پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رویه انتصا‌ب‌ها را اصلاح کنید

توصیه رئیس‌جمهوری به وزرا؛ در واکنش به افزایش انتقادها به انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم

رویه انتصا‌ب‌ها را اصلاح کنید





۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تقریبا روزی نیست که خبری از انتصاب نزدیکان و بستگان مقامات و شخصیت‌های دارای نفوذ منتشر نشود. در آخرین نمونه، همین دیروز عصر، خبری مبنی بر انتصاب داماد یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در بانک مرکزی رسانه‌ای شد. سعید مستشاری که عضو هیات عامل و معاون اداری و مالی بانک مرکزی شد، داماد غلامرضا مصباحی‌مقدم است. انتشار این دست اخبار سبب شده تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به طعنه از حاکمیت دامادها از دولت رئیسی بگویند. طعنه‌هایی که رئیس دولت سیزدهم روز گذشته و در جریان جلسه هیات دولت به آن واکنش نشان داد و با بیان اینکه «مبارزه با فساد به نوعی شرط ضمن رأی مردم به این دولت بوده است»، گفت: «حتماً باید نسبت به احتمال بروز فساد حساس باشیم و به هیچ وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم چراکه بسترها و زمینه‌های فساد کم و بیش در همه دستگاه ها وجود دارد.»
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «یکی از زمینه‌های بروز فساد، موضوع بکارگیری نیروی انسانی است، لذا در جذب نیرو باید صرفاً بر کارآمدی و صلاحیت‌های قانونی و شرعی تمرکز کرد و به همکاران خودمان نیز تأکید کنیم که از بکارگیری افراد به صرف آشنایی و رفاقت و بدون توجه به شایستگی‌ها خودداری کنند.» او در ادامه اعضای هیات دولت را مخاطب قرار داد و گفت: «باید به شدت مراقبت و صیانت کرد تا در زیرمجموعه شما هیچ فسادی رخ ندهد.» او سپس به مساله انتصاب های فامیلی در دولتش ورود کرد اما اظهارات محتاطانه ای داشت. رئیسی اظهار کرد: «در جاهایی که فضاسازی نسبت به انتصابات رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها صحیح نیست، از عملکرد خودتان دفاع کنید، اما توجه داشته باشید که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفاً یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است، باید سریعاً اصلاح کنید.»
هیچ خط قرمزی ندارم
رئیس دولت سیزدهم در ادامه با تأکید بر ضرورت اخذ نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف پیش از بکارگیری افراد، خاطرنشان کرد: «مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری از اصول اساسی دولت در عمل است. اما آنجا که کار خود را درست انجام داده‌ایم نباید تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیریم.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «اگر فسادی در مجموعه دولت محرز شد اول مسئولان با فرد خاطی برخورد کنند و سپس او را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کنند»، گفت: «بنده هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند.» این اظهارات به نوعی طعنه به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسبق ایران به شمار می‌رود. او گفته بود که اعضای هیات دولت‌اش، خط قرمز او به شمار می‌روند. حسن روحانی پیش از رئیسی تاکید کرده بود که خط قرمزاش، مردم هستند. رئیسی در ادامه متذکر شد: «بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاکدست و ضد فساد انتخاب کنم. پاکدستی افراد دور این میز را تا کنون احراز کرده‌ام و در ادامه کار نیز باید نظارت و مراقبت لازم را به عمل آوریم. در دولت سیزدهم برای اولین بار در انتصابات سطوح عالی علاوه بر استعلام از مراجع اطلاعاتی، از مراجع نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز استعلام افراد اخذ می‌شود.»
تاکید بر رایزنی با اقتصاددانان
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جمع‌آوری و اقدامات حمایتی از متکدیان، گفت: «دولت موظف است مانع از سواستفاده از کودکان و وارد آمدن آسیب‌های روحی و اخلاقی به آنان در کارهایی نظیر تکدی‌گری شود.
لذا از شهرداری‌ها برای سامان دادن به این وضعیت حمایت می‌کنیم.» رئیس دولت سیزدهم در ادامه با تأکید بر ضرورت پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی، گفت: «نتایج و ثمرات سفرهای استانی در اجرای مصوبات این سفرها آشکار می‌شود و ضرورت دارد که اجرای این مصوبات به طور جدی پیگیری شود.» این مقام مسئول در بخش پایانی اظهاراتش با بیان اینکه «بنده همواره بر ضرورت نشست و گفت‌وگو با اقتصاددانان از جمله کارشناسان اقتصادی که حتی از نظرات مخالف با دولت دارند، تأکید داشته‌ام»، گفت: «برگزاری نشست‌های مشورتی با صاحب‌نظران اقتصادی و اخذ نظرات و انتقادات آنان اقدام مبارکی است که می‌تواند تصمیمات و اقدامات دولت را پخته‌تر کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر