در خانه پدری «جلال آلاحمد»
پسماندهای تولید کفش به آثار هنری تبدیل شدند
۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۰۴
کارگاه پسماند شهری محله سنگلج به منظور پویاسازی فرهنگی اجتماعی و محیط زیستی در فضای عمومی شهری برای معماران، طراحان و هنرمندان علاقهمند به محیط زیست در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فروردینماه در خانه پدری جلال آل احمد برگزار شد.
به گزارش «پیام ما» به نقل از ایسنا، این کارگاه محلی که در دو روز برای شناخت ایدهپردازی، طراحی گروهی و چیدمان شهری با استفاده از پسماند تولید کفش در محله سنگلج تهران برگزار شد، با اعطای مدرک از طرف ایکوم ایران (کمیته ملی موزهها) همراه بود.
«محبوبه کاظمی دولابی» که توسعهگر فرهنگی و بهرهبردار خانه پدری جلال آل احمد است، گفت: زمانی که این بنا را از صندوق احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی و فرهنگی تحویل گرفتم، پر از زباله و پسماندهای کفش بود. در آن زمان این خانه محل تفکیک زباله بود و برای آغاز مرمت بنا ناچار بودیم تا محل را پاکسازی کنیم و نخالههای زیادی را که چندین کامیون میشد بیرون ریختیم.
او ادامه داد: با توجه به زحمت زیادی که برای خروج زبالهها از این بنا کشیده شد از همان زمان توجهمان به حوزه بازیافت و توسعه پایدار شهری و محیط زیست جلب شد. در واقع این رویداد و برگزاری کارگاه پسماند شهری محله سنگلج، تولدی دوباره برای محل است تا بتوانیم بار دیگر توجه مسئولان شهری را به این منطقه فرهنگی جلب کنیم.
«سید احمد محیط طباطبایی»، رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزهها) نیز با اشاره به تعریف جدید موزهها در دنیای امروز، گفت: موزهها در تعاریف جدید نهادهایی هستند که باید به معضلات و مشکلات اجتماعی مخاطبان پاسخ دهند. تشکیل موزهای در خانه پدری جلال آل احمد جدا و خارج از این مهم نمیتواند باشد. از این رو به همت اعضای کمیته ملی موزههای ایران و سایر همکاران، برنامهای با کمک و پشتیبانی مجموعه خانه پدری جلال آل احمد شکل گرفت و برگزار شد تا یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات این محله را مورد توجه قرار دهد؛ چراکه سالهاست این محله به مکانی برای تولید کفش تبدیل شده و ضایعات تولیدی چرم همواره معضلاتی را برای مردم محل ایجاد کردهاند.
او افزود: بخش عمده ضایعات و دورریزهای چرم بهعنوان زباله در این منطقه انباشت میشود. به عبارتی میتوان گفت کارگاه پسماند شهری محله سنگلج جامعه محلی و جامعه هنری را رودرروی یکدیگر قرار داده و طی ۲۴ ساعت شاهد رفتار بسیار موثر هنری در ارتباط با این موضوع بودیم و نمونههای مختلفی از رفتارهای محیط زیستی و معضلات این مهم در معرض دید مخاطب قرار گرفت. به این ترتیب میتوان گفت که در ارتباط با محور پایداری شاهد رفتاری بسیار منسجم و بهروز در این کارگاه بودیم که با محوریت خانه پدری جلال آل احمد برگزار شد.
رییس ایکوم ایران تاکید کرد: نتایج حاصل از این کارگاه نه تنها در قالب تکثیر موضوع که به صورت هنر ارائه شد، بلکه با تاکید بر لزوم تغییر و خروج مراکز دباغی از محل همراه بود. نباید فراموش کرد مواردی مانند دباغی چرم باید از منطقه خارج شود؛ چراکه جایی در مناطق شهری برای این بخش وجود ندارد.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
مرمت و بازسازی «خانه شهر» کرمان به کجا میرسد؟
مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت میکارند
محیط زیست کرمان: غازهای وحشی تلف شده در رفسنجان نمونهگیری میشود
آخرین وضعیت سفر در تعطیلات ۲۲ بهمن
ترافیک سنگین در قشم و گیلان و کمبود جا در بوشهر
۲۷ روز پس از حمله تروریستی کرمان
تعداد مجروحان بستری در بیمارستان به ۷ نفر رسید
شهادت نازنین آچکزهی یکی دیگر از مجروحان حادثه کرمان
۱۷ روز بعد از حادثه تروریستی کرمان
ترکشهایی که امکان خارج کردن آنها نیست
افزایش ۲۶ درصدی مرگهای منتسب به آلودگی هوا در ۱۴۰۱
۲۵ مجروح حادثه تروریستی کرمان همچنان بستریاند
وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید