پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوش مصنوعی به کمک افراد نابینا می‌آید

هوش مصنوعی به کمک افراد نابینا می‌آید





هوش مصنوعی به کمک افراد نابینا می‌آید

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۹

یک سگ رباتیک چینی در حال آزمایش است تا بتواند روزی به افراد دارای اختلال بینایی کمک کند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، این سگ رباتیک که در حال حاضر آزمایش‌های میدانی آن در حال انجام است، می‌تواند از طریق دوربین‌ها و حسگرهای خود در محیط فیزیکی حرکت کند، سیگنال‌های چراغ راهنمایی را نیز تشخیص دهد.

 

به نقل از رویترز، این سگ تقریبا ابعادی مشابه یک بولداگ انگلیسی دارد و با فناوری هوش مصنوعی که در تشخیص صدا، قابلیت‌های برنامه‌ریزی مسیر و شناسایی چراغ راهنمایی تجهیز شده است، کار می‌کند و می‌تواند با گوش دادن و صحبت کردن با یک اپراتور کم بینا با فرد ارتباط برقرار کند. همچنین دارای شش پا است که به گفته محققان به آن کمک می‌کند تا نرم و با حداکثر ثبات راه برود.

 

پروفسور گائو فنگ (Gao Feng)، سرپرست گروه تحقیقاتی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه جیائو تونگ در شانگهای می‌گوید: وقتی سه پای ربات بلند می‌شوند، هنوز سه پای دیگر وجود دارد. این شکل پایدارترین شکل است.

 

زوج متاهل «لی فی» ۴۱ ساله و «ژو سیبین» ۴۲ ساله از جمله افراد کم‌بینایی هستند که به تیم دانشگاه جیائو تانگ کمک می‌کنند تا این ربات را با استفاده از دستورات به زبان چینی آزمایش کنند.

 

لی کاملا نابینا است و ژو فقط کمی می‌بیند و معمولا از عصا برای رفت و آمد استفاده می‌کند.

 

لی می‌گوید: اگر این سگ راهنمای رباتیک وارد بازار شود و من بتوانم از آن استفاده کنم، حداقل می‌تواند برخی از مشکلات من را در سفر به تنهایی حل کند. به عنوان مثال، در حال حاضر اگر من بخواهم به محل کار، بیمارستان یا سوپرمارکت بروم نمی‌توانم به تنهایی بیرون بروم و باید با خانواده همراه شوم.

 

سگ‌های رباتیک راهنما در کشورهای دیگر از جمله استرالیا و بریتانیا در حال توسعه هستند، اما چین کمبود شدید سگ‌های راهنمای سنتی را دارد.

 

گائو می‌گوید: در چین بیش از ۴۰۰ سگ راهنما برای تقریبا ۲۰ میلیون فرد نابینا وجود دارد. تولید سگ‌های رباتیک راهنما می‌تواند به طور ویژه در یک مرکز تولیدی بزرگ مانند چین افزایش یابد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر