پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان بلوچستان به پاکستان ارسال شد

رئیس جمهوری دو هفته پس از سیل اعلام کرد

کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان بلوچستان به پاکستان ارسال شد

این گفتهٔ رئیس‌جمهوری درحالی‌است که شهروندان زیادی در شهرها و روستاهای سیل‌زدهٔ این منطقه هنوز در فهرست امداد و کمک کالایی قرار نگرفته‌اند





کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان بلوچستان به پاکستان ارسال شد

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۲۱

از زمان وقوع سیلاب در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، گزارش‌های میدانی و تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از کمبود امکانات امدادرسانی و نیاز بالا به کمک‌های مردمی و دولتی حکایت می‌کرد. بررسی‌های «پیام ما» طی این روزها، مؤید جاماندگی روستاهای زیادی از کاروان امداد و کمک‌رسانی بوده است. بااین‌حال، رئیس‌جمهوری در اظهارنظری عجیب اعلام کرده است به‌دلیل زیاد بودن کمک‌ها به منطقهٔ سیستان‌و‌بلوچستان و با حرکت داوطلبانه‌ای از سوی مردم، کمک‌ها به پاکستان ارسال شده است. این اظهارنظر در‌حالی‌که درست یک روز پیش از تنظیم این گزارش گفت‌وگوهای مردمی با سیل‌ز‌دگان نشان می‌داد تعداد زیادی از خانواده‌های سیل‌زده هنوز در انتظار کمک هستند. حدود ۲۵۰ روستا در این منطقه در آمار خسارت سیل اعلام شده‌اند، اما در آمار امدادرسانی جایی نداشتند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در خبری که عجیب به‌نظر می‌رسد به‌نقل از «سید ابراهیم رئیسی» گفته است که بخشی از کمک‌های شهروندان سیستان‌وبلوچستان به پاکستان روانه شده است. این گفته‌ها درحالی‌است که از روز نخست پس از سیلاب شهروندان متأثر از این حادثه از کمبود امکانات گلایه کرده‌اند و هر روز فهرست جدیدی از اقلام موردنیاز مناطق سیل‌زده منتشر می‌شود.

رئیس‌جمهوری: مردم سیستان‌وبلوچستان می‌گفتند بخشی از کمک‌ها را برای مردم پاکستان ارسال کردیم که وضعیتشان از ما بدتر است

رئیس‌جمهوری،  صبح یکشنبه در جشن «توانمندسازی صد هزار مددجوی کمیتهٔ امداد امام خمینی (ره)» گفته بود: «یکی کمیتهٔ امداد امام خمینی (ره) با توجه به سابقه و اعتبار خود کاملاً مورد اعتماد مردم است و با تکیه بر همین اعتبار و اعتماد توانسته فعالیت‌های خود را گسترش دهد و عمق ببخشد و فعالیت برپایهٔ توانمندسازی مددجویان یکی از بهترین کارهای این مجموعه است. مردم سیستان‌وبلوچستان می‌گفتند بخشی از کمک‌ها را برای مردم پاکستان ارسال کردیم که وضعیتشان از ما بدتر است. این کمیته در طول حیات مبارک خود منشأ برکات زیادی بوده است. اساساً مسئلهٔ کمک و امدادرسانی به دیگران در آموزه‌های دینی ما جزو برترین و بهترین امور شمرده شده است.»

 

خاطرهٔ عجیب از بازدید

رئیسی گفت: «در سفری که اخیراً برای بازدید از مناطق سیل‌زدهٔ سیستان‌وبلوچستان داشتم، برخی از مردم می‌گفتند که چون میزان خسارت واردشده به ما کمتر و کمک‌های ارسال‌شده نیز زیاد بود، بخشی از کمک‌ها را برای مردم آن‌سوی مرز، در پاکستان، ارسال کردیم که وضعیتشان از ما بدتر است. این گواه روح بزرگ و نگاه بلند مردمی است که در اوج بلا و سختی از کمک به همنوعان خود غافل نیستند. در ایام همه‌گیری کرونا نیز با وجود آنکه فروشگاه‌ها در کشورهایی که به‌اصطلاح توسعه‌یافته بودند، غارت شد، اما در جمهوری اسلامی ایران با تدبیر حکیمانهٔ رهبر معظم انقلاب اسلامی و راه‌اندازی پویش کمک‌های مؤمنانه، همهٔ مساجد و تعداد زیادی از مراکز عمومی و خانه‌های مردم تبدیل به پایگاه‌های کمک مؤمنانه شد.»

 

به‌گفتهٔ او، فراگیری پویش کمک مؤمنانه ناشی از روحیهٔ دگرخواهی مردم ایران در پرتو خداخواهی و بسیار ارزشمند است: «کمیتهٔ امداد امام خمینی (ره) با توجه به سابقه و اعتبار خود کاملاً مورد اعتماد مردم است و با تکیه بر همین اعتبار و اعتماد توانسته فعالیت‌های خود را گسترش دهد و عمق ببخشد و فعالیت برپایهٔ توانمندسازی مددجویان یکی از بهترین کارهای این مجموعه است.» این گفته‌ها درحالی‌است که حتی در اخبار رسمی امدادرسانی نیز نام ۲۵۰ روستای سیل‌زده وجود نداشت. بااین‌حال روز گذشته استاندار این استان نیز پایان امدادرسانی را اعلام کرده است. همچنین، در شرایطی که فقط حدود ۸۶ درصد از خسارت سیل سال ۱۴۰۰ جبران شده است، «محمد کرمی» گفته است: «برای جبران خسارت‌های سیل هیچگونه مشکلی در تأمین اعتبار وجود ندارد. انتظار بر این است ادارات و سازمان‌ها آمار درست ارائه کنند. کار بهسازی جاده‌ها در حوزهٔ راهداری شروع شده و تأکید بر این است کار‌ها اساسی انجام شود.»

 

خسارتِ پیشین جبران نشده

همچنین رئیس سازمان راهداری از برآورد آسیب بیش از دو هزار میلیارد تومانی به محورهای روستایی و راه‌های اصلی استان سیستان‌و‌بلوچستان در پی بارش‌های اخیر این استان خبر داده است.

وب‌سایت خبری این نهاد به‌نقل از «داریوش امانی» نوشت: «پیرو بازدید روز گذشته ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت، وضعیت محورهای استان بررسی و برآورد اولیهٔ خسارت و تأمین اعتبار انجام شد تا اقدامات اساسی انجام شود و مقداری از آلام مردم سیستان‌وبلوچستان کاسته شود. در پی هشدار هواشناسی، همکاران ما از همان دقایق ابتدایی بارش باران در محورهای مواصلاتی حضور فعال داشتند.»

بر اثر بارش‌های سیل‌آسای اخیر، نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب در بارش‌های اخیر جنوب استان سیستان‌وبلوچستان به دریا سرازیر شد

به‌گفتهٔ او، با توجه‌ به شدت خسارات، نیاز به اعزام کمک از استان‌های همجوار و استان‌های معین بود و در این راستا اکیپ‌هایی از استان‌های هرمزگان، کرمان و کرمان جنوب در شهرستان چابهار مستقر شدند و در حال حاضر در محورهای مختلف فعالیت می‌کنند و مشغول عملیات بازگشایی محورها هستند: «در برخی محورها به‌دلیل بالا بودن سطح آب و فروکش‌ نکردن، عملیات بازگشایی به‌تعویق‌افتاده که به‌محض فراهم‌شدن شرایط دراسرع‌وقت اقدام لازم انجام می‌شود.»

از سویی بنابر اعلام رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان‌و‌بلوچستان آخرین برآورد خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای اسفند امسال  ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

 

ایرنا به‌نقل از «سید محمدرضا سیدحسینی» نوشت: «عمده‌خسارتهای وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان گزارش شده است. بیشترین خسارت بارندگی سیل‌آسای اخیر به ۱۹ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم، شش هزار و ۱۵۵ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۶۰۵ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۷۶۰ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبور عسل، شش واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی ،۵۰۴ حلقه چاه کشاورزی و ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی وارد شده است.»

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان‌وبلوچستان همچنین تخریب ۱۷۶ رشته‌قنات،۳۰ هکتار اراضی تحت‌پوشش آبیاری تحت‌فشار، ۱۸۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۹۰کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، یک‌هزار و ۵۳۴ بندسار و سازهٔ آبخیزداری و ۴۴ باب استخر ذخیرهٔ آب را از دیگر خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی این استان اعلام کرده است: «خرید و ارسال ۲۰۰ تن کنسانتره و علوفهٔ دامی، توزیع ۳۵۰ تن آرد، توزیع بیش از ۱۲۰ هزار قرص نان، اعزام ۵۰ فروند قایق، ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، ۱۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک،۵۰ دستگاه کف‌کش، پنج خودرو مواد غذایی و پتو، تدارک ۲۰ تن بذر ماش و ۲۰ تن بذر سورگم را از اقدامات انجام‌شده طی این مدت عنوان کرد.

دو میلیارد مترمکعب آب در بارش‌های بلوچستان به دریا رفت
دولت برای تأمین آب شرب در استان سیستان‌وبلوچستان طرح‌های بسیاری از جمله استفاده از چاه‌های ژرف و آب‌شیرین‌کن و خطوط انتقال آب دریا برنامه‌ریزی کرده و برخی از این طرح‌ها از جمله طرح هزینه‌زای انتقال آب دریا در حال اجراست. با‌این‌حال، مشکلات مدیریت، کنترل و مهار سیلاب یک‌بار دیگر در سیلاب اخیر جنوب سیستان‌وبلوچستان خودش را نشان داد و تمام بارش را روانهٔ دریا کرد. بر اثر بارش‌های سیل‌آسای اخیر، نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب در بارش‌های اخیر جنوب استان سیستان‌وبلوچستان به دریا سرازیر شد. «محمدجواد عسکری» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت: «پیرو بارندگی‌های اخیر و خسارت‌های سنگین، نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب را در منطقه‌ای که کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی دارد، از دست دادیم که این امر نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. اجرای طرح آبخیزداری به‌صورت چاه‌نیمه‌ها حداقل در ۱۵منطقهٔ جنوب این استان باعث جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت مدیریت آب خواهد شد.» به‌گفتهٔ او، همهٔ امکانات باید در جهت مدیریت سیلاب و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی به‌کارگیری شود: «خوشبختانه از ابتدای وقوع سیلاب و مدیریت بحران همهٔ دستگاه‌های نظامی، انتظامی، خدمات‌رسان و امدادی پای کار آمدند. با توجه به اینکه این مناطق مستعد سیلاب است باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در سنوات آتی نیز دچار مشکل نشویم. باید خداوند متعال را برای بارش رحمت الهی در استان شکرگزار باشیم و همهٔ ظرفیت‌های خود را در جهت مدیریت سیلاب و ذخیره‌سازی آب‌ها به‌کار گیریم‌.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *