پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرسودگی تجهیزات بیمارستانی با ماندگاری کرونا در کشور

فرسودگی تجهیزات بیمارستانی با ماندگاری کرونا در کشور





۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹

علاوه بر خستگی کار درمان، بیمارستان‌ها با چالش دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند 

فرسودگی تجهیزات بیمارستانی با ماندگاری کرونا در کشور

پس از حدود ۹ ماه نبرد مداوم با بیماری کرونا، حالا این روزها بسیاری از مراکز درمانی با فرسودگی تجهیزات پزشکی مواجه شده‌اند.این در شرایطی است که در روز گذشته ۳۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند  و آمار فوتی‌های کرونا روند صعودی به خود گرفته است. برخی دیگر از بیمارستان‌ها نیز با کمبود تجهیزات حیاتی مثل ذخایر اکسیژن روبرو هستند. خبرهایی که از استان‌های مختلف می‌رسد، نشان می‌دهد در بسیاری از بیمارستان‌ها‌ تخت‌ آی‌سی‌یو کم است و تجهیزات پزشکی بیمارستان رو به فرسودگی می‌رود.یکی از بیمارستان‌هایی که نسبت به فرسودگی تجهیزات پزشکی اخطار داده بیمارستان شهدای تجریش تهران است. 

در این خصوص رییس بیمارستان شهدای تجریش  با اشاره به وضعیت تجهیزات بیمارستانی افزود: وزارت بهداشت و ستاد کرونا به هر طریق که شده تجهیزات فردی و امکانات بیمارستانی را به ما رساندند تا با کمبود مواجه نشویم، اما بالاخره تمام این‌ها یک ظرفیتی دارد و اگر تعداد بیماران از یک حدی فراتر برود، قطعا بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات و فرسودگی مواجه خواهند شد، امیدواریم که مردم با رعایت پروتکل‌ها در کنترل این بیماری به کادر درمان کمک کنند. خشنود در رابطه با میزان ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان گفت: اوایل شیوع ویروس کرونا مردم با کوچکترین علائمی به بیمارستان مراجعه می‌کردند، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که در منزل ماندن بهتر است تا اینکه به بیمارستان مراجعه کنند، در این بین برای عده‌ای بهبودی حاصل می‌شد و تعدادی دیگر که در منزل می‌ماندند با حال بسیار بد مجبور بودند به بیمارستان مراجعه کنند که در آن صورت دیگر کاری از دست کادر درمان برنمی‌آمد، بنابراین نمی‌توان محاسبه‌ی دقیقی انجام داد تا مقایسه‌ی درستی صورت بگیرد.

وی افزود: در رابطه با ورودی بیماران مبتلا به کرونا فقط می‌توان گفت که میزان ورودی‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده، ولی چون بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی و نظامی پذیرش بیماران کرونایی خود را بیشتر کردند، بررسی میزان مراجعات مشکل شده، ولی به صورت کلی روند مراجعات بیشتر شده است.

از سوی دیگر، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم نسبت به فرسودگی تجهیزات پزشکی در مراکز درمان کرونا هشدار می‌دهد و می‌گوید: «باوجود افزایش ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و سی‌تی‌اسکن در مراکز درمان کرونا، شاهد هستیم که این تجهیزات دچار فرسودگی شده‌اند.»

در برخی مراکز درمان کرونا نیز جبران تجهیزات مصرفی به سختی صورت می‌گیرد. به طور مثال، خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی می گوید: «یکی از مشکلات ما بحث تامین و جبران مصرف در حوزه ذخایر اکسیژن برای بیماران مبتلا به کرونا است. مخازن اکسیژن باید هر چند روز یکبار شارژ شود، اما بحث شارژ منظم آن‌ها و تامین هزینه آن، چالش اصلی است. متاسفانه فعلا بیمه‌ها هزینه شارژ مخازن اکسیژن را پرداخت نمی‌کنند و این هزینه‌ها به دوش بیمارستان‌ها افتاده است. متاسفانه بودجه‌های مورد نیاز برای شارژ مخازن اکسیژن نیز در زمره هتلینگ بیمارستان محسوب نمی‌شود. در نتیجه، بیمارستان مجبور است یک هزینه اضافی بابت شارژ مخازن اکسیژن متحمل شود. این هزینه‌ها را باید از درآمدهای دیگر بیمارستان جبران کنیم.» 

باید درنظر داشت که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، بیش از ۹۵ درصد از بیماران کووید۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، به اکسیژن نیاز دارند. هرگونه کمبود در تامین ذخایر اکسیژن در این مراکز درمانی می‌تواند به قیمت جان این بیماران تمام شود. با وجود تصویب کمک یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی به مراکز درمانی، همچنان فقط حدود یک سوم این کمک ها تخصیص یافته است. کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که در صورت تخصیص کامل این منابع، بسیاری از کمبودهای بیمارستانی در موج سوم کرونا برطرف خواهد شد.

دکتر کاظم شیرزادی، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نیز در گفتگو با الف به مشکل کمبود و فرسودگی تجهیزات بیمارستانی در مراکز درمان کرونا اشاره می کند و می گوید: «هم اکنون با کمبود شدید نیروی انسانی در بسیاری از مراکز درمان کرونا مواجه هستیم و خیلی از این نیروها دچار خستگی و فرسودگی مزمن شده‌اند. طبق آمارها نیز روزانه حدود ۱۳۰ نفر از کادر درمان در مراکز درمان کرونا در تهران به مرخصی استعلاجی می روند. یعنی به دلیل ابتلا به کرونا از چرخه ارائه خدمت خارج می‌شوند. جدای از مشکلات کمبود نیروی انسانی، کمبود و فرسودگی تجهیزات بیمارستانی نیز در برخی مراکز درمان کرونا اتفاق افتاده است.»

او یادآور می شود: «هم اکنون حدود پنج هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و اوضاع جسمی خیلی از آن‌ها وخیم است. میزان مراجعه بیماران مبتلا به کرونا از ظرفیت پذیرش بسیاری از مراکز درمانی بالاتر رفته است. به همین دلیل در بسیاری از بیمارستان ها با افزایش شدید مصرف تجهیزات پزشکی مواجه هستیم که همین مساله به فرسودگی تجهیزات بیمارستانی دامن زده است. با توجه به اینکه هزینه های مراکز درمان کرونا نیز به شدت افزایش یافته است، جایگزین کردن تجهیزات فرسوده براحتی امکان پذیر نیست.»

دکتر سروش بدخشانی، متخصص اقتصاد سلامت هم در گفتگو با الف به ریشه یابی مشکلات مراکز درمان کرونا می‌پردازد و تاکید می‌کند: «اگر در موج سوم کرونا، میزان مراجعه بیماران به مراکز درمان کرونا با همین شیب صعودی افزایش پیدا کند، میزان فرسودگی تجهیزات بیمارستانی تشدید خواهد شد و قطعا کمبود تجهیزات پزشکی نیز افزایش می‌یابد. برای رفع این مشکل باید از بیمارستان ها، حمایت مالی بیشتری به عمل بیاید تا بتوانند از پس روند صعودی آمار مراجعه کنندگان بربیایند. همچنین در این مسیر باید از ظرفیت خیران نیز بیشتر بهره مند شویم تا تامین تجهیزات مراکز درمان کرونا بخصوص در مناطق محروم با چالش مواجه نشود.»

لازم به توضیح است که رئیس جمهور در حکمی رحمانی فضلی وزیر کشور را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد و از وی خواست اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویت‌های هشتگانه، برنامه‌ریزی و اجرا نموده و نتایج آن را مستمرا گزارش کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر