پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاک، به‌عنوان ماده خام

بعضی از خانه‌های آمریکای لاتین با منابع محلی ساخته می‌شوند

خاک، به‌عنوان ماده خام





خاک، به‌عنوان ماده خام

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۴

«تبدیل مواد خام از خاک به ساختمان»؛ این ایده‌ای است که بسیاری از معماران آمریکای لاتین از آن استقبال می‌کنند و نشان می‌دهد که کمبود منابع اگرچه می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما همچنین فرصتی مناسب برای خلاق‌بودن است. استفاده از مواد استخراج‌شده از خاک محلی هدفی دوگانه دارد. در یکسری از مناطق، استفاده از مواد محلی است زیرا مواد صنعتی مانند بتن و فولاد گران تمام می‌شود. همچنین اغلب به حمل‌و‌نقل در مسافت‌های طولانی نیاز دارند و به هزینه آنها می‌افزاید. از نظر محیط زیستی، استفاده از منابع محلی، نیازهای حمل‌و‌نقل و انتشار کربن را کاهش می‌دهد که در نوع خود تلاشی برای پایداری است.

در آمریکای لاتین، استفاده از مصالح خاک در دسترس محلی، امکانات معماری را محدود نمی‌کند. در عوض منجر به پروژه‌هایی می‌شود که به طور خلاقانه از مواد اولیه استفاده می‌کنند. در مناطق مختلف دو ماده طبیعی «سنگ» و «خاک» به‌عنوان عناصر طبیعی در پروژه‌های مسکونی به‌کار می‌روند. این مواد خام رنگ‌ها و بافت‌های متمایزی را به نمایش می‌گذارند که به‌نوعی ترکیب آنها، شکلی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. دیدن این خانه‌ها به‌نوعی ما را وادار می‌کنند تا ویژگی‌های زمین‌شناسی آنها را در نظر بگیریم. آنها نشان می‌دهند که چگونه استفاده از مصالح موجود می‌تواند منجر به معماری‌های نوآورانه‌ای شود که روایت معماری منطقه را بازتعریف می‌کنند.
آمریکای لاتین دارای سنت غنی از ساخت‌وسازهای سنگی است که قدمت آن به تمدن‌های باستانی باز می‌گردد و تا به امروز پایدار است. در مناطق پر از سنگ، مانند مناطق کوهستانی یا آتشفشانی، این ماده به یک منبع ساختمانی مهم تبدیل می‌شود که به طور گسترده در مراحل مختلف ساختمان از جمله بتن، دیوارها، نرده‌ها و روکش‌ها به کار می‌رود. طیف متنوعی از سنگ‌های منطقه، از جمله سنگ‌های آتشفشانی، آهکی، ماسه‌سنگ منعکس‌کننده ویژگی‌های زمین‌شناسی و فرهنگی محلی است.

 

معماری سنگ

 

در رابطه با استفاده از خاک نیز مانند سنگ، معماری خاکی در آمریکای لاتین برای قرن‌ها یک رویه رایج بوده است که تحت تأثیر سنت‌های بومی پیش از کلمبیا و بعداً از سوی استعمارگران اروپایی قرار گرفته است. این در حالی است که زمانی سازه‌های خاکی به اشتباه شکننده و ناپایدار در نظر گرفته می‌شدند، اما اکنون مهم قابل‌قبول شناخته می‌شوند.

 

 

معماری با خاک

 

*این مطلب، خلاصه و ترجمه‌ای است از گزارشی با عنوان «Land as Raw Material» که در وب‌سایت مجله «archdaily» در ۲۲ می منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر