پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر پوسترهای جشنواره «کن» در سال‌های اخیر

مروری بر پوسترهای جشنواره «کن» در سال‌های اخیر





مروری بر پوسترهای جشنواره «کن» در سال‌های اخیر

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵

تصویر پوستر امسال جشنواره فیلم «کن» صحنه‌ای از فیلم کلاسیک ژاپنی «راپسودی در ماه اوت» است که سال ۱۹۹۱ خارج از بخش رقابتی این جشنواره به نمایش درآمد.

به گزارش پیام ما به نقل از «هالیوود ریپورتر»، جشنواره کن تمایل دارد تداعی‌کننده تاریخ سینما در پوستر رسمی خود باشد و امسال نیز از این قاعده مستثنی نشده است؛ صحنه‌ای از فیلم «راپسودی در ماه اوت»، فیلمی کلاسیک ساخته «آکیرا کوروساوا»ی فقید، پوستر امسال جشنواره را به خود اختصاص داده است. این فیلم درباره مادربزرگی است که قربانی بمباران ناکازاکی شده است. 

چند روز پیش، «کن» اعلام کرد که جایزه نخل طلای افتخاری امسال را به استودیو «جیبلی» سازنده انیمیشن‌های مشهور ژاپنی اهدا می‌کند و برای نخستین‌بار بزرگترین جایزه خود را به یک شرکت اهدا کرد.

ریاست هیات داوران امسال با «گرتا گرویگ»، کارگردان فیلم «باربی» است و هفتادوهفتمین جشنواره کن کارش را از ۱۴ می (۲۵ اردیبهشت) با فیلم «دومین پرده» کوئنتین دوپیو با بازی لئا سیدو و وینسنت لیندون آغاز می‌کند و تا ۲۴ می (۵ خرداد) ادامه دارد.

در ادامه پوستر سال‌های گذشته کن را مرور می‌کنیم:

سال گذشته جشنواره فیلم کن از پوستر هفتاد‌وششمین دوره خود با تصویری از «کاترین دنو»، نماد سینمای گالی فرانسه رونمایی کرد. این عکس سیاه و سفید، تصویری از این بازیگر را در فیلم «ضربان قلب» (La Chamade) به کارگردانی «آلن کاوالیه» را نشان می‌داد.

پوستر سال 2023
پوستر سال 2023

 

در سال ۲۰۲۲ این جشنواره با ادای احترام به فیلم «نمایش ترومن» ساخته «پیتر ویر» و با بازی «جیم کری» رونمایی شد. در بیانیه جشنواره «کن» درباره پوستر هفتاد‌وپنجمین دوره فستیوال آمده بود: «درست همانگونه که ترومن به‌یادماندنی که توسط جیم کری تجسم پیدا کرد و با انگشتانش افق را نشان داد، جشنواره فیلم کن نیز ماهیت افراطی جهان از بحران آب‌وهوا و بلایای انسانی گرفته تا جنگ‌های مسلحانه را برای درک دوباره نشانه گرفته است…»

پوستر سال 2022
پوستر سال 2022

 

پوستر جشنواره کن در ۲۰۲۱ با ادای احترام به «اسپایک لی» رونمایی شده بود. اسپایک لی رئیس هیات داوران آن دوره بود. درباره انتخاب این پوستر گفته شده که تصویر او با نگاهی کنجکاو بر نخل‌ها، ساحل کن و صفحه‌نقره‌ای همه مانند صفحه‌ای سفید بر این پوستر نقش بسته و نگاه کنجکاو لی یادآور این است که او از فیلم‌های بخش رقابتی اصلی استقبال می‌کند. اسپایک لی نخستین چهره سیاهپوستی بود که برای داوری بخش اصلی جشنواره کن انتخاب شده بود.

پوستر سال 2021
پوستر سال 2021

 

در ادامه تعدادی از پوستر‌های این جشنواره را در دهه 90 میلادی می‌بینیم:

 

پوستر قدیمی

 

پوستر قدیمی2

 

پوستر قدیمی 3

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر