پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمع‌آوری می‌شود

اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمع‌آوری می‌شود





اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمع‌آوری می‌شود

۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴

بر اساس اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، طاهری گفت: کلیه فرآورده‌های پخت‌وپز گاز سوز خانگی (اجاق‌گاز) دارای نشان استاندارد، باید دارای ترموکوپل (وسیله نظارت بر شعله) باشند و نصب ترموکوپل بر روی تمامی انواع اجاق‌گاز (انواع اجاق‌گاز رو میزی، اجاق‌گاز فردار و اجاق گاز ساده یا طرح فر) الزامی و تولید اجاق‌گاز بدون ترموکوپل ممنوع است.

به گزارش پیام ما به نقل از خبرگزاری مهر او ادامه داد: ترموکوپل وسیله‌ای است که در کنار فندک هر شعله نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن قطع جریان گاز در موقع نبود شعله است.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اهمیت وجود ترموکوپل در وسایل گازسوز و خطرات ناشی از عدم نصب آن، به مصرف‌کنندگان توصیه کرد: از خرید اجاق‌گازهای غیراستاندارد و فاقد ترموکوپل خودداری کنند.

این مقام مسؤول با تاکید بر الزام تولیدکنندگان بر درج کد ۱۰ رقمی ذیل نشان استاندارد بر روی محصولات خود، یادآور شد: مصرف‌کنندگان جهت اطمینان از اصالت نشان استاندارد، می‌توانند این کد ۱۰ رقمی را به شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.

طاهری افزود: تولیدکنندگان اجاق‌گاز موظف به نصب برچسب رتبه‌بندی مصرف انرژی بر روی کالا و همچنین بسته‌بندی آن می‌باشند. همچنین مطابق ماده ۱۵ قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد» تولید، توزیع، تمرکز و فروش کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون علامت استاندارد یا تأیید سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع بوده و کالاهای فاقد علامت استاندارد یا مغایر با الزامات استاندارد، توقیف و با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود.

گفتنی است، در استان تهران، ۶۸ واحد تولیدکننده اجاق‌گاز با پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر از این اداره‌کل فعالیت دارند.

دنیای حرارت: ترموکوپل‌ها که با نام گرماجفت هم شناخته می‌شوند، نوعی حسگر مورد استفاده برای سنجش دما هستند که اساس کار آن‌ها بر مبنای اثر ترموالکتریکی صورت می‌گیرد. این وسیله با یک ساختار ساده الکتریکی و با کمک پدیده‌های فیزیکی اثبات شده، می‌تواند برای اندازه‌گیری و تشخیص دما به کار رود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *