پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیشترین شکایات مردم از کدام دستگاه‌هاست؟

بیشترین شکایات مردم از کدام دستگاه‌هاست؟





بیشترین شکایات مردم از کدام دستگاه‌هاست؟

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷

رئیس دیوان عدالت اداری از ابطال ۳۳۹ مصوبه دولتی و نهاد‌های حاکمیتی در سال ۱۴۰۲ با رای دیوان عدالت اداری خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۳۹ مصوبه دولتی و نهاد‌های حاکمیتی به علت مغایرت با شرع، قانون و یا خروج از اختیارات ابطال شده است. بخش عمده‌ای از موارد مربوط به مصوبات شورا‌های اسلامی شهر‌ها بوده است. حدود ۳۰ درصد از این موارد نیز مربوط به آیین‌نامه‌ها و مصوبات دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی کشور بود.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایت در دیوان عدالت از کدام دستگاه‌ها است؟ گفت: دستگاه‌ها به‌تناسب موضوع و یا جمعیتی که دارند در این زمینه وضعیت متناسب با خودشان را دارند. از لحاظ موضوعی تا به امروز بیشترین شکایت‌ها در ارتباط با تبدیل وضعیت ایثارگران بود؛ ولی به لحاظ جمعیت بیشترین شکایت از تصمیمات مرتبط با حوزه کار و تأمین اجتماعی است. سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ اینکه جمعیت قابل‌توجهی از افراد جامعه تحت پوشش این سازمان هستند، بیشترین شکایت ما در این حوزه مربوط به تصمیمات و اقدامات این سازمان است. در حوزه مسائل شهری هم تبعاً شهرداری‌ها در صدر شکایات هستند و عمده مطالب نیز در این زمینه به کمیسیون ماده ۱۰۰ اختصاص دارد. کمیسیون ماده ۹۹ و ماده ۷۷ نیز بخش عمده‌ای از شکایات علیه شهرداری‌ها را تشکیل می‌دهند. بخشی از این شکایات نیز مربوط به خود شهرداری‌ها و تحت عنوان الزام به صدور پروانه است. از بخش‌های دیگر نیز از جمله سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نیز شکایاتی شده است، اما عمده شکایات مربوط به دستگاه‌ها پیش گفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری در رابطه به زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری نیز، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ در شعب بدوی میانگین زمان رسیدگی ما به پرونده‌ها ۱۲۵ روز بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۲۱ روز کاهش یافت. در شعب تجدیدنظر نیز میانگین رسیدگی‌ها از ۱۱۱ روز در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ روز در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر