پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گرانی کود تیر آخر به تار و پود کشاورزی

گرانی کود تیر آخر به تار و پود کشاورزی





۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۸

گرانی کود تیر آخر  به تار  و پود کشاورزی 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کود‌های شیمیایی وارداتی و تبدیل آن به ارز نیمایی عامل افزایش پنج برابری قیمت کود‌های شیمیایی است.

کشاورزان به ویژه مناطق جنوبی کشور سالهاست با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. افزایش قیمت نهاده ها، گرانی کود و سم و راکد بودن بازار در زمان برداشت و پایین آمدن قیمت محصولات کشاورزی که این قدم گذاشتن در این شغل را به ریسکی بزرگ بدل کرده و می شود گفت آن را به قمار شبیه کرده و رنج مضاعفی را به این قشر تحمیل می کند. حالا مدتی است که این قشر پرجمعیت صدایشان به دلیل گران شدن قیمت کود شیمیایی درآمده است.کشاورزی نوین پیوندی ناگسستنی با کود شیمیایی دارد. به شکلی که حتی آمارها و بررسی ها نشان می دهد که بدون استفاده از کود شیمیایی، کشاورزی مقرون به صرفه نیست. از سویی انگار با حذف این نهاده ها امنیت غذایی مردم به خطر می افتد زیرا نه تنها کیفیت محصولات کاهش می یابد بلکه آمار ابتلای به سرطان ها نیز بیشتر خواهد شد. البته استفاده بیش از حد از این نوع نهاده نیز خلاف است و فرد متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. کشت پاییزه به تازگی آغاز شده اما نرخ کود شیمیایی چندین برابر افزایش یافته که این مساله کشاورزان را کلافه کرده است. این مساله به گفته برخی از نمایندگان مجلس نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کود‌های شیمیایی وارداتی و تبدیل آن به ارز نیمایی را عامل افزایش پنج برابری قیمت کود‌های شیمیایی است.

اگر چه بخش اصلی تامین کود و سموم کشاورزی تا پیش از این با قیمت ارز یارانه ای برای کشاورزان تامین می شد، ولی تغییر مبنای قیمت به ارز نیمایی برای واردات این کودها و از سوی دیگر قطع یارانه کودهای شیمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد، دلیلی شده تا شاهد افزایش نجومی قیمت کودهای شیمیایی باشیم.

کشاورزان جنوبی سالهاست که به امید بهتر شدن شرایط نسبت به قبل ریسک کرده و اقدام به کشت می کنند اما تاسف بار است که هر سال این وضعیت از قبل هم بدتر می شود ولی افزایش در حدود ۵ برابری نرخ کود شیمیایی موجی از نگرانی را در دل جنوبی ها انداخته است. البته ناگفته نماند ای مساله می تواند سبب افزایش محصولات کشاورزی هم شود و اگر طبق معمول در بحث فروش هم به مشکل برمیخورند ضربه مهلکی بر صنعت کشاورزی منطقه و حتی کشور وارد می شود. نمی توان نادیده گرفت که زندگی کشاورزان هم به فروش محصولات شان بستگی دارد و موفقیت در این عرصه نیازمند توجه دولت و ارائه خدمات به کشاورزان است آن هم با قیمتی مناسب.

کارمندانی که پا در کفش کشاورزان می کنند

یک کشاورز جنوب کرمان در این رابطه می‌گوید: افزایش قیمت کود شیمیایی و دیگر نهاده های کشاورزی نسبت به سال قبل سرسام آور است و کشاورزان باید سموم مورد نیاز خود را هم با نرخ آزاد تهیه کنند.

امیری افزود: علاوه بر اینها دستمزد کارگر هم زیاد است.وی تصریح کرد: خرید و فروش نهاده های شیمیایی طبق معمول سال قبل به بازار سیاه راه پیدا کرده است و خرید برای کشاورزان خرده پا و اقشار کم درآمد از سخت هم سخت تر است.

وی اضافه کرد: برخی از کارمندان و مسئولان ادارات نیز اقدام به کشت محصول در اراضی وسیع می کنند و همین مسأله هم باز قوز بالا قوز دیگری است بر مشکلات ما.

امیری ادامه داد: اگر نتوانیم کود بخریم قطعا میزان محصول تولیدی مان به نصف هم نخواهد رسید و مسوولان باید هر طور شده با اندیشیدن تمهدیداتی به کمک ما بیایند. در غیر این صورت قطعا کشاورزان جنوبی بزودی تبدیل به مهاجران و کارتن خوابانی در دیگر شهرهای همجوار می شوند همانطور که سال قبل در پارک ساحلی جیرفت شاهد کارتن خوابی کشاورزان رودبار جنوبی بودیم.

یک کشاورز دیگر نیز می گوید: با وجود اینکه در چند سال اخیر هزینه های بخش کشاورزی بی رویه افزایش داشته اما هیچ اقدامی از سوی دولت و مسئولان برای حل مشکلات مربوط به این مساله اتفاق نیفتاده است.

بامری می گوید: گرانی کمرمان را شکسته و هیچ کس نیست بر این اوضاع نظارت داشته باشد انگار کشاورزان اهل این مملکت نیستند و هر بلایی سرشان بیاید اهمیت ندارد. در زمان کاشت با مشکل گرانی نهاده ها مواج هستیم و زمان برداشت هم که یا واردات انجام می شود یا قیمت ها کاهش پیدا می کند و محصول مان بر روی زمین می ماند کسی که سود می برد این وسط فقط دلال است.

شوک به کشاورزان استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در این زمینه می گوید: طبق شرایط موجود، افزایش قیمت کودهای شیمیایی را شاهد هستیم و این مسأله باعث ایجاد شوک در میان کشاورزان خواهد شد.پورخاتون معتقد است، روند افزایش قیمت کود و سم غیرکارشناسانه نیست زیرا این مساله باعث می شود که کشاورزان طبق نظر کارشناسان به مصرف کود بپردازند.

پورخاتون با اشاره به این که محصولاتی که تحت پوشش دولت هستند، دولت قول داده است که در قیمت تضمینی آنها تجدید نظر کند، افزود: یکی دیگر از چالش ها، پایین بودن نقدینگی کشاورزان است که در این زمینه دولت قرار است کارت های اعتباری جهت خرید در اختیار کشاورزان قرار دهد.

آسیب های اجتماعی در راه است

سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم می گوید: کود قابل استفاده کشاورزان یعنی فسفات، پتاسه که تولید داخل هستند افزایش قیمت نداشته ولی مواد اولیه فسفات و پتاس که باید وارد کشور شود افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان این مطلب که دلیل گران شدن قیمت کودهای شیمیایی، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ و استفاده از ارز نیمایی است، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و حتی خود وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق چنین اتفاقی نیست. متاسفانه به دلیل شرایط کشور این تصمیم توسط شورای اقتصادی گرفته شده است.

برخوری با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود باعث تاثیر گذاشتن روی قیمت همه محصولات می شود، افزود: هم اکنون کود به اندازه کافی در استان موجود است اما قیمت آن گران تر شده و به همین دلیل کشاورزان از مصرف کودهای خارجی به سمت کودهای داخلی گرایش پیدا کرده اند.

این مسئول اضافه کرد: گرانتر شدن قیمت این نهاده باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی می شود و این تصمیم به صلاح کشاورزان و اقتصاد کشور نیست، این مساله باعث از بین رفتن انگیزه افراد برای دنبال کردن شغل کشاورزی می شود و یکی از توابع آن افزایش آسیب های اجتماعی خواهد بود.برخوری می گوید: از سویی دیگر برخی افراد هم با گرفتن قرض و وام اقدام به کشاورزی می کنند و در زمان برداشت نیز با دخالت دلالان محصول این افراد با قیمتی پایین به فروش می رسد و کار به جایی می رسد که حتی کشاورزان از پس تامین هزینه های کارگر و … بر نمی آید و این مساله نیز مشکلات بیشتری را به دنبال دارد که جا دارد مسئولان ارشد استان با افراد بالادست ارتباط برقرار کرده و برای این مساله به فکر راه حل باشند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر