پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعای رتبه نخست تساوی جنسیتی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده آمارهایی از وضعیت زنان در کشور ارائه می‌دهد که طبق بررسی‌های «پیام ما» با واقعیت تطبیق ندارد

ادعای رتبه نخست تساوی جنسیتی

همچنین این آمار به تاثیر فیلتر نبودن اینستاگرام که نقش زیادی در شکل‌گیری کسب و کارهای خانگی و کارآفرینی زنان داشت، بی‌توجه است.





ادعای رتبه نخست تساوی جنسیتی

۱۹ دی ۱۴۰۱، ۹:۱۷

| پیام ما | معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن محکوم کردن لغو عضویت ایران در کمیسیون بین المللی مقام زن، ادعا کرد که بر پایه آمارهای بانک جهانی نرخ کارآفرینی زنان از ۱۲ درصد به ۲۴ درصد در سال ۹۸ رسیده و ایران رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان در جهان را دارد. همچنین این عضو دولت سیزدهم، رتبه ایران در بحث تساوی جنسیتی را رتبه اول دانسته است. این در حالی است که طبق گزارش سال 2022 مجمع جهانی اقتصاد، هیچ کشوری هنوز به برابری کامل جنسیتی دست نیافته است و رتبه اول به کشور ایسلند با پر کردن 90.8 درصد شکاف‌های جنسیتی در اقتصاد این کشور، اختصاص دارد. همچنین آماری که خزعلی آن را مبنای افزایش نرخ کارآفرینی زنان در سال 98 قرار داده به تاثیر فیلتر نبودن اینستاگرام که نقش زیادی در شکل‌گیری کسب و کارهای خانگی و کارآفرینی زنان داشت، بی‌توجه است. اما امروز که این شبکه مجازی فیلتر شده و به استناد از گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و همچنین مرکز پژوهش «بتا»، بیش از 2 میلیون کسب‌ و کار ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و از این تعداد، فقط ۱۹ درصد از آنها فروش حضوری دارند. همچنین به‌طور کلی۶۴ درصد از این مشاغل فعال بر بستر اینستاگرام متعلق به زنان است و حالا فیلترینگ اینستاگرام ضربه بزرگی به مشاغل آنها زده و پیش‌بینی می‌شود آمار سال 1401 بسیار با آمار 3 سال پیش، متفاوت و رو به کاهش باشد. خزعلی در حالی از رتبه اول ایران در بحث تساوی جنسیتی و بهبود مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی گفته است که اخیراً محمدرضا جوادی یگانه، استاد دانشگاه با اشاره به آمار سال 1395 عنوان کرده که بیش از نیمی از زنان جامعه ایران تجربه اشکالی از آزار جنسی را داشته‌اند. همچنین هنوز زنان امکان ورود به ورزشگاه را ندارند و شروط ضمن عقد، اجازه کار آنها را به رضایت همسر منوط کرده است. به‌علاوه زنان در سهمیه‌بندی مشاغل و آگهی‌های استخدامی نیز با تبعیض‌های متعدد رو‌به‌رو هستند.

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش بی‌بدیل زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، گفت: «منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد.» با این وجود سه هفته پیش خبر آمد که از ۲۲ معاون برنامه‌‌ریزی در مناطق، فقط چهار نفر زن بودند و از همین تعداد نیز سه نفرشان عزل شدند، چون شهردار یک منطقه به یکی از آنها گفته بود: «‌من با زن جماعت حوصله کار ندارم!»
به گزارش مهر، معاون امور زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه باید طبق گفته رهبر انقلاب برای نفی ظلم علیه زنان در خانواده‌ها و جامعه چاره‌اندیشی کرد، گفت: «رهبری جایگاه زن در خانواده را بی‌بدیل می‌دانند و معتقدند زنان ضمن اینکه باید فعالیت‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و…داشته باشند، باید توجهشان به مسئولیت خطیر رسیدگی به امور خانه و خانواده نیز باشد.» اما با این وجود به گفته معاون امور زنان و خانواده، لایحه کرامت که به مبحث حمایت از زنان می‌پردازد، پس از ۱۰ سال هنوز در حال کش و قوس است و اضافه می‌کند:«یکی از قوانین و لوایح حمایتی از زنان، بحث لایحه حمایت از کرامت زنان است. این لایحه هنوز به تصویب نهایی نرسیده که امیدواریم روند تصویب آن هر چه سریع‌تر انجام شود.»
بهبود وضعیت سواد در مقایسه با پیش از انقلاب
خزعلی با استناد و آمار رسمی از پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: «رشد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است. به طوری که وضعیت سواد قبل از انقلاب ۳۵ درصد بوده که این رقم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده و ما در مبارزه با بی‌سوادی رتبه اول را داریم. همچنین جذب اعضای هیئت علمی از ۲ درصد به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است.»
حضور زنان در عرصه بهداشت و آموزش
او همچنین به حضور زنان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: «سازمان‌های مردم‌نهاد نیز رشد چشمگیری داشتند و اکنون در کشور 2 هزار و 700 سمن وجود دارد. همینطور نویسندگان زن که به بیش از 4 هزار نفر رسیده‌اند.» او در ادامه تصریح کرد: «رشد آموزش و وضعیت بهداشت یکی ‌دیگر از عرصه‌هایی است که نشان از تکامل و پیشرفت در حوزه زنان دارد. به طوری که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده و اختراعات، ابداعات و کشف ۲ نوع واکسن به دست زنان نشان‌دهنده رشد و پیشرفت زنان در حوزه‌های مختلف است.»

در حالی که خزعلی مدعی شد که «در بحث تساوی جنسیتی نیز که ایران رتبه اول را دارد» ، طبق گزارش سال 2022 مجمع جهانی اقتصاد، هیچ کشوری هنوز به برابری کامل جنسیتی دست نیافته و رتبه اول به کشور ایسلند با پر کردن 90.8 درصد شکاف‌های جنسیتی در اقتصاد آن، اختصاص دارد

ادعای افزایش نرخ کارآفرینی زنان
معاون امور زنان و خانواده با بیان اینکه برخی رسانه‌های معاند همواره در صدد تولید اخبار منفی علیه ایران و به خصوص نشان دادن وضعیت بد زنان در کشور هستند، گفت: «متأسفانه این هجمه‌های رسانه‌ای باعث می‌شود تا کشورهای دیگر بدون استناد به مدارک لازم علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند و اتهاماتی را نیز وارد کنند. اما ما می‌بینیم که بر پایه آمارهای بانک جهانی کارآفرینی زنان از ۱۲ درصد به ۲۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است و رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان را دارا هستیم.» این در حالی است که این آمار در سال 98 با توجه به فیلتر نبودن اینستاگرام که نقش زیادی در شکل‌گیری کسب و کارهای خانگی و کارآفرینی زنان داشت، منتشر شده است. اما امروز که این شبکه مجازی فیلتر شده و به استناد از گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و همچنین مرکز پژوهش «بتا»، بیش از 2 میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و از این تعداد، فقط ۱۹درصد از آنها فروش حضوری دارند. همچنین به‌طور کلی۶۴ درصد از این مشاغل فعال بر بستر اینستاگرام متعلق به زنان است و حالا فیلترینگ اینستاگرام ضربه بزرگی به مشاغل آنها زده و پیش‌بینی می‌شود آمار سال 1401 با آمار 3 سال پیش، بسیار متفاوت و احتمالا رو به کاهش باشد. خزعلی همچنین گفت: «در بحث تساوی جنسیتی نیز که ایران رتبه اول را دارد.» که طبق گزارش سال 2022 مجمع جهانی اقتصاد، هیچ کشوری هنوز به برابری کامل جنسیتی دست نیافته است و رتبه اول به کشور ایسلند با پر کردن 90.8 درصد شکاف‌های جنسیتی در اقتصاد این کشور، اختصاص دارد.
دولت سیزدهم در تلاش برای انتصاب زنان در شوراها
او در ادامه به حضور بانوان در جایگاه‌های بالاتر مدیریتی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «هیچ منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد و دولت سیزدهم در تلاش است در تمام شوراها زنانی را منصوب کند تا از نظرات و راهکارهای آنان بهره بگیرد.» البته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز پیش از این با بیان اینکه چرا از مدیران زن که پاکدستی آنها ثابت شده استفاده نمی‌شود، از انتصاباتی که زنان را نادیده می‌گیرد انتقاد کرده بود.
سیاه‌نمایی جامعه جهانی علیه جایگاه زنان ایران
معاون امور زنان و خانواده، لغو عضویت ایران در کمیسیون بین المللی مقام زن را غیر قانونی و خارج از رویه معمول دانست و عنوان کرد: «ایران کمتر از ۹ ماه پیش به عضویت کمیسیون مقام زن با رأی‌گیری درآمد. این مطلب با ۴۳ رأی از ۵۴ رأی اعضا صورت گرفت. متأسفانه الان با جوسازی‌ها و حرکت‌های رسانه‌ای و ایجاد نوعی رویه غلط که در سازمان ملل معمول نبوده برخی کشورها نسبت به لغو عضویت ایران از این کمیسیون اقدام کردند. در حالی که مشابه این موارد و این اعتراضات در کشورهای دیگر حتی خیلی بیشتر وجود داشته، اما هیچ‌گاه چنین پیشنهادی داده نشده بود.»
در برابر نسل آینده مسئول هستیم
خزعلی، با تاکید بر اینکه ما در برابر جامعه و نسل آینده مسئول هستیم و به همین دلیل باید در زمینه فرزندآوری پیشگام باشیم، گفت: «تحکیم خانواده و افزایش جمعیت از مهمترین مسائل کنونی کشور به شمار می‌رود که باید با آسیب شناسی در این حوزه به نتیجه مطلوب برسیم. در همین راستا نقش زنان و اهمیت بانوان برای نهادینه کردن ضرورت تشکیل خانواده و پایداری خانواده بسیار تأثیرگذار و مهم است.» او بیان داشت: «امیدواریم دولت کنونی بتواند در مقابله با آسیب‌هایی که زن و خانواده را تهدید می‌کند و مشکلات مربوط به فرزندآوری و جمعیت عملکرد خوب و تأثیرگذاری داشته باشد که این مستلزم احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات بخشی، فرهنگ خانواده دوستی و علاقه به ادامه نسل است که می‌تواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر