پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جلسات شورای شهر کرمانشاه به حد نصاب نمی‌رسد

بعد از دو هفته از آغاز به کار شوراهای شهر و روستا

جلسات شورای شهر کرمانشاه به حد نصاب نمی‌رسد

هیات رئیسه شورای شهر کرمانشاه و شهردار آن تعیین تکلیف نشدند





جلسات شورای شهر کرمانشاه به حد نصاب نمی‌رسد

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۸

|پیام ما| حدود دو هفته از آغاز به کار پارلمان شهری در شهرهای بزرگ و کوچک می‌گذرد اما همچنان خبری از برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای شهر کرمانشاه نیست. پارلمانی 11 نفره که در دوره شورای پنجم یکبار به دلیل حضور نیافتن شهردار منتخبش در صحن شورا به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده بود و حالا هم به دلیل باطل شدن آرای دو نفر از منتخبانش موضوع اخبار رسانه‌ها شده است. اینبار اما ماجرا در حد تذکر نیست و به نظر می‌رسد که شورای شهر کرمانشاه ممکن است تا یک قدمی انحلال هم پیش‌روی کند.

جلسه شورای ششم شهر کرمانشاه که دیروز برای چندمین بار در فرمانداری این شهر برگزاری می‌شد از رسمیت افتاد. علت به نتیجه نرسیدن این جلسه غیبت دو نفر از اعضای شورا بود که در رسانه‌ها علت آن ابتلا به بیماری کرونا عنوان شده بود. فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه در این جلسه اعلام کرد که دیگر جلسه‌ای در فرمانداری برگزار نمی‌کند. او همچنین گفت: «گفته بودم دیگر جلسه‌ای در فرمانداری برگزار نمی‌کنم و این جلسه تنها به دستور استاندار کرمانشاه برگزار شده است. علی‌رغم صحبت‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته، امروز به دلیل غیبت دو نفر از اعضای شورا، جلسه از رسمیت افتاده است. قطعا گزارش این عدم حضور و غیبت‌ها به هیات حل اختلاف استان ارائه خواهد شد. مرجع قانونی تصمیم‌گیری در این زمینه هیات حل اختلاف است و این روندی است که قانون مشخص کرده و این میان فرماندار اختیاری ندارد.» فرماندار کرمانشاه بعد از این جلسه به ایسنا گفته است: «متاسفانه در قانون سقفی برای برگزاری این جلسات تعیین نشده و جلسه بعدی هم در این زمینه پنجشنبه همین هفته «چهارم شهریور» خواهد بود. در این زمینه نیاز است که هیات حل اختلاف استان ورود کند. هیات حل اختلاف باید اعضا را یا با اخطار و تذکر و یا با احضار و تاکید وادار به حضور در جلسات و برگزاری انتخابات هیات رئیسه کند. معتقدم در همان جلسه اول باید هیات حل اختلاف ورود می‌کرد و مانع این فرصت‌سوزی‌ها می‌شد.»
ابطال آرای دو عضو بعد از برگزاری انتخابات شوراهای شهر
مشکل شورای شهر کرمانشاه اما تنها به غیبت دو عضو بر نمی‌گردد و مساله اصلی، باطل شدن رای دو نماینده دو ماه بعد از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستاست. پیمان موسوی، یکی از افرادی است که صلاحیتش بعد از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا رد شده است. او به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید حتی پیامک تایید صلاحیت و کد انتخاباتی هم دریافت کرده است اما بعد از انتخابات به او اعلام کردند که آرایش باطل شده است، علتی که به او اعلام شده نه تقلب بلکه رد صلاحیت او بعد از برگزاری انتخابات است.
او می‌گوید: «هیات نظارت مرکزی با برداشت خودش از بند ج، تبصره 3، ماده 63 تفسیر کرده است که می‌تواند بعد از انتخابات هر زمانی که خودش بخواهد آرا را باطل کند و اشخاص را رد یا تایید صلاحیت کند.» بنا به گفته موسوی وزارت کشور در نهایت به استانداری کرمانشاه نامه نوشته و آرای دو عضو اصلی ابطال شده است. موسوی می‌گوید غیر از صلاحیت او صلاحیت سید حجت‌الله اجاق‌موسوی نیز تایید نشده است و آرای او هم باطل شده است. اکنون باید به جای این دو نفر، دو عضو علی‌البدل وارد پارلمان شهری شوند، آنطور که خبرگزاری مهر نوشته است، اعضای علی‌البدل شورای شهر باید ظرف یک هفته الی یک ماه از ۱۸ مرداد ماه امسال به عنوان عضو جایگزین معرفی می‌شدند که بدلیل تعلل‌های فرماندار این جایگزینی صورت نگرفته است.
این درحالیست که فرماندار کرمانشاه در جلسه دیروز با اعضای شورای شهر درباره این جایگزینی تنها به این جملات بسنده کرده است: «طبق قانون دو عضوی که آرای آنها از سوی هیات مرکزی نظارت باطل اعلام شده یک ماه فرصت دارند تا وضعیت را روشن کنند و اگر تکلیف مشخص شده و کار آنها ظرف یک ماه یعنی تا 18 شهریور درست شود به شورا برمی‌گردند، در غیر اینصورت از 18 شهریور از دو عضو علی‌البدل برای حضور در شورای شهر دعوت می‌شوند.»
شهردار کرمانشاه کیست؟
مسئله دیگری که این روزها شورای شهر کرمانشاه با آن دست به گریبان است، انتخاب شهردار است. بنابر قانون، شهردار منتخب هر شورا تنها تا زمانی که آن شورا روی کار است توانایی حضور در مسند مدیریت شهری را دارد. اعضای شورای شهر کرمانشاه در این مدت در مصاحبه‌های مختلف عنوان می‌کنند که شهردار فعلی باید به کار خود ادامه دهد، این صحبت‌ها درحالی مطرح شده که سعید طلوعی شهردار کرمانشاه چندی پیش از سمت خود استعفا داده است. هاشم درویشی عضو شورای شهر کرمانشاه گفته است: در خصوص بحث انتخاب سرپرست شهرداری این نکته را باید متذکر شد که آقای طلوعی مسیر قانونی را برای استعفا طی نکرده و تازمانی که این مسیر قانونی را نروند همچنان باید در محل کارشان حضور مستمر داشته باشند.
سالار احمدزاده، دیگر عضو شورای شهر کرمانشاه نیز در همین رابطه به ایسنا گفته است: آقای طلوعی پیش از پایان کار شورای پنجم استعفا دادند، روند استعفای ایشان قانونی نبوده و بر خلاف اخلاق و قانون استعفای خود را تحویل استاندار کرمانشاه داده‌اند. آقای طلوعی با این کار به شورای شهر بی‌حرمتی کرد، چرا که این شورا بود که ایشان را انتخاب کرده و به لحاظ قانونی این شوراست که باید در خصوص استعفای‌شان تصمیم گیری کند. با تمام این تفاسیر اما فرماندار کرمانشاه معتقد است عمر فعالیت شهردار کرمانشاه به پایان رسیده است. او می‌گوید: طبق قانون شهردار تا پایان عمر شورای پنجم شهردار است و با پایان شورا، کار شهردار هم به پایان می‌رسد و باید در اولین جلسه شورا پس از انتخاب هیات رئیسه، انتخاب شهردار جدید در دستور کار قرار گیرد.
در حال حاضر طی صحبتی که با استانداری داشته‌ایم نامه‌ای تنظیم و به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم تا در صورت موافقت، استاندار به عنوان قائم مقام شورای شهر بتواند سرپرستی برای شهرداری کرمانشاه انتخاب کند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. رنجبر همچنین گفت: متاسفانه این عدم تشکیل جلسات و این چالش‌ها در شورای شهر کرمانشاه سابقه دار است و به یک رویه تبدیل شده است.
باید از یک جایی قاطعانه جلوی این روند گرفته شود. با تمام این تفاسیر باید منتظر پنجشنبه و جلسه بعدی شورای شهر کرمانشاه ماند. باید دید اینبار جلسه به حد نصاب می‌رسد و نه نفر از اعضا حاضر به تعیین هیات رئیسه می‌شوند یا ممکن است این روند ادامه داشته باشد و شورای شهر کرمانشاه در نزدیکی انحلال قرار بگیرد؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

سعید

این همه شورای شهر که جلسه شان کنسل می شود چرا یکباره کرمانشاه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر