پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیاست مبهم در برابر مهاجران

یک کارشناس به «پیام ما» می گوید ایران نیازمند تدوین برنامه‌ای روشن برای مهاجرپذیری است

سیاست مبهم در برابر مهاجران

اقدام به رد مرز «کبری غلامی» پژوهشگر اجتماعی افغانستانی ساکن ایران نگرانی فعالان اجتماعی را در پی داشته است





سیاست مبهم در برابر مهاجران

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۱

|پیام ما| ایران سالهاست که میزبانی گشاده‌رو برای مهاجران افغانستانی بوده است. مردمی که به دلیل جنگ‌های داخلی در این کشور و ناامنی و مشکلات اقتصادی، جز مهاجرات به دیگر کشورها، راهی نداشته‌اند. حضور مهاجران افغانستانی در ایران همواره با موافقان و منتقدانی همراه بوده است اما دایره این انتقادها هیچگاه آنقدر شدت نگرفته بود که منجر به «مهاجر هراسی» یا «مهاجرستیزی» شود. نقش فعالان نیروی کار افغانستانی ها در صنعت ساختمان و کشاورزی در ایران به خصوص در دههٔ ۷۰ و ۸۰ شمسی نشان داد که اساسا در دوره بازسازی پس از جنگ امکان اجرای بسیاری از پروژه‌ها بدون حضور آنها ممکن نبود.

نکته‌ای که سال‌ها پیش «یوسف اباذری» استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران هم در نقد گفتمان مهاجرستیزی به آن اشاره کرده بود.  به جز این، تعاملات فرهنگی، زبان مشترک و همسایگی عواملی بودند که جنس حضور مهاجران افغانستانی در ایران را از حضور دیگر مهاجران تمیز می‌دادند. با این‌حال در ماه‌های اخیر باز هم شاهد نوعی از مهاجرستیزی در کشور هستیم. البته در این میان دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌ای هم وجود دارد که بر لزوم شناسایی جامعه مهاجران و طراحی سیاست‌های چندلایه دربارهٔ آنان تاکید دارد اما در سوی دیگر و به بهانه‌های مختلف در برهه‌های زمانی مختلف رویکردی تماما مهاجرستیزانه در فضای رسانه‌ای تقویت می‌شود که از اساس منکر واقعیتی به نام مهاجران است. 

«قمر تکاوران»، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق مهاجران: «ما در ماه‌های اخیر با مهاجر هراسی روبرو نیستیم بلکه با نوهی مهاجرستیزی مواجه شده‌ایم. هم این موج و هم موج‌های قبلی از یک هیاهوی رسانه‌ای آغاز شد. به نظر می‌رسد انتشار خبرهایی دربارهٔ بروز جرم از سوی برخی مهاجران به شکل‌گیری این موج‌ها دامن می‌زند.»

در تازه‌ترین اتفاق در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «کبری غلامی» فعال اجتماعی و دانش آموختهٔ علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا که جزو مهاجران قانونی در کشور بوده در وضعیت نامعلومی بسر می‌برد و این خطر وجود دارد که رد مرز شود. «قمر تکاوران»، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق مهاجران،  در تحلیل این وضعیت به «پیام ما» می‌گوید: «ما در ماه‌های اخیر با مهاجر هراسی روبرو نیستیم بلکه با نوهی مهاجرستیزی مواجه شده‌ایم. هم این موج و هم موج‌های قبلی از یک هیاهوی رسانه‌ای آغاز شد. به نظر می‌رسد انتشار خبرهایی دربارهٔ بروز جرم از سوی برخی مهاجران به شکل‌گیری این موج‌ها دامن می‌زند.» این در حالی است که به گفتهٔ «تکاوران» آمار جرایم صورت گرفته از سوی مهاجران به نسبت جمعیت، از آمار جرایم صورت گرفته سوی از سوی ایرانیان به نسبت جمعیت، کمتر است. یعنی همه مهاجران مجرم نیستند.

 

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه باید جامعه مهاجران به عنوان یک واقعیت پذیرفته شود و بعد دربارهٔ آنها سیاست‌های واقع‌بینانه در پیش گرفته شود از برخورد غیرقانونی با مهاجران قانونی انتقاد می‌کند: «وقتی افرادی مثل کبری غلامی اقامت قانونی دارند عملا رد مرز آنان غیرقانونی است. از سوی دیگر مساله این است که یک زن پژوهشگر فعال اجتماعی را به سوی طالبان رانده می‌شود که بسیار عمل خطرناکی است و با موازین حقوق بشر و کنوانسیون‌های پناهندگی هم در تناقض قرار دارد. اینکه هر مهاجری را چه قانونی و چه غیرقانونی رد مرز کنیم از اساس سیاست نادرستی است.»

 

 به گفتهٔ تکاوران حتی مفهوم مهاجرغیرقانونی هم روشن نیست: «بستگی غیرقانونی را چه چیزی تعریف کنیم. ما در کشور ساز‌و‌کار مشخص پذیرش پناهجویی یا اقامت نداریم. کسی ۴۰ سال است در کشور ما زندگی می‌کند الان بر اساس یک اتفاق از یک شهر به یک شهر جابه‌جا شده و غیرقانونی تلقی می‌شود. بسیاری از کسانی که در این کشور به دنیا آمده‌اند هم مدرک ندارند. یا کسی که ویزا داشته به هر دلیلی ویزایش تمدید نشده است. بنابراین تفکیک درستی نمی‌توانیم قائل شویم.» این پژوهشگر بر این نظر است که قبل از هر چیز باید دربارهٔ این مفاهیم در کشور صحبت کنیم و بتوانیم این مرز را روشن کنیم. او در عین حال اقدام وزارت کشور برای طراحی سیاستی یکپارچه و دقیق دربارهٔ حضور مهاجران مستلزم انجام طرحی دقیق و بزرگ می داند که فعلا اجرای آن دور از ذهن است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

چند زن در فهرست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور قرار خواهند داشت؟

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

پرسنل بیمارستان «تهران کلینیک» از نیمه‌فعال‌شدن این مرکز درمانی می‌گویند

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

انفعال در برابر شیوع خودکشی در بین نوجوانان

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی

کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مدارس دولتی عادی هنگام ثبت‌نام حق دریافت پول ندارند

مدارس دولتی عادی هنگام ثبت‌نام حق دریافت پول ندارند

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر