پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورزش برای صلح

دهمین رویداد روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح با عنوان «امتیازی به نفع مردم و سیاره» به امید تغییری اجتماعی به نفع ایجاد صلح جهانی برگزار می‌شود:

ورزش برای صلح

معاون دبیر کل سازمان ملل: ورزش می‌تواند با توانمندسازی زنان و دختران، جوانان، افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های حاشیه‌نشین، پیشبرد اهداف سلامت، پایداری و آموزش، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDGs)





ورزش برای صلح

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳

«ورزش، جهان را تغییر می‌دهد. الهام‌بخش است و این قدرت را دارد که مردم را با هم به روشی متحد کند. این ورزش است که به زبان جوانان صحبت می‌کند و در اوج ناامیدی، چراغ امید را روشن نگه می‌دارد.» این جمله‌ها آخرین سخنان نلسون ماندلا، رهبر پیشین آفریقا جنوبی پیش از مرگش در سال ۲۰۱۰ در فینال جام جهانی آفریقا جنوبی بود. کسی که در زمان ریاست جمهوری خود از راگبی یا همان فوتبال آمریکایی به عنوان نیرو و راهی برای اتحاد مردم کشورش و کاهش اختلافات بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان پس از دوران آپارتاید استفاده کرد و توانست احساس غرور را در دل ملتش زنده کند. سه سال پس از این سخنرانی تاثیرگذار در آگوست سال 2013، سازمان ملل متحد روز 6 آوریل که برابر سالگرد افتتاح بازی‌های المپیک مدرن در آتن در سال 1896 است را «روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح» اعلام کرد. این روز سالانه در قالب رویدادی در سازمان ملل، جشن گرفته می‌شود. امسال نیز این رویداد با موضوعاتی حول محور حقوق بازیکنان و تاثیرات آنها، ایجاد برابری و تکثر و همگرایی، جنسیت، نژاد و چشم انداز رسانه‌ای در حال تغییر، انجام اقدامات اقلیمی در داخل و خارج از زمین بازی و نقش دولت‌ها در دستیابی به اهداف جهانی با حضور بازیکنان پیشین فوتبال و بسکتبال، کوهنوردان، فعالان محیط زیست و روزنامه‌نگاران برگزار می‌شود.

 

بر اساس اهداف سازمان ملل برای دستیابی به جهانی بهتر تا سال 2030 با توسعه پایدار، ورزش نقش مهمی در توسعه پایدار دارد. بر اساس اهداف توسعه پایدار، ورزش امکان تحقق توسعه و صلح و افزایش بردباری و احترام را ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند سهم به‌سزایی در توانمندسازی زنان و جوانان و دستیابی به اهداف سلامت جمعی، آموزش و همگرایی داشته باشد. از این رو روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح با هدف ترویج شیوه‌های زندگی فعال و کشف راه‌های جدید برای دسترسی بیشتر و همگانی به ورزش با تاکید ویژه بر مشارکت بیشتر کودکان در فعالیت‌های ورزش گرامی داشته می‌شود.
به صلح فرصت بدهید
در حالی این روزها حدود 70 درگیری مسلحانه، جنگ و بحران اقلیمی در سراسر جهان در جریان است، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به مناسبت دهمین سالگرد «روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح» بر نیاز فوری جهان به استفاده به قدرت متحدکننده ورزش به عنوان نیرویی برای خیر جمعی در جهان امروزی تأکید کرد. او در یک پیام ویدیویی گفت: «ورزش مردم را برای رقابتی مسالمت‌آمیز گرد هم می‌آورد و قدرت ایجاد صلح و تفاهم ما با همنوعان را دارد. این کاری است که ورزش برای ایجاد صلح دارد، کاری از محرومیت و تبعیض برنمی‌آید. باخ با اشاره به اینگه صلح چیزی فراتر از کنار گذاشتن اختلافات است و گفت:‌ «ورزش می‌تواند تأثیر مثبتی بر ایجاد دنیایی بهتر، بهبود زندگی مردم و تبدیل دنیا به جایی که همه بتوانند در آن پیشرفت کنند، داشته باشد.» او همچنین ورزش را ابزاری کم‌هزینه و با تأثیر بالا برای حمایت از همه کشورها – بزرگ یا کوچک، غنی یا فقیر برای ساختن جهانی صلح‌آمیزتر، سالم‌تر، برابرتر و پایدارتر برای همه دانست. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از جهانیان خواست که به ماموریت ایجاد دسترسی همگانی به ورزش بپیوندند و صلح را در آغوش بگیرند.

معاون دبیر کل سازمان ملل: ورزش می‌تواند با توانمندسازی زنان و دختران، جوانان، افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های حاشیه‌نشین، پیشبرد اهداف سلامت، پایداری و آموزش، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDGs) و برای ارتقای صلح و حقوق بشر ارائه کند

خیر جمعی ما در گرو ورزش
ورزش این قدرت را دارد که اشتیاق، انرژی و اشتیاق ما را حول یک هدف جمعی تنظیم کند و امید را پرورش دهد و اعتماد را دوباره به دست آورد. معاون دبیر کل سازمان ملل، آمینه جی محمد، ورزش را به نفع خیر جمعی ما می‌داند: «باید قدرت فوق‌العاده ورزش برای کمک به ساختن آینده‌ای بهتر و پایدارتر برای همه استفاده کنیم.» به گفته او رویداد روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح امسال با عنوان «امتیازی به نفع مردم و سیاره»، فرصتی برای شناخت نقش مثبت ورزش و فعالیت بدنی در جوامع و زندگی مردم در سراسر جهان ایجاد می‌کند و به طور گسترده‌ای بر موضوع فراگیر توسعه پایدار و صلح متمرکز است. معاون دبیر کل سازمان ملل معتقد است که ورزش می‌تواند با توانمندسازی زنان و دختران، جوانان، افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های حاشیه‌نشین، پیشبرد اهداف سلامت، پایداری و آموزش، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDGs) و برای ارتقای صلح و حقوق بشر ارائه کند. سازمان ملل مدت‌هاست که قدرت و جهانی بودن ورزش را به رسمیت شناخته است و از آن برای متحد کردن افراد و گروه‌ها از طریق حمایت از ورزش برای تلاش‌های توسعه، شرکت در رویدادها از سطح جهانی تا سطح مردمی و توسعه کمپین‌ها و ابتکارات مرتبط با ورزش استفاده می‌کند.
فراخوانی برای تغییری اجتماعی در سطح جهان
فراخوان دهمین رویداد جهانی ورزش برای توسعه و صلح، برای همه افراد و سازمان‌ها است تا با هم برای ترویج ورزش به عنوان وسیله‌ای برای ساختن آینده‌ای بهتر برای همه همکاری کنند. از آنجایی که این روز به قدرت ورزش در گرد هم آوردن مردم تاکید دارد، می‌تواند بروز تغییرات اجتماعی را تسهیل و برجسته کند. ورزش توانایی منحصربه‌فردی برای فراتر رفتن از موانع و ارتقای درک افراد از فرهنگ‌ها، مذاهب و پیشینه‌های مختلف دارد. برگزاری این رویداد با نگاهی بر سلامت و تندرستی می‌تواند اهرمی برای توجه به مسائلی مانند چاقی و کم‌تحرکی نیز باشد تا سبک زندگی سالم نیز ترویج شود. به گزارش سازمان ملل این روز پایه برابری جنسیتی با توانمندسازی زنان و دختران را تقویت می‌کند و آنها را به شرکت در ورزش تشویق و فرصت هایی را برای زنان فراهم می‌کند تا اعتماد به نفس و مهارت‌های رهبری و عزت نفس آنها تقویت شود. در نهایت ورزش می‌تواند با ایجاد فرصت‌هایی برای تحصیل و اشتغال به کاهش فقر کمک کند. ترویج ورزش در روز جهانی ورزش برای توسعه و صلح می تواند به مردم جوامع محروم کمک کند تا به فرصت‌های تحصیلی و شغلی دسترسی پیدا کنند و در نتیجه کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود پیدا کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر