته، حلوان، گلین، دولاب، بزلانه و هشمیز” واقع در استان کردستان، شهرستان سنندج که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره های ” 31983، 31986، 31978، 31980، 31979، 31984، 31982، 31981، 31987 و 31985 ” مورخ 16/12/1396 در فهرست آثار ملی ایران به ‌ثبت رسیده اند، ابلاغ می‌گردد.
بنا بر این ابلاغیه بافت تاریخی این روستاها تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
این امر پس از چند ماه تلاش کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی هورامان و همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به نتیجه رسید. ثبت ملی این روستاها منجر به معرفی هرچه بیشتر کردستان و نیز توسعه زیر ساخت های هورامان خواهد شد. با ثبت ملی این روستاها مسیر ثبت جهانی هورامان تسریع می گردد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *