پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لزوم ارزیابی سفرهای استانی دولت

لزوم ارزیابی سفرهای استانی دولت





لزوم ارزیابی سفرهای استانی دولت

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

یک سال از استقرار دولت سیزدهم گذشته است. دولت از ابتدا سفرهای استانی را در دستور کار داشته و در هفته­‌های گذشته با سفر به استان کرمان، یک دور سفرهای استانی هیئت وزیران به اتمام رسیده است. بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه­‌ها، هیئت وزیران در این سفرها از طرح‌­ها و پروژه‌­های ملی و استانی بازدید کرده و از نزدیک بر روند پیشرفت آنها نظارت داشته­اند. همچنین ایشان از نزدیک با اقشار مختلف مردم و مدیران میانی در استان­ها گفت‌­وگو داشته که مجموعه این اقدامات می­تواند سبب تقویت امید بین عموم شهروندان و مدیران در دورترین نقاط کشور شود. این امیدبخشی از این نظر حائز اهمیت است که در شرایط اقتصادی کنونی جامعه در سختی و مشقت به سر می­برند، حضور مسئولان رده بالا قوه مجریه در کنار مردم می‌­تواند سبب­ رفع بخشی از مشکلات مردم باشد.

اما نکته‌­ای که الان باید به آن توجه شود اینکه نهاد ریاست جمهوری بدون هرگونه پیش­داوری به «ارزیابی» دستاوردها و نتایج این سفرها بپردازند. زیرا ارزیابی سفرهای استانی با توجه به گذشت یک سال از شروع به کار دولت و بررسی دستاوردهای دولت طی مدت فعالیت خود، می‌­تواند در سال­‌های آتی برای ایشان کمک­‌کننده و راهگشا باشد. همچنین ارزیابی از این سبب ضروری است که این سفرهای استانی در صورتی که نتیجه واقعی و در عرصه عمل برای شهروندان نداشته باشد، می‌­تواند به ضد خود بدل شده و باعث سرخوردگی بیشتر مردم ­شود.
علاوه بر ضرورت‌­های اجتماعی-فرهنگی فوق‌الذکر و با توجه به متون جهانی در حوزه مدیریت و برنامه­‌ریزی (Planning)، «ارزیابی» ضروری است. صاحب‌­نظران توجه به مرحله ارزیابی را در هرگونه برنامه‌ریزی الزامی می‌­دانند. به گونه‌­ای که برنامه‌­ریزی بدون وجود مرحله ارزیابی، عملی بیهوده شمرده می­‌شود. ارزیابی تأثیرات مختلفی بر روند برنامه‌ریزی دارد. از جمله این آثار می­توان به 1-ایفای نقش اساسی در انتخاب برنامه بهینه، 2-فراهم کردن امکان تخصیص بهینه منابع، 3-بازخورد مناسب برای مدیران و تصمیم‌گیران از کم و کیفیت خدمات ارائه شده و 4-بررسی نتایج حاصل از برنامه‌­ها اشاره کرد. به‌­علاوه، با تکیه بر نتایج ارزیابی، گروه‌­های ذی­نفع و ذی‌نفوذ در سلسله مراتب مختلف یک جامعه­ می‌­توانند از درستی اقدامات، اطمینان حاصل کند. از این دیدگاه، «ارزیابی» می‌تواند ابزاری برای بهبود و ارتقای فرآیند برنامه‌­ریزی لحاظ شود.
اما اگرچه ارزیابی به عنوان یک ضرورت غیر قابل کتمان در فرآیند برنامه‌­ریزی در کشورهای توسعه یافته از اواسط قرن بیستم میلادی مورد توجه قرار گرفته اما این مهم در عرصه برنامه‌­ر‌یزی توسعه (در مقیاس­های مختلف ملی، منطقه‌­ای و شهری) در ایران ناشناخته است و در اکثریت موارد برنامه­‌ها و پروژه­‌ها مورد ارزیابی واقع نمی‌­شوند. در نتیجه مستمراً اشتباهات تکرار شده و هزینه­‌های زیادی صرف می‌­شود که می­توان با دریافت بازخوردهای ارزیابی از وقوع آنها جلوگیری کرد (سیف‌الدینی، 1388). در همین خصوص می­‌توان به تجارب دولت‌­های قبلی اشاره کرد که بخشی از مصوبات سفرهای استانی (عموما دولت‌­های نهم و دهم) باعث بروز مسائلی در دولت‌­های بعدی شده بود. از جمله اینکه در این‌گونه سفرهای استانی تعداد قابل توجهی مناطق نمونه گردشگری (1168 منطقه نمونه) در استان­‌های مختلف به تصویب رسیده و برای افراد حقیقی و حقوقی حقوق مکتسبه ایجاد شده بود، در حالی که بسیاری از این مناطق اساسا جاذبه گردشگری خاص و قابل توجهی نداشته و یا اینکه اساسا برای توسعه این مناطق سرمایه­گذار اهل وجود نداشته است. صرفا این‌گونه مصوبات دستاویزی برای برخی سودجویان برای زمین‌­خواری، تغییر کاربری اراضی ملی، ویلاسازی و… شده بود. از سوی دیگر، در این‌گونه سفرهای استانی عموما کمیت و تعداد مصوبات بیشتر از کیفیت تصمیم­‌گیری‌­ها مورد توجه قرار گرفته که در همین رابطه می­توان به تجارب سال­های گذشته در حوزه مسکن و شهرسازی اشاره کرد. به طوری که در بعضی سفرهای استانی دولت­های قبلی، مصوبات مسکن مهر و افتتاح هرچه سریع­تر این پروژه‌­های مسکن‌سازی سبب شده بود که ملاحظات فنی-کارشناسی در مکان­یابی پروژه­های مسکن­سازی مدنظر قرار نگرفته و اراضی مرغوب زراعی و یا منابع طبیعی دستخوش تغییر کاربری و ساخت‌­وساز شود. در حالی که در سال‌­های بعدی بعضی از این مسکن‌­های مهر فاقد تقاضا برای اسکان بودند و بدین ترتیب، صرفا منابع مالی و نیز اراضی ارزشمند زراعی کشور از بین رفت.
در پایان باید بدین نکته توجه شود که عموما در سفرهای استانی و به واسطه مواجهه مسئولان با گروه­های ذی‌­نفوذ محلی (نظیر استانداران، مدیران دستگاه­ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، عموم شهروندان و…) مصوبات در شرایط خاص و تحت تأثیر جوّ روانی غالب بر جلسات تصمیم­‌گیری صادر می‌­گردد اما تبعات این گونه مصوبات تا سالیان متمادی باعث بروز چالش­‌هایی برای همان منطقه (از جهات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و…) می­شود. بنابراین به نظر می­رسد ارزیابی سفرهای استانی از جهات مختلف و بدون هرگونه جهت­‌گیری سیاسی می‌­تواند راهگشای خدمات ارزنده­‌تر برای دولت در سال­‌ها و سفرهای آتی باشد.
منبع:
سیف‌الدینی، فرانک (1388)، برنامه‌­ریزی شهری: ارزشیابی طرح­ها و برنامه‌­ها، تهران: نشر آییژ.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

ساخت یک شهرک جدید در عرصۀ شهر باستانی «دقیانوس» آغاز شده است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

مرمت پیکره نیم‌تنه گِلی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت خبر داد

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور مطرح وعده داد:

گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی خبر داد:

حریم کنارصندل با توجه به زیست مردم تصویب می‌شود

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

سیب‌زمینی نوبرانه جنوب کرمان روی دست کشاورزان ماند

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر