پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کتابی دربارهٔ تاریخ داستان‌نویسی استان همدان

کتابی دربارهٔ تاریخ داستان‌نویسی استان همدان





کتابی دربارهٔ تاریخ داستان‌نویسی استان همدان

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۴

کتاب «سرآغاز تاریخ ادبیات داستانی همدان، هفده داستان از نسل اول نویسندگان همدان» به‌زودی منتشر می‌شود.

«حسین زندی»، نویسندهٔ کتاب دربارهٔ آن می‌گوید در دو بخش تنظیم شده است: «بخش اول که نیمی از کتاب را در برمی‌گیرد، به سرآغاز تاریخ ادبیات داستانی استان همدان می‌پردازد. درواقع این بخش به آثار نویسندگان متولد پیش از دههٔ ۴۰ اختصاص دارد. در این بخش آثار و سبک نوشتاری و نثر نسل اول نویسندگان استان بررسی شده است و به نثرنویسی، ترجمه و وضعیت داستان‌نویسی و تاریخچهٔ داستان‌نویسی همدان می‌پردازد. در این کتاب تلاش شده است آثار نویسندگانی که متولد استان همدان بودند یا اینکه بیشتر عمر خود را در همدان گذرانده‌اند، شناسایی و معرفی کند.»

 

او با اشاره به بخش دوم کتاب سرآغاز تاریخ ادبیات داستانی همدان توضیح می‌دهد: «در بخش دوم کتاب نیز ۱۷ داستان از ۱۷ نویسندهٔ همدانی آمده است. متأسفانه تعدادی از این نویسندگان از دنیا رفته‌اند و برخی از آنها هرگز کتاب چاپ نکرده‌اند. دلیل انتخاب این آثار آشنایی خواننده با بضاعت نویسندگان همدان است. درواقع، در این بخش قرار است خواننده دربارهٔ داستان‌ها قضاوت کند.»

 

به‌گفتهٔ او، این مجموعه ادامه خواهد داشت و کتاب دوم این مجموعه به نویسندگان متولد ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ اختصاص دارد و جلد سوم نیز به آثار نویسندگان متولدین ۱۳۵۷ تا امروز می‌پردازد: «در اکثر استان‌ها چنین کتاب‌هایی چاپ شده است، اما در همدان تاکنون به‌صورت مستقل تاریخ ادبیات داستانی بررسی نشده است؛ در‌حالی‌که نخستین کسی که نوشتن داستان تاریخی را در ایران آغاز می‌کند، شیخ موسی نثری بود. تعدادی از نخستین مترجمان دوران معاصر از جمله فاضل‌خان گروسی و ناصرالملک نیز از همدان بودند، اما متأسفانه ما نتوانستیم به‌درستی داشته‌های خود را معرفی کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر