پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تأیید یک سند پرحاشیه

با وجود انتقادها، سند ملی سینما در آخرین جلسۀ شورای هنر دولت سیزدهم، تصویب شد

تأیید یک سند پرحاشیه





تأیید یک سند پرحاشیه

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴

|پیام ما| هشتم مردادماه بود که در جلسۀ شورای هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دربارۀ سند ملی خانۀ سینما صحبت شد و وزیر ارشاد هم از خانۀ سینما خواست که همراهی کند تا در نهایت سند آمادۀ تصویب شود. حدود یک هفته پس از آن، خانۀ سینما توضیحاتی را دراین‌باره ارائه داد و به این سند انتقاد کرد. اما در نهایت دیروز در آخرین جلسۀ شورای هنر دولت سیزدهم، این سند به تصویب رسید.

در نامۀ خانۀ سینما آمده بود که پیش‌نویس سند تنظیم‌شده، برخلاف نامش فاقد مؤلفه‌های یک سند ملی است؛ چرا که برای تنظیم چنین سندی، رعایت مؤلفه‌های زیر ضروری به نظر می‌رسد: «سند ملی به‌معنای تنظیم چشم‌انداز با تحولات انسانی و فناوری با رویکرد تنظیم‌گری ملی و نه صرفاً حکومتی است. سند ملی یعنی باور و اعتماد به مسئولیت‌پذیری شهروندان و در این بخش یعنی باور به هنرمندان و نه تعبیۀ ابزار بیش‌کنترلی و اعمال نظارت پیشینی. سند ملی دربردارندۀ گزاره‌های تسهیل‌گری و مشوق خلاقیت و نوآوری است و نه انباشت احکام محدودیت‌ساز و تحکمی. سند ملی را با اشتراک آراء صاحب‌نظران و نمایندگان نهاد صنفی مردمی آن عرصه تنظیم می‌کنند نه صرفاً با کارشناسان اداری.»

همان‌طور که سند موسیقی پس از تصویب با انتقادهایی چون نبودِ نظرات کارشناسی مواجه شد، به نظر می‌رسد چنین نقدی به سند ملی سینما وارد است و باید دید که مفاد دقیق این سند قرار است چه باشد.

خانۀ سینما ضمن مخالفت با کلیات این سند، یادآور شده بود که این‌طور از پیش‌نویس سند برمی‌آید که تنظیم‌کنندگان کوشیده‌‌اند تا به هرچه «دولتی‌ترکردن» سینما دست یابند. آن‌ها همچنین نوشته بودند که تفویض تصویب مقررات و ضوابط و آیین‌نامه‌های فیلم‌سازی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که مأموریت آن نه تقنین و تصویب مقررات و آیین‌نامه، بلکه سیاست‌گذاری و تنظیم اسناد بالادستی است، نشان از ناآگاهی از بدیهیات حقوقی و بسته‌ترکردن امکان تغییر مقررات براساس مقتضیات معاصر است.
خانۀ سینما در این نامه نوشت که به نظر می‌رسد در متن پیشنهادی، تنظیم‌کنندگان به‌عمد کوشیده‌اند تا از جایگاه قانونی جامعۀ اصناف سینمای ایران (خانۀ سینما)، به‌منظور گریز از هرگونه مشارکت و پاسخگویی، چشم‌پوشی کنند.

چند روز قبل از این بیانیه هم، «محمدمهدی عسگرپور» رئیس هیئت‌مدیرۀ خانۀ سینما، در توییتی نوشته بود: «اصرار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد برای تصویب سند ملی، با اشکالات بسیار مهم و ضربه‌زننده به سینما در روزهای پایانی کارشان، نه‌تنها خدمت به سینما نیست، بلکه بسیار ناشایست است.»
اما دیروز بیست‌ودوم مردادماه، در یکصدوهفتمین جلسۀ شورای هنر، سند سینما به تصویب اعضا رسید. به گزارش روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین در این جلسه «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از تصویب این سند و ضوابط حاکم‌ بر بازار هنرهای تجسمی گفت: «به‌دلیل تبعات شفاف‌نبودن چارچوب‌های فرهنگی، هنری و مشکلات فراوانی که برای اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد شده بود، تدوین اسناد مختلف را در دستور کار قرار دادیم.» او همچنین با بیان اینکه در این مدت تلاش شده ابهام در تکالیف و مسئولیت‌ها را که مشکلات فراوانی ایجاد کرده بود، حل شوند، به لغو یا برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد: «به‌دلیل ابهام در مسئولیت‌ها، دستگاه‌های مختلفی به موضوع ورود می‌کردند که همۀ این مشکلات به‌واسطۀ تصویب سند موسیقی، یک‌بار برای همیشه حل شد.»
او دربارۀ تصویب سیاست و ضوابط حاکم بر بازار هنر نیز توضیح داد: «الزام دستگاه‌های اجرایی به خرید منظم آثار هنری و شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی در به کارگیری نمادهای هنری و مجسمه‌ها و سردیس‌ها در طرح‌های مهم عمرانی، به‌نوعی قدردانی و سپاسگزاری عملی وزارت فرهنگ و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از هنرمندان این عرصه است.»
اما همان‌طور که سند موسیقی پس از تصویب با انتقادهایی چون نبودِ نظرات کارشناسی مواجه شد، به نظر می‌رسد چنین نقدی به سند ملی سینما وارد است و باید دید که مفاد دقیق این سند قرار است چه باشد.

 

مخالفت خانه سینما با «پیش‌نویس سند ملی سینما»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر